Een tijdje terug heb ik mij gewaagd aan een eerste maatshirt. Na de confectie tenten of shirts met juist veel te korten mouwen is dit echt een verademing. Dit zijn mijn bevindingen tot nu met New Tailor.
Alleerst heb ik gebruik gemaakt van de New Tailor actie, zoals die rond de zomer gold:
NT heeft een aanbieding. Onderstaande stofjes voor 135 eu van 160 eu
...
Tekst uit de nieuwsbrief:
Exclusief aanbod van Emanuel Berg Maathemden van 16 tot 31 mei
Het voordeel van maathemden is evident. Eindelijk passen de schouderbreedtes, armlengtes en tailleomvang bij uw wensen en lichaam. Bovendien stelt u zelf het hemd samen uit 60 verschillende kragen, 14 manchetten, diverse rugverwerkingen, etc.. Ook de keuze uit de stof is enorm.
Popeline is de ideale zomerstof
De naam komt van de stof papalino, gemaakt in de pausen stad Avignon en werd in den beginne vooral gebruikt voor kerkelijke doeleinden. Nu is het onze favoriet voor de komende maanden; ook omdat ze strijkarm zijn.
We bieden van 16 tot 31 mei twaalf dessins aan van €160 voor €135. Klik hier voor een impressie van de 12 dessins. Ook kunt u deze hemden met een contrastkraag en -manchetten laten maken.
...
Het uitkiezen van de stof was vrij snel klaar. Een middenblauw streepje uit een Emmanuel Berg bunch, waarin stoffen van tal van stoffenhuizen zijn gebundeld. Mijn maten werden opgenomen met een lint. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van een passhirt. Daarna moet er een keuze gemaakt worden uit tal van boorden en manchetten. Dikke parelmoer knopen zijn standaard. Dit alles verliep soepel en snel. Ik bestelde één shirt, omdat ik eerst wilde zien hoe het eindresultaat zou zijn, alvorens wellicht meer te bestellen.
Na een week of 4, 5 werd ik gebeld. Mijn bestelling was klaar. Ik was erg content met het shirt. Een enorme verbetering met confectie qua fit. De poplinstof heeft mij goed gedient gedurende een warme vakantie in Toscane. Ook hierna heb ik het shirt practisch elke week gedragen en het ziet er nog steeds prachtig uit. Wel viel het mij op dat er op de taille nog wel enige stof ingenomen zou kunnen worden bij een nieuwe bestelling.
Nu werd het toch tijd voor een tweede bestelling, omdat ik dit shirt bij wijze van spreke versleet. Onder het genot van een espresso koos ik ditmaal voor een rode poplin streep en een effen donker blauw shirt met napolitaanse manchetten. Ik gaf aan dat ik twijfels had over de taille. Deze is opnieuw opgemeten en wij zijn tot de conclusie gekomen dat er nog enkele cm's af konden.
Zo gezegd zo gedaan. Hierbij toon ik dan ook mijn twee bestelling.
In de doos:

Detail:

Fit:

Ik heb weinig ervaring met foto's posten op een forum, maar volgens mij geeft dit een aardig beeld. Reacties en (opbouwende?) kritiek zijn uiteraard welkom.
Groeten,
Bootstrap