Auteur Topic: Strijkijzer  (178059 keer gelezen)

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Strijkijzer
Reactie #225 Gepost op: 08 januari 2012 - 14:34:30
Ah, goed om te horen van de foam. Ik merkte dat de punt van het strijkijzer er een beetje in dook; kwestie van techniek aanpassen waarschijnlijk.
Ik strijk er meestal 6-8 achter elkaar, dus dan is de tijdwinst wel leuk.

Tof plankie!

(Ben zelf erg tevreden over m'n Brabantia van 135 X 45, die bovendien 115 cm hoog is: een echte mannenplank! Al bijna 20 jaar een trots bezit. Was énorm duur toen, ik meen wel zo'n 75 gulden, rond 1990.)

Dat schuim is trouwens niks, gaat heel snel verkruimelen, en strijkt ook nog eens onzuiver, traag en vervelend.

Wat ik kan aanbevelen is een speciaal molton, een soort vilt.
Wordt ook in de industrie gebruikt op alle profi planken.
Als dat er niet al standaard op zit zou ik dat direct aanschaffen.

Oh, en qua tijdswinst en dergelijke: je weet dat je het beste langzaam en zonder duwen strijkt?
Het klinkt misschien wat contra-intuitief, maar met trage bewegingen strijken gaat het snelst!

Zeker met een goeie, zware bout (koop altijd de zwaarste die je kan vinden: een lichtgewicht strijkijzer is een lead balloon en ik snap niet dat ze gemaakt worden) hoef je bij traag strijken overal maar één keer te zijn.
Op de bout drukken is al helemaal ozin: dan doet men het niet goed!
En àls je in voorkomende gevallen duwt (bij afglanzen, persen, valse vouw corrigeren, e.d.) dan duw je op de hiel, en niet op de neus!

Happy ironing! (No irony!)
  :-D
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #226 Gepost op: 08 januari 2012 - 14:36:06
Dat probleem heb ik ook wel eens. Onder het strijkijzer zit dan een soort zwarte prut die er eigenlijk niet af gaat. Iemand een idee hoe je dat eraf kunt krijgen? Het lijkt een beetje op gesmolten pek ofzo. Daardoor krijg je van die zwarte puntjes of streepjes o.i.d.

Bout opstoken en er met een kaars over wrijven. Gesmolten vet lost ook het vuil op, en je veegt het er samen af met een stuk papier. (Gewoon een prop kantoorpapier, daarna eventueel keukenrol oid.)
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #227 Gepost op: 08 januari 2012 - 14:39:01
Bout opstoken en er met een kaars over wrijven. Gesmolten vet lost ook het vuil op, en je veegt het er samen af met een stuk papier. (Gewoon een prop kantoorpapier, daarna eventueel keukenrol oid.)

En daarna ervoor zorgen dat je huisgenootjes hun polyesthershirtjes elders gaan strijken.

Charlie

• Gast
Reactie #228 Gepost op: 08 januari 2012 - 14:49:16

Bedankt.

En daarna ervoor zorgen dat je huisgenootjes hun polyesthershirtjes elders gaan strijken.

+1000. Dat wordt een eigen strijkijzer. :P

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #229 Gepost op: 08 januari 2012 - 14:50:31

Dat zit vast niet standaard op mijn IKEA plank :) moet je daar ergens speciaal voor naartoe of kan ik dat bij de blokker halen, zeg maar?

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #230 Gepost op: 08 januari 2012 - 14:52:21
Phew, dat zou namelijk ècht ruk zijn. Spray je de shirts in met iets?

Dat vergoren komt door ijzerhoudend water.
Doe je weinig tegen, behalve chemisch laten reinigen, of naspoelen in bronwater.
(Af en toe een spoelinkje met bloedloogzout helpt tegen opbouwen van ijzer.)

Standaard gebruiken van Reckitt's Blue* kan trouwens ook enorm schelen: dat is er voor gemaakt.
Daar zit– naast bloedloogzout– ook een optische witmaker in –cyaanpigment!–, die de kleurzweem compenseert en wegneemt.
Maar dat werkt maar tot een bepaalde hoogte: op een gegeven moment zwemen je hemden dan naar groen i.p.v.geel.  :roll:

Ook zou je eens professionele wasserij kunnen overwegen, in veel internationale hotels, ook voor niet-gasten: die gebruiken osmosefilters, waardoor ze met schoon, zacht water kunnen wassen en de spullen niet vergelen of stug en grauw worden (kalk).

*) Reckitt's Blue wordt hier 'Zakje Blauw' genoemd, –Oma's weten dat nog– en je zult er naar moeten zoeken. In de tropen verkopen ze het echter overal. Now you know why...

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #231 Gepost op: 08 januari 2012 - 14:53:49

Of geen wasverzachter meer gebruiken, want daar komt het door, ook zonder huisgenoten...

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #232 Gepost op: 08 januari 2012 - 14:54:34
Dat zit vast niet standaard op mijn IKEA plank :-) moet je daar ergens speciaal voor naartoe of kan ik dat bij de blokker halen, zeg maar?

Ze hebben een grote collectie Brabantia bij de Makro. Duur spul trouwens, maar wel mooi. Volgens mij heb ik de strijkplank van C. daar gezien.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #233 Gepost op: 08 januari 2012 - 14:55:52
Of geen wasverzachter meer gebruiken, want daar komt het door, ook zonder huisgenoten...

Nooit last van gehad, wel altijd wasverzachter.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #234 Gepost op: 08 januari 2012 - 14:58:27
Tof plankie!

(Ben zelf erg tevreden over m'n Brabantia van 135 X 45, die bovendien 115 cm hoog is: een echte mannenplank! Al bijna 20 jaar een trots bezit. Was énorm duur toen, ik meen wel zo'n 75 gulden, rond 1990.)

Dat schuim is trouwens niks, gaat heel snel verkruimelen, en strijkt ook nog eens onzuiver, traag en vervelend.

Oh, en qua tijdswinst en dergelijke: je weet dat je het beste langzaam en zonder duwen strijkt?
Het klinkt misschien wat contra-intuitief, maar met trage bewegingen strijken gaat het snelst!

Zeker met een goeie, zware bout (koop altijd de zwaarste die je kan vinden: een lichtgewicht strijkijzer is een lead balloon en ik snap niet dat ze gemaakt worden) hoef je bij traag strijken overal maar één keer te zijn.
Op de bout drukken is al helemaal ozin: dan doet men het niet goed!
En àls je in voorkomende gevallen duwt (bij afglanzen, persen, valse vouw corrigeren, e.d.) dan duw je op de hiel, en niet op de neus!

Happy ironing! (No irony!)
  :-D

Merci, Heinz. M'n strijkbout is helaas niet zo zwaar, dus ik moet af en toe een beetje helpen, maar ik probeer het lekker uit de losse pols te doen (het apparaat z'n werk laten doen). Langzaam zal ik inderdaad bewust moeten aanleren; ik ben meer van snel en veul stoom.

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #235 Gepost op: 08 januari 2012 - 15:00:33
Bedankt. [...]

Is de vervuiling erg hardnekkig, dan bestaan er ook nog zgn. strijkboutsticks: da's kaarsvet met iets zepigs, of een oplosmiddel, erdoor.
(Te koop bij handwerk/stoffen/naaimachinezaken, en de Blokkers en Marskramers van deze wereld.)

Een (koud!) ijzer kun je ook schoon krijgen met Jif, ellebogenvet en een pannensponsje.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #236 Gepost op: 08 januari 2012 - 15:02:11

Een (koud!) ijzer kun je ook schoon krijgen met Jif, ellebogenvet en een pannensponsje.

Chill Heinz, de ijzertjes van nu hebben bijna altijd een teflonlaag. Daar zou ik niet in de buurt komen met een pannenspons of Cif. (Jif bestaat al paar jaar niet meer).

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #237 Gepost op: 08 januari 2012 - 15:03:50
Dat zit vast niet standaard op mijn IKEA plank :) moet je daar ergens speciaal voor naartoe of kan ik dat bij de blokker halen, zeg maar?

Waarschijnlijk bij de blokker te vinden, maar meestal is dat rommel. Goedkoop en generiek, of van Brabantia met een trendy patroon en  enorm duur.

Zelf koop ik dat soort spul bij professionele of semi-professionele leveranciers.
Bestellen kan ook, bijvoorbeeld bij onderstaande Belg:

http://www.onderdelenwebshop.be/klein/strijkijzer/universeel-wenko/vilt-voor-strijk-plank-origineel-wenko.html

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #238 Gepost op: 08 januari 2012 - 15:05:12
Chill Heinz, de ijzertjes van nu hebben bijna altijd een teflonlaag. Daar zou ik niet in de buurt komen met een pannenspons of Cif. (Jif bestaat al paar jaar niet meer).

Vloeibaar schuurmiddel, je weet wat ik bedoel.

En een nylon pannenspons, natuurlijk. Kan absoluut geen kwaad!

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #239 Gepost op: 08 januari 2012 - 15:06:45
[...] (het apparaat z'n werk laten doen). Langzaam zal ik inderdaad bewust moeten aanleren [...]

:!:  :!:  :!: