Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners  (463640 keer gelezen)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #615 Gepost op: 21 november 2009 - 20:00:19
Daar zijn verschillende theorieën over. Een daarvan zegt (anglicisme?) dat het vochtopabsorptieverhaal onzin is.
Laatst bewerkt op: 22 november 2009 - 00:25:52 door Carwo

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #616 Gepost op: 21 november 2009 - 20:20:32
Aparte theorie, waar ik als Anglofiel toch nog niet van gehoord had  ;)
Maar het moet toch ergens heen. Verdampt het dan door het bovenwerk?
Volgens mij kunnen schoenen toch soms klam worden aan de binnenzijde? 
Ik heb het zelf wel eens getest na een lange dag en veel lopen. Toen ik na een uurtje mijn schoenen uitgedaan te hebben, de spanners er even uitlichtte, merkte ik dat de spanners iets aan vocht hadden opgenomen. Ze voelden stroever en iets klam aan. Aan de binnenzijde van de schoen was dit effect juist verminderd.
 :-k

Cerillo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #617 Gepost op: 21 november 2009 - 22:05:26
die plastic berluti spanners zijn wel handig voor als je vaak moet reizen.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #618 Gepost op: 21 november 2009 - 22:27:07
Aparte theorie, waar ik als Anglofiel toch nog niet van gehoord had  ;)
Maar het moet toch ergens heen. Verdampt het dan door het bovenwerk?
Volgens mij kunnen schoenen toch soms klam worden aan de binnenzijde? 
Ik heb het zelf wel eens getest na een lange dag en veel lopen. Toen ik na een uurtje mijn schoenen uitgedaan te hebben, de spanners er even uitlichtte, merkte ik dat de spanners iets aan vocht hadden opgenomen. Ze voelden stroever en iets klam aan. Aan de binnenzijde van de schoen was dit effect juist verminderd.
 :-k

Als ik de uitleg van de niet-gelovigen tegenkom, zal ik het hier posten. Het staat ergens op SF.net, maar ik weet zo niet waar.

Adrem

• Gebruiker
  • mnml
    • Bekijk profiel
Reactie #619 Gepost op: 22 november 2009 - 12:46:40
Ik heb dus uiteindelijk de 43/44 aangeschaft. Ze waren gisteren binnen gekomen en nadat ik ze erin had gezet kwam ik op het volgende euvel. Bij de rechterschoen is een stuk van het klik mechanisme wat de voor- en achterkant van de spanner verbind verbogen. Zou dit ervoor kunnen zorgen dat de schoen vervormt?

Mooie schoenen Orno, heb je misschien wat specificaties?
To consciously avoid fashion is in itself a fashion.

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #620 Gepost op: 22 november 2009 - 14:46:17
die plastic berluti spanners zijn wel handig voor als je vaak moet reizen.
De kunststof versie is idd. de travel uitvoering, berluti heeft ook houten exemplaren tegen een "stevige" prijs, vandaar ook mijn keuze voor de kunststof versie, zowel thuis als op reis te gebruiken en goedkoop.
De noodzaak van vocht opname door de spanners is m.i. overigens redelijk beperkt bij niet regen gebruik, [bijna]alle gerenommeerde schoenmerken voeren tenslotte eigen gelakte houten schoenspanners, de cederhouten versie heeft overigens wel een lekker geurtje standaard meegeleverd en dat is weer wel erg lekker. :wink:
Na regen zet ik mijn schoenen overigens altijd te drogen incluis vervangingshandel cederhouten schoenspanners op een krant in en luchtige warme ruimte, waarna ik voor het behandelen van de schoen de originele gelakte of kunststof exemplaren plaats.
Laatst bewerkt op: 23 november 2009 - 08:32:21 door Leone
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #621 Gepost op: 22 november 2009 - 20:11:54
Zijn spanners van onbehandeld ceder niet vooral handig als je schoenencollectie nog bescheiden is en ieder paar één, hooguit twee dagen kan rusten? Dan is het nl. wel handig als het vocht zo snel mogelijk uit het leer wordt weggevoerd, waarbij moet worden aangetekend dat een rondje in de magnetron helaas geen optie is.

Als je collectie wat uitgebreider is, zoals (stel ik me voor) bij de meeste Berluti-bezitters, heb je meer aan spanners die op leest gemaakt zijn en de schoen perfect opvullen. Dat is, geloof ik, belangrijker voor het in vorm houden van het bovenwerk dan het materiaal van de spanners.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #622 Gepost op: 22 november 2009 - 20:20:47
Bedankt voor deze opheldering heren. Ik ben nog niet helemaal overtuigd, maar het op leest opspannen van het bovenwerk is natuurlijk inderdaad belangrijker dan de eventuele voordelen van het cederhout.
Overigens kan ik mij wel vinden in uw werkwijze, Leone. Zo heeft men beide voordelen.

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #623 Gepost op: 23 november 2009 - 08:40:01
Zijn spanners van onbehandeld ceder niet vooral handig als je schoenencollectie nog bescheiden is en ieder paar één, hooguit twee dagen kan rusten? Dan is het nl. wel handig als het vocht zo snel mogelijk uit het leer wordt weggevoerd, waarbij moet worden aangetekend dat een rondje in de magnetron helaas geen optie is.
Als je collectie wat uitgebreider is, zoals (stel ik me voor) bij de meeste Berluti-bezitters, heb je meer aan spanners die op leest gemaakt zijn en de schoen perfect opvullen. Dat is, geloof ik, belangrijker voor het in vorm houden van het bovenwerk dan het materiaal van de spanners.
M.i. is goed drogen beter dan snel drogen en bieden de onbehandelde spanners zoals aangegeven het voordeel van absorptie en geurgeven als aanvulling op goed [lang] laten drogen.
Normaliter lijkt mij 2 dagen drogen voldoende en kan men ook met een wat bescheiden[er] collectie goed toe met of zonder laklaag op de spanners en idd. passen de eigen merk leesten[schoenspanners] tenslotte het best, maar dit tegen een zekere meerprijs.
De spanners van Berluti zijn passende leesten zowel kunststof als hout per model, dus zijn beide goed [passend] te gebruiken; Berluti heeft zelfs exemplaren met een vierkante- en punt neus passend in de bijbehorende modellen.
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Parsifal

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #624 Gepost op: 25 november 2009 - 19:04:23
Even een vraag.
Ik wil voor het eerst spanners van quality shop aanschaffen maar ik vraag me af welke maat ik moet bestellen voor santoni 9.5? Maat 42/43 of 44/45?

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #625 Gepost op: 25 november 2009 - 19:38:05
Even een vraag.
Ik wil voor het eerst spanners van quality shop aanschaffen maar ik vraag me af welke maat ik moet bestellen voor santoni 9.5? Maat 42/43 of 44/45?

Ik heb 42/43 in m'n 8...

Stromen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #626 Gepost op: 25 november 2009 - 19:54:31
45. Minimaal. Als er een 46 is zou ik die nemen

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #627 Gepost op: 26 november 2009 - 01:17:14
Even een vraag.

Ik denk eerder het laatste. Ik heb geen ervaring met Santoni, maar ik kan u vertellen dat de breedte van de spanners naar de volgende maat ook aanzienlijk toeneemt. Ik heb ergens nog een paar van Liers in maat 9, waar ik zelfs geen passende spanner voor kon vinden bij Qualityshop. De reden was dat een 42/43 de juiste breedte had, maar niet genoeg lengte, dus niet spande. De volgende maat, 44/45, was te breed en paste er niet eens in zonder te forceren.
Wellicht dat het met dat halve maatje meer dat u heeft dus wel lukt (even de breedte van een Santoni buiten beschouwing gelaten).

Adrem

• Gebruiker
  • mnml
    • Bekijk profiel
Reactie #628 Gepost op: 26 november 2009 - 18:54:21
Voor een maat 10 Santoni George leest gebruik ik 44-45. Past redelijk, omdat de wreef wat te hoog is is de neus niet helemaal perfect 'gevuld'. Ook kwa breedte mocht het nog wel iets meer. Maar nog een maat groter zou ook niet wat zijn denk ik.
Laatst bewerkt op: 26 november 2009 - 18:57:02 door Adrem
To consciously avoid fashion is in itself a fashion.

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #629 Gepost op: 30 december 2009 - 10:38:57
Ben door het topic gegaan maar ben het overzicht een beetje kwijt eerlijk gezegd. Ik heb Santoni's in maat 10 F en ben op zoek naar cederhouten spanners die optimaal passen en me geen vermogen gaan kosten. Wat is voor mij de beste optie? Alvast bedankt.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."