Auteur Topic: Maakwijzen [modem alert]  (119990 keer gelezen)

Eli

  • Gebruiker
  • Berichten: 522
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #45 Gepost op: 04 februari 2006 – 17:05:09
Citaat van: "Solitarias"
http://delivery.gettyimages.com/xc/3700-004171.jpg?v=1&c=CFW&k=2&d=06F5E1F677ECB5216B9EE40560136C47EC7C5022FB410D56


als ik het stukje weglaat na .jpg kan ik nog niets zien :(
T don't mean a thing if IT ain't got that swing.

Eli

  • Gebruiker
  • Berichten: 522
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #46 Gepost op: 04 februari 2006 – 18:44:52
Misschien een domme vraag hoor, maar ik ben niet zo bekend met dit onderwerp. Weten jullie misschien welke maakwijze het messt gebruikt wordt bij bijvoorbeeld prada 1st line's etc.? of verschilt dat onder deze klasse schoenen ook weer veel?
En dan: is van die maakwijzen er nog 1 superieur? ik heb deze vraag eerder gelezen, waar het mij om gaat is dit, ik wil tenminste 1 paar goede bruine schoenen aan gaan schaffen, en had een paar santoni's gezien.
Nu ik dit lees allemaal begin ik me af te vragen of ik hier ook op zou moeten letten bij aanschaf? Maakt het uit in levensduur/kwaliteit, of is het alleen het ontbreken van comfort door een dunnere zool zonder kurklaag etc etc?  :?
T don't mean a thing if IT ain't got that swing.

Merlino

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.838
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #47 Gepost op: 19 februari 2006 – 17:15:48
Citaat van: "Huey"
Citaat van: "Merlino"
Voor de kwaliteit weet ik niet, ik ben geen specialist (hoewel Danny ooit geloof ik heeft gezegd dat Blake Rapids minder goed en minder vaak te herstellen zijn). Maar ik merk wel dat de kurklaag van Goodyear schoenen het draagcomfort bij mij ernstig bevordert.

Er zijn ook blake rapids met kurklaag (niet van Santoni overigens).


Welke merken dan? Want daar ben ik wel in geïnteresseerd! Blake Rapid schoenen vind ik vaak wel mooier/slanker dan Goodyear schoenen.
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

Huey

  • Gast
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #48 Gepost op: 19 februari 2006 – 17:20:49
Citaat van: "Merlino"
Citaat van: "Huey"
Citaat van: "Merlino"
Voor de kwaliteit weet ik niet, ik ben geen specialist (hoewel Danny ooit geloof ik heeft gezegd dat Blake Rapids minder goed en minder vaak te herstellen zijn). Maar ik merk wel dat de kurklaag van Goodyear schoenen het draagcomfort bij mij ernstig bevordert.

Er zijn ook blake rapids met kurklaag (niet van Santoni overigens).


Welke merken dan? Want daar ben ik wel in geïnteresseerd! Blake Rapid schoenen vind ik vaak wel mooier/slanker dan Goodyear schoenen.


Poeh! Daar vraag je me wat.  maar hier zie je schemaatje:

http://www.stijlforum.nl/viewtopic.php?p=50052#50052

Jason

  • Gast
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #49 Gepost op: 04 april 2006 – 00:26:42


Naar het schijnt is veldtschoen de engelse benaming voor bentivegna.

Alboreto

  • Gebruiker
  • Berichten: 374
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #50 Gepost op: 04 april 2006 – 23:07:42
Citaat van: "Jason"


Naar het schijnt is veldtschoen de engelse benaming voor bentivegna.
Dat klopt niet. De Bentivegna ziet er anders uit dan de Veldtschoen. De Bentivegna maakwijze is zoals je op de foto van Solitarias ziet, een constructie met een smalle strook leer die gedeeltelijk naar buiten en gedeeltelijk naar binnen is gekeerd. Als je kijkt naar het plaatje van de reverse welted constructie

en je kijkt naar de foto van die Bentivegna Santoni's



 dan begrijp je n.a.w. wel waar ik op doel met smalle strook leer. Bij de reverse welted maakwijze is deze over de gehele omtrek van de schoen naar buiten gekeerd (het horizontale deel), bij de Bentivegna is dit alleen bij het voorvoetgedeelte het geval. Vanaf het deel waar de loopzool de grond niet meer raakt (trek een loodlijn vanaf het plastic vetereinde op de foto) is het horizontale deel naar binnen gekeerd. Het bevindt zich dus tussen de binnenzool en de middenzool. Gecompliceerde constructie en moeilijk om het je voor te stellen als je het niet voor je ziet (irl), maar ik hoop dat mijn uitleg het enigszins verduidelijkt. Dit is overigens een kwetsbare constructie, omdat de rand niet beschermd ligt tussen bovenwerk en (tussen)zool, zoals bij de Goodyear constructie, maar open en bloot.
esus saves, George Nelson withdraws!

Jason

  • Gast
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #51 Gepost op: 04 april 2006 – 23:13:55
Dank je voor de goede uitleg, ik dacht het op een betrouwbaar adres gelezen te hebben, maar nee. Jammer dat andere maakwijzen dan goodyear zo schaars zijn in Nederland.

Harm

  • Gebruiker
  • Berichten: 767
    • Bekijk profiel
    • Thuisbarista.nl
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #52 Gepost op: 24 januari 2007 – 17:15:35

Papageno

  • Gebruiker
  • Berichten: 179
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #53 Gepost op: 16 februari 2007 – 14:27:03
Wat is het nummer van genoemde Santoni?
Wordt deze nog geleverd?

Vind hem steeds mooier worden. (zeker nu met de fantastische uitleg erbij).

Alboreto

  • Gebruiker
  • Berichten: 374
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #54 Gepost op: 09 maart 2007 – 18:12:22
Als je die bentivegna gemaakte schoen bedoeld: het nummer weet ik niet. Het is volgens mij een limited edition van een paar jaar terug. Ik denk niet dat dit model nog wordt gemaakt. Sir Max heeft van deze schoen een doorsnede liggen, dus je zou het aan Eduard kunnen vragen als je eens langsgaat. Ik meen me te herinneren dat Andrew Harris ze voorheen wel eens aanbood op

www.worldclassconsignment.com

Misschien kan je hem contacteren, deze foto mailen en vragen of hij je verder kan helpen. (Is de eBayshop van iemand die professioneel handelt in schoenen (en kleding) en daar zeer veel verstand van heeft.)
esus saves, George Nelson withdraws!

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #55 Gepost op: 11 februari 2008 – 22:46:50
Weet iemand meer over de goiser stiksel? Hier een Dinkelacker met dat soort stiksel.

Citaat van: "Eustace Tilley"
Sure. Here are my Dinkelacker's with goyser stitching:





Het is geen novrogese btw.

Citaat van: "MarcellHUN"
Sure. The goiser has a welt around the whole shoe, and 3 stitch row on it. The shoe looks heavy, and cannot be called elegant, more sporty. The Norveger is a very similar technology - without welt - so the shape of the sole is more narrow. These are the main differences. What about the wood-nailed, or germen sewn, etc. shoes? I am just wondering if your buy the shoes conscious,or just "looks-good-lets-buy-it"?
cyka blyat

speedster356

  • Gebruiker
  • Berichten: 44
    • Bekijk profiel
    • dandy356.wordpress.com
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #56 Gepost op: 05 maart 2008 – 00:00:26
video @ youtube van Marcel Hun


Speed
o signature ...

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #57 Gepost op: 05 maart 2008 – 00:13:34
Fantàstisch: dit soort filmpjes (ook al vind ik het resultaat dan nog niet desirable).

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #58 Gepost op: 05 maart 2008 – 07:24:46
Citaat van: "speedster356"
video @ youtube van Marcel Hun


Speed


Vakmanschap is meesterschap.
Het lijkt bijna eenvoudig zo op het filmpje.
Niets zo veranderlijk als de mens

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #59 Gepost op: 03 april 2008 – 13:33:19
Moccasin Construction Methods


Door: Doctor Damage
http://www.askandyaboutclothes.com/forum/showpost.php?p=441928&postcount=2

Below are several diagrams to show how various types of genuine moccasins are constructed. The diagrams are a cross-section through the metatarsals. The red bars represent stitching.

Diagrams #1 & #2 (Weejuns):





Note that in the first diagram the uppers/quarters – which in a genuine moccasin constructed shoe are the same piece of leather – have been up-lasted around the last, i.e. from the bottom up. The uppers are first stitched to the upper sole, which is then stretched around the last from the bottom up. The apron/plug is stitched to the uppers/quarters to close the shoe from the top. Then the outer sole is glued and stitched to the upper sole (with separate stitching). In the second diagram, the outer sole is glued on, but otherwise the construction method is the same. Examples include Weejuns, Sebago “Classic” and “Cayman” models, various Allen-Edmonds penny loafers, the Alden Cape Cod series loafers, etc.

This method is illustrated by a pair of Weejuns I dismantled (photos to follow later in this thread).

