Auteur Topic: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?  (729198 keer gelezen)

Dr. Herbert West

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?
Reactie #1740 Gepost op: 10 januari 2014 - 17:00:29
Ben ook een teenloper, embouts onder alle leren zolen. Dainite slijt bij mij hier inderdaad minder, geen afgesleten zolen. Alleen het stiksel is op een dag gewoon weg.

Heeft iemand al eens desert boots laten opknappen? De moeite waard of niet?
Ik weet dat ze niet duur zijn en nieuwe kopen niet veel duurder is, maar het leer is nog uitstekend en ik ben wel voorstander van iets duurzaam te gebruiken.

RAW SPEED

marsvos

• Gebruiker
  • The fantastic Marsvos
    • Bekijk profiel
    • Tumblr

Charlie

• Gast
Reactie #1742 Gepost op: 10 januari 2014 - 17:26:10
Ben ook een teenloper, embouts onder alle leren zolen. Dainite slijt bij mij hier inderdaad minder, geen afgesleten zolen. Alleen het stiksel is op een dag gewoon weg.

Is dat wegslijten van de stiksels niet problematisch dan? Of zit het nog steeds goed vast? Ik heb namelijk niet zo'n behoefte om weer te verzolen na 3 jaar net als bij leer...

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?
Reactie #1743 Gepost op: 10 januari 2014 - 17:47:58
Een Goodyear is naast gestikt ook nog gelijmd hoor. Doorlopen tot hij versleten is (is bij Dainite vrij lang uit te stellen) of tot hij echt een beetje los begint te laten.
Heb nog nooit meegemaakt dat een Goodyear-zool er ineens af viel trouwens. Er komt nog eerder een gat in en dan nog lang nadat de stiksels van de aflapnaad voor een groot gedeelte afgesleten zijn.

Dr. Herbert West

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1744 Gepost op: 10 januari 2014 - 17:52:39
Die stiksels zijn toch ook zo geknoopt, dat het loslaten van een draadje geen invloed heeft op de anderen?
Buiten mijn ongelukje met mijn c&j northcote boots (dat heden thans op dit moment heel netjes wordt opgelost) heel goede ervaring met dainite.

Lol@plaatje, misschien laat ik er wel een commandozool onder klussen.
RAW SPEED

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1745 Gepost op: 10 januari 2014 - 20:27:00
Foto'tje, niet veel licht helaas.

Boven leren C&J zool, onder Dainite Meermin

guest45

• Gast
Reactie #1746 Gepost op: 10 januari 2014 - 20:37:08
Die stiksels zijn toch ook zo geknoopt, dat het loslaten van een draadje geen invloed heeft op de anderen?
Ik geloof het wel. lock stitch geloof ik.

(dat heden thans op dit moment heel netjes wordt opgelost)
?

Tobias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1747 Gepost op: 10 januari 2014 - 21:00:42
Buitenste stiksel is inderdaad Lockstitch.

Dr. Herbert West

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1748 Gepost op: 10 januari 2014 - 21:45:44
?

Boots zijn via S&S Maastricht nu bij C&J in Northampton voor nieuw Dainite.
RAW SPEED

Charlie

• Gast
Reactie #1749 Gepost op: 10 januari 2014 - 21:47:40
Boven leren C&J zool, onder Dainite Meermin

Voor zover ik weet gebruikt Meermin niet het officiële dainite, maar een ander soort rubber. Ik heb namelijk ook monks van Meermin met een zool eronder die op dainite lijkt, maar toch wezenlijk iets anders is.

Emilio

• Gebruiker
  • Vintage Rolex/Omega | 32 inch Televisie| Tram 1
    • Bekijk profiel
    • Instagram
Reactie #1750 Gepost op: 10 januari 2014 - 23:06:04
maar toch wezenlijk iets anders is.

C. zeg er eens wat van..

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1751 Gepost op: 10 januari 2014 - 23:12:49
Dat Charlie beweert dat het ene wezenlijk verschilt van het andere, op basis van kennis van alleen maar het ene?

guest45

• Gast
Reactie #1752 Gepost op: 10 januari 2014 - 23:17:35
wezenlijk iets anders
iets wezenlijk anders

?

Shoeanonymus

• Bekijk profiel
Reactie #1753 Gepost op: 12 januari 2014 - 14:41:09
Graag wil ik nog reageren op het eventuele loslaten van het Goodyear-stiksel/aflapdraad.
Deze komt inderdaad niet los na het doorlopen van de "lusjes".

De zool word ook gelijmd, ja.

Het stiksel word gedaan met een simpele Lockstitch, maar, van origine, met een linnen bovendraad en een warme linnen pek/wax onder-draad gedaan, dat is dus de draad in de zool.
Samen met de verdikking van het knoopje waar de onder en bovendraad gelust worden in de lederen-zool, het gestolde pek, en het op termijn in het leer vastlopen van de linnenvezels zorgt voor de sterke verbinding.

Dit telt uiteraard minder voor rubberen zolen, zoals een Dainite. Vaak zit hier ook een lederen tussen zool onder.

Tegenwoordig word vaak gekozen voor een polyesther/nylon bovendraad en een linnen voorge-waxde/pek koude onderdraad.

Deze verbinding is wel minder dan de ouderwetse, arbeidsintensieve warme draad, maar goed genoeg. Wij hebben bij ons op het bedrijf zelfs nog Goodyear-stitchers staan met een oliebrandertje om de spoel te verwarmen. Maar wij gebruiken deze niet meer, wij zijn bezig om te kijken of dat op rendabele manier terug kan komen.

De verbinding hangt wel meer aan de lijmverbinding, af fabriek geen probleem, maar aangezien bij de GoodYear-welt in de fabriek het overtollige leer weg gefreesd word, bij het leer van de rand de vezels dicht zitten, dienen de schoenherstellers die alleen uitgaan van een lijmverbinding de rand goed te schuren, daar bij onstaat vaak wel schade.  Dat is gelijk een antwoord op de vraag of het wel of niet goed is om bij de reparatie af te lappen/goodyear-stitched.

Er is een paar jaar geleden een trend geweest om ook de onderdraad van gepekt polyesther/nylon garen te gebruiken, maar dit is faliekant mislukt. 2 synthetische draden hebben geen grip op elkaar, ondanks de zeer plakkerige pek die zij gebruikten.
Laatst bewerkt op: 12 januari 2014 - 14:56:30 door Shoeanonymus

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1754 Gepost op: 12 januari 2014 - 15:08:19
Interessant.