Auteur Topic: How to - Lederen 'Card Holder' maken  (66303 keer gelezen)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #30 Gepost op: 24 januari 2012 – 19:59:21
Ik ben blij dat-ie mislukt is. Dan gaat het verhaal nog door. Toch goed werk, H.!

HGW

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.026
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #31 Gepost op: 24 januari 2012 – 21:18:54
Ik ben blij dat-ie mislukt is. Dan gaat het verhaal nog door. Toch goed werk, H.!

Ik stiekem ook. :)

Ik vind het wel al een heel goed resultaat. Heb je er al een CC ingehad om te zien hoeveel je erin kunt doen? Wellicht wil je hem wat groter maken.
if i stop lying i just disappoint you

floriss

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.688
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #32 Gepost op: 24 januari 2012 – 21:22:44
Prachtig H. Top entertainment.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Ch. Ryder

  • Gebruiker
  • Berichten: 114
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #33 Gepost op: 24 januari 2012 – 21:54:14
Ik heb dit feuilleton met veel genoegen gevolgd, en hoop op een spoedig vervolg. Ter leeringh ende vermaeck.

Thom@s

  • Gebruiker
  • Berichten: 58
    • Bekijk profiel
Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #34 Gepost op: 24 januari 2012 – 22:32:52
Vermakelijk, dit draadje. Ik kijk uit naar de toegift.

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #35 Gepost op: 24 januari 2012 – 23:12:43
Ik stiekem ook. :)

Ik vind het wel al een heel goed resultaat. Heb je er al een CC ingehad om te zien hoeveel je erin kunt doen? Wellicht wil je hem wat groter maken.

Er kunnen nu gemakkelijk 3 cards en, en vier lukt ook nog zonder wringen, en dan kun je er ook nog een paar gevouwen bankbiljetten voor schuiven.

Het formaat is gelijk aan dat van het voorbeeld en is goed voor wat het is: een 'card holder'.
(Zelf heb ik zelf liever gewoon een dikke tiet met geld, pasjes en munten, maar het ging om het maken...)
Maar ik heb inderdaad ook al een ander formaat overwogen, gebaseerd op hetzelfde principe.
Ik heb een klein dillemma qua maatvoering: in een 'envelop' die niet te groot voor broek- of binnenzak is, past maximaal een biljet van €100, zonder dat het gevouwen hoeft te worden.

Nou heb ik zelf bijna nooit grotere coupures op zak, maar je zal zien dat de patsers daar problemen mee hebben. (Ach, die kopen toch geen rundleer, maar iets exotischer.)

Ook heb ik al schetsjes voor een 'bill fold', maar voor een echte portemonnee met ook muntgeld is dit leer te hard en te dik. (Ik kan wel zo'n munthoudertje maken, voor op het dashboard... :-^ )

Ik ga ook gauw op zoek naar vergelijkbaar leer, maar dan 1,5 mm kant-en-klaar, want ik krab, schaaf en schuur me wezenloos!
En op Texel schijnen ze een hele berg 300 jaar oude, maar nog geheel bruikbare gelooide huiden te hebben opgedoken. Ook interessant.

Nuja, eerst maar een behoorlijke 'replica' afronden.

Om naar uit te kijken: verven en (beter) poetsen.

Mes amis, en avant!
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

wolf

  • Gebruiker
  • Berichten: 15.310
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #36 Gepost op: 25 januari 2012 – 12:59:57
Nah, Heinz, do you mind als ik er toch maar eentje uit Texas laat komen a $95 INC postage? :mrgreen:
live and let die

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #37 Gepost op: 25 januari 2012 – 22:53:14
Nah, Heinz, do you mind als ik er toch maar eentje uit Texas laat komen a $95 INC postage? :mrgreen:

Oh, inclusief porto, dan is het géén geld, tuurlijk!  :-k
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

guest45

  • Gast
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #38 Gepost op: 25 januari 2012 – 23:01:17
Leuk Heinz! Echt een mooi project. Alstijd mooi als leden zelf gaan klussen.

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #39 Gepost op: 25 januari 2012 – 23:54:03
En ik maar denken dat je zo dingetje in een uurtje achteloos inelkaar kan prutsen.
Erg leuk project.

Hoe lang denk je dat jer erover zou doen om een dergelijk stukje huisvlijt in elkaar te steken (van A tot Z) als het je 10e zou zijn?
Niets zo veranderlijk als de mens

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #40 Gepost op: 26 januari 2012 – 03:18:04
En ik maar denken dat je zo dingetje in een uurtje achteloos inelkaar kan prutsen.
Erg leuk project.

Hoe lang denk je dat jer erover zou doen om een dergelijk stukje huisvlijt in elkaar te steken (van A tot Z) als het je 10e zou zijn?

Ja, dat dacht ik ook, zei dat hardop en voegde daad bij woord. :oops:

Wolf (en ook culprit ebosch...) hebben gelijk als ze 'm voor 95 Amerikaanse Yuan naar hier laten vliegen, want het is –erm– iets meer werk dan je op het eerste oog zou zeggen. Inderdaad.  8-[

Ik denk overigens (en daar blijf ik bij)  dat –met het juiste patroonsjabloon en het juiste stukkie leer– dit dingetje door iemand die het voor het eerst doet, voor 'de hobby', hooguit twee uur in beslag neemt.

Bij de tiende, zoals jij vraagt, of als ik er mee door zou gaan, dan denk ik dat het –kaal– een uurtje ontspannen en vloeiend werk per beursje is, en als er druk op zou staan zo'n 3,5 à 4 uur voor 10 stuks in één run.

Ik heb ook al zitten rekenen:  :mrgreen:
Er gaan er 2 uit een A4-tje, bij goed leer kost dat zo'n €4 per ex.
Komt nog een euro draad, mesjes en naalden en vet bij –los van de afschrijving hardware–, is –bij 10– 50 euro materiaal.
Vier uren à €75,- (ex, en dit is 'hands on tarief') is €300,- en maakt totaal €350/10 =€35,- kostprijs per beursje.
Dat x 2.2 = €77,- verkoop klopt wel.
Aangetekend 'gratis' wereldwijd verzenden is nog eens €16,- is samen €93,- Ofwel $121,60!
Aangetekend Europa is €9,50, maar dan komt er nog wel 19% BTW = €14,63 over €77,-  maakt €91,63 + €9,50 is TOTAAL €101,13.

Jaja!
Terug omgerekend voor €72,60 zou ik iedereen aanraden –althans voorlopig– zijn (of haar: Hallo Meelezend Redactiemeisje! Ik ben te boeken, maar on-be-taal-baar. En ik zie er niet uit, en stotter. "Doei", zoals jullie dat zeggen.) Card Holder bij onze Texaanse Vriend te bestellen.
Die wil ik beslist niet onder zijn veren schieten, bovendien heeft hij een prachtprodukt, mét ooknog eens keurig zijn naam –okee, de zijne– erop gestempeld, en ík voorlopig alleen maar praatjes en wat plaatjes.

En was het niet Shagrokende Spijkerpak-wethouder –ook een stijl, sterker nog, ikzelve rook geregeld stijlvol shag en bezit 'een stijlvol spijkerpak; (Lee Riders 101· J & 101· R, what else?)' –Jan Schäfer die ooit zei
 "In praatjes kan je niet wonen"?
Welnu: in praatjes kun je ook je credit card niet kwijt.
Dus Ik Gaan Door!

Lestens, ook @HGW
Ik heb er nog eens over nagedacht. Een slag groter kan, maar dan wordt het een 'porte monnaie', en de truuk vandit ding is juist dat je géén monnaie, muntgeld bij je cards –w.o.ook visitekaartjes, sukkel, nee, niet tegen jou– stopt...

Daarnaast is dit leer ook dusdanig stijf van karakter dat het voor een lekkere portemonnee niet geschikt is.
(Zie het eerder als een alternatief voor hout, metaal of hardplastic..)

Rest mij om uw aandacht voor de voortgang te vragen.
(Die is er en krijgt een eigen postje. Hieronder.)


Laatst bewerkt op: 26 januari 2012 – 07:52:12 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #41 Gepost op: 26 januari 2012 – 04:45:55
Also «Probe zwei»:

Enige overwegingen vooraf, in min of meer willekeurige volgorde

Dit gaat mijn hobby niet worden:
Ik heb nimmer in mijn leven een 'hobby' gehad, omdat ik altijd wel iets beters te doen heb. (En met 'beters' bedoel ik –vooral– ook anders dan 'economisch nuttig', voor de goede orde. Met 'geld verdienen' heb ik het helemaal niet zo druk. Dat doe ik in liefst zo kort mogelijke tijd, met de minste inspanning, en dat lukt prima, dank u. Maar dat terzijde, hoewel het ook een overweging is die past in dit kader.)
Wel vind ik het leuk om te doen: een mens steekt er wat van op, en waardeert de Chinese Kindervingertjes (of Texaanse Thuisvlijtigen, in dit geval) zoveel temeer!

De Card Holder is een rotding:
Hiermee bedoel ik niet dat het object me de keel uit hangt –dat doet het niet, believe you me, sterker: ik droom het tot in de 5e dimensie en Barbapappa is er nix bij– maar ik bedoel dat het gewoon een stom ding is.
Praktisch en vanuit ontwerpbenadering. Want er zijn betere 'card holders'.
Bijvoorbeeld die die lichter zijn dan de spullen erin. Of minder dik dan de spullen erin. Of wèl beschemend tegen breuk en magnetisme van de spullen erin. Waarmee ik kom op mijn volgende punt:

Who's gonna want it?
Wat mot je er mee? (En dat bedoel ik als open vraag. Weliswaar vooringenomen, maar.)
Wanneer heb je nu alleen CC's en biljetten bij je, en dan zodanig dat je ze úit je portefeuille/portemonnee haalt, om ze in dat leren mappie te doen.
(Heren: Ik ben niet heel wereldwijs maar I've seen my part, maar zeg ik nu iets geks als zoiets alleen in –zoniet een darkroom, dan toch de parenclub, vooruit, sauna– van pas komt?)
Of als je bij Google werkt en in je pendek en Hawaii-shirt op de step naar je werk komt, maar da's nóg erger...

En misschien nog het belangrijkste'
Who's gonna 'Oooh'?
Dat je nonchalant de parkeergarage uit rijdt nadat je met één hand je kaart uit dat geile mappie hebt gewipt.
Of dat de portier ineens tegen je zegt "Een héle goede morgen met uw mooie mappie, meneer Heinzelmann."
Dat een 'dame' bij de White's of de Mayfair dat ineens zegt: "Weet je wat, voor dat mappie doe ik het gratis! En ik roep er een paar vriendinnen bij. Heb je soms nog meer van die mappies, en wanneer kom je weer?"
Of vrienden, die zeggen "Wat een mooi ding, waar heb je dat vandaan? Zeker handgemaakt van eikengelooid rundleer? Die zoek ik al zó lang, maar  voor minder dan €300,- vind je ècht geen behoorlijke! Mooi hoor, wel, die glàns dan. Kan niet veel in hè?"

Nuja, zoