Eventjes tussen de voetbalwedstrijd door: een review van de Alfred Sargent Handgrade lijn.
Ergens begin dit jaar las ik op StyleForum.net over de vernieuwingen die Alfred Sargent door aan het voeren waren. Een van die vernieuwingen was een 'handgrade line' waar alles mogelijk was en wat de kwaliteit van Edward Green, G&G en consorten moest evenaren. Ik heb toen een mailtje gestuurd naar Chay Cooper, schoenmaker bij Alfred Sargent, met de vraag: "Zou jij mij wat kunnen uitleggen over de nieuwe 'handgrade line' en zou je het erg vinden als ik het op het Nederlandstalige Stijlforum.nl dit zou posten?" Ik krijg bijna gelijk antwoord: "Natuurlijk vinden we dat niet erg en we sturen een paar naar je op, dan kan je het zelf meemaken!" Natuurlijk moest Chay ondertussen naar New York, beviel zijn vrouw van een zoon en uiteindelijk zijn we weer een poos verder, maar gisteren ontving ik de schoenen. Schitterend, kan niet anders zeggen.
Per mail hadden we afgesproken dat ik het model 'Keats' in size 9 F wilde hebben. De kleur moest een warme bruintint zijn, burnished. Ik kon vervolgens kiezen uit een drietal neuzen en op zijn aanraden, heb ik gekozen voor de zogehete chisel toe. Toen uiteindelijk alles rond was, heeft het 6 weken geduurd. De spanners zijn op leest en heb ik er voor 100 GBP bijgekocht.
Genoeg inleiding dan. Ik denk dat de foto's voor zich zullen spreken, maar toch een paar opmerkingen. De verpakking is erg leuk. Alfred Sargent is een groot fan van de Saphir producten, dus er zat ook een doosje 'Glacage/Hight Gloss'. Ook een paar mooie zakken en een leuk en stevig schoenlepeltje zat er bij. Toen ik de schoenen zag, viel mij de rijke kleur op. Het burnishen is erg mooi gelukt en het leer heeft al vanuit de doos een mooie diepe kleur en een mooie glans. Toen ik vervolgens de schoenen beetpakte had ik pas echt door hoe goed het leer was: hier komt C&J Handgrade niet bij in de buurt. Ik heb helaas geen ervaring met EG of G&G, maar ik denk graag dat het vergelijkbaar is. Ontzettend soepel, stevig en glad. Bij het wandelen ontstaan er nauwelijks kreukels. De kreukels die ontstaan, zijn er zo weer uit met de spanners. Natuurlijk, over de tijd zullen er plooien ontstaan maar ik denk dat het aanzienlijk minder zal zijn dan bij mijn bruine Tricker's! Al met al ben ik ontzettend onder de indruk. Natuurlijk ben je altijd onder de indruk en gelukkig met je aanschaf, maar dit is echt bijzonder.
Foto's (de laatste 4 zijn gemaakt door Chay Cooper voor zijn blog)