Diagram #3 (Blake):



This method is basically a single sole which functions as both the upper and outer soles. The shoe is stitched together the same way as in Diagram #1 above, but with only one sole. Members of the fashion forum can provide examples here, but I have a pair of Bruno Magli’s which are made with this method. (I should note that I am 99% sure I have just described the Blake method – does anyone know better?)

Diagram #4 (Gucci):



The old classic Gucci loafers are constructed in this manner. The key difference here is the deep channel which is cut in the outer sole and sealed up after stitching to the uppers. So when you look at the soles of these shoes they look glued on, but are in reality stitched. Obviously other shoes are made this way, but Gucci’s are probably the most famous example, hence I have used them here. (Note that the plug/apron on Gucci’s is first wrapped over the upper/quarters with a thin rope before stitching, but this doesn’t affect the basic moccasin construction method.)

Diagram #5 (Tod’s):



Just for information, the diagram shows how Tod’s driving moccasins are constructed. Basically a pre-formed rubber insert is sewn to the uppers (which is pre-punched to fit the rubber nubs), the uppers are lasted upwards, and the apron/plug sewn to the top to close the shoe.

Overall, the key point to undertand about genuine moccasin constructed shoes is the way the uppers/quarters are lasted upwards around the last from the bottom up and sewn together at the top.

What Are The Implications Of Different Methods Of Shoe Construction For Moccasins?

Because genuine moccasin constructed shoes are up-lasted and sewn together at the top, they have several unique features:
1. The stitching around the apron/plug adds stiffness to the toes, so no toe puff or stiffener is needed for the toes to keep their shape.
2. The stitching around the apron/plug can stretch, thereby allowing for slight changes in the volume of the shoes in the toe box. Beefrolls also allow some changes in volume around the instep as well.
3. The shoes can be constructed without linings and heel counters (although most include the latter), which means they re-shape to the foot more readily.
4. The soles can be very thin, which means a lighter shoe overall.

In summary, this means that genuine moccasin constructed shoes are pre-disposed to be softer, more flexible, and stretchable. Which is great for ready-to-wear shoes and for people who can’t (or won’t) afford bespoke shoes, and are tired of stiff shoes that never quite fit perfectly. On the other hand, genuine moccasin constructed shoes are more difficult to re-sole (depending on construction method) and provide much less support for the foot than Goodyear/welted shoes.

Why Are Genuine Moccasins Special?

So what is the advantage of genuine moccasin construction? There are several answers, but the most crucial is they way they grip the foot, known as “positive fit”.

Positive Fit:

The Sebago website notes that their Classic and Cayman models have positive fit, but what does this mean? Frankly, I don’t know for sure, but my instinct tells me that it involves the way a genuine moccasin constructed shoe grips the foot without relying on laces, elastics, etc.

The following photos illustrate how this works. Both shoes are Gucci moccasins, the one on the left is the 015940 and on the right the 015942 – both models are now discontinued. These have been chosen since they are identical in construction and they show the differences between a new shoe (left) and a used shoe (right).



Note in the first image that the opening for the foot is a triangle, with the point at the heel. The rear quarters in fact appear to hang inwards. This matches the general shape of the human foot, at least from the perspective of creating a last for maximum performance. Lasts for genuine moccasins will have this signature shape, which is in fact slightly narrower at the heel and waist, but slightly higher across the instep (where the tongue is located), than the human foot.

When the foot is inserted, the genuine moccasin re-shapes as per the second photo. The opening for the foot gets wider at the waist, which means the tongue is pulled lower over the instep and the heel is pulled forward, both adjustments helping to ensure that the shoe grips the foot better.

Why Does The Alden LHS Fit Inconsistently?

The photos below show the difference between genuine moccasins and Goodyear/welted shoes. The photos below compare a pair of Weejuns with a pair of Alden LHS penny loafers and Alden tassel loafers. Each are new shoes.





Note that the Weejuns have the signature “triangle” foot opening of genuine moccasin construction, while the LHS clearly does not. This difference, plus the fact that the LHS is not genuine moccasin construction but rather Goodyear/welted, means the LHS does not have the positive fit characteristics of the Weejun, nor the flexibility to shape to the foot.

And here’s where my crazy theory comes in:

Without positive fit characteristics, the LHS does not grip the foot well, particularly at the heel, leading customers to buy a smaller size than they should to get the heels to stay on. This leads to the oft-mentioned tight feeling across the instep. With a better shaped foot opening, the LHS would grip the foot better and customers would be able to buy shoes which were not too tight across the instep.

Ironically, the Alden tassel loafers, although not genuine moccasin construction, have a foot opening with positive fit characteristics which appear superior to the LHS (see photos above), which is probably why we don’t hear the same complaints about the tassel versus the LHS.
cyka blyat