Auteur Topic: Meermin  (916267 keer gelezen)

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Meermin
Reactie #270 Gepost op: 30 mei 2012 - 22:14:05
Gusto heeft cordovan al jaren
Be yourself no matter what they say

Jo

• Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
    • Bekijk profiel
Reactie #271 Gepost op: 30 mei 2012 - 22:16:46

Mijn interesse is gewekt, kan iemand mij aan een e-mailadres helpen?

Je kan ze via de site contacteren, of d.m.v. info@meermin.es. Daarnaast zijn er nog e-mailadressen waarmee je direct in contact kan komen met Pepe of Sandro Albaladejo.

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Reactie #272 Gepost op: 30 mei 2012 - 22:20:57
Dank je! Jo..
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #273 Gepost op: 30 mei 2012 - 22:35:46
Wat is exact het voordeel van cordovan boven normaal leer? Blijft het langer mooi?

Ander soort leer, net zoals suède anders is. Het vouwt niet zoals kalfsleer dat doet, maar golft wat meer. Het ontwikkelt op een andere manier patina. Omdat je cordovan nauwelijks poetst (leer is vrij rijk aan olie, je hoeft meestal alleen te borstelen en maar soms te voeden), worden de schoenen lichter. Dat komt ook doordat het leer zo reageert op zonlicht. Zwart cordovan wordt dus een beetje grijzer en gaat meer leven. Ik vind dat erg mooi. Bovendien is cordovan in het algemeen wat dikker en stugger. Erg duurzaam leer.

Zoals gusto zei is het meestal fors duurder. Omdat het bij Meermin zo goed te betalen was, wilde ik het ook wel eens proberen.

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Reactie #274 Gepost op: 30 mei 2012 - 22:38:19
Zoals gusto zei is het meestal fors duurder. Omdat het bij Meermin zo goed te betalen was, wilde ik het ook wel eens proberen.

Precies dat, dacht ik nu ook.
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #275 Gepost op: 30 mei 2012 - 22:45:54
Marcel van SirMax had/heeft zelf hele mooie donkergroene cordovans. Diezstaan ook nog op mijn lijstje. Eerst maar eens die donkerbruine suède die Bogart heeft
Be yourself no matter what they say

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #276 Gepost op: 30 mei 2012 - 23:04:27
Graag gedaan, CD. ;)
Zojuist bericht terug gehad van Meermin(José).
MTO duurt 12 weken.

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #277 Gepost op: 31 mei 2012 - 09:00:54

Tempting indeed.

Ik bezit een wholecut en een boot Silvano Lattanzi in paardenleer en deze worden fraai ouder qua patina en vragen i.d.d. minder onderhoud, bovendien zitten ze ondanks het dikke materiaal erg prettig om de voet.

Het grote nadeel is de {meer}prijs, dit klinkt als een super goedkoop alternatief; benieuwd naar de kwaliteit leer/productie/levensduur overigens.

Het lijkt mij sterk dat het leer van Horween komt en er wellicht toch ook duidelijk kwaliteitsverschil en dus prijsverschil is met de Spaanse paarden?  :wink:
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #278 Gepost op: 31 mei 2012 - 09:07:32
Er schijnen - naar ik begrijp op SF.net - maar een stuk of drie cordovanlooiers te zijn, waaronder Horween. Meermin koopt het cordovan in bij een looier uit Zuid-Amerika. Dat is kwalitatief wellicht minder dan Horween, maar men is op SF.net nog altijd zeer tevreden. Alles valt en staat natuurlijk bij het cutting (of clicking?) dat de schoenmaker doet met een lap leer. Als hij daar de mooiste stukken uit knipt i.p.v. zo efficient mogelijk knippen, dan maakt de specifieke looier minder uit.
Laatst bewerkt op: 31 mei 2012 - 09:12:04 door Marx2k

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #279 Gepost op: 31 mei 2012 - 09:18:50
Carmina is er een die cordovan van Horween gebruikt dit ter info.

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #280 Gepost op: 31 mei 2012 - 09:29:48
Carmina is er een die cordovan van Horween gebruikt dit ter info.

Silvano Lattanzi en John Lobb eveneens; volgens mij gebruiken de meeste 'grote' merken Horween, omdat dit het beste paardenleder schijnt te zijn.
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

drawa

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #281 Gepost op: 31 mei 2012 - 09:35:35
Welke schoen van Meermin zou je dan in Cordovan bestellen?

guest45

• Gast
Reactie #282 Gepost op: 31 mei 2012 - 10:12:32
Voor wat betreft Cordovan; het kreukt/plooit niet maar "golft" meer.
Inlopen duurt iets lager, echter resultaat is perfect zittend rond je voet.
Onderhoud is mijns inziens niet anders, het leer is gewoon mooier en blijft door de eigenschappen van niet kreuken/plooien ook veel langer goed.
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit breuklijntjes gehad in het oppervlak van Cordovan schoenen.   

Dat klot niet helemaal Amadeus.
Goed cordovan komt van oude (werk)paarden waarbij de 'shell' laag goed gevormd is op de billen.
Aangezien het leer van oude beestjes komt is de huid dikker maar veel losser van structuur dan kalfsleer waardoor inlopen juist sneller gaat.
Waar cordovan ook van 'normaal' leer verschilt is het feit dat de buitenkant van de schoen de binnenkant van de huid is; het is glad geschaafde suede. Er zitten dus op cordovan schoenen ook geen porieen itt kalfsleren schoenen. Dit vraagt wel om een kleine aanpassing wat betreft onderhoud.
Je hebt wel gelijk dat cordovan meer golft en minder kreukt dan Kalfsleer.
Overigens schijnt er naast horween een hele goede Japanse cordovan producent te zijn. Naam ben ik even kwijt.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #283 Gepost op: 31 mei 2012 - 10:14:07
Welke schoen van Meermin zou je dan in Cordovan bestellen?

Kijk maar naar o.a. Carmina. Daar zijn nagenoeg alle modellen te bestellen in cordovan. Zelf heb ik een dubbele monk genomen.

En in aanvulling op Chris dacht ik te hebben gelezen dat er drie looiers zijn voor cordovan: USA (Horween), Japan en Zuid-Amerika (dacht Argentinië).

Mark020

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #284 Gepost op: 31 mei 2012 - 10:42:03

Overigens schijnt er naast horween een hele goede Japanse cordovan producent te zijn. Naam ben ik even kwijt.
Himel Brothers
The long run is a misleading guide to current affairs. In the long run we are all dead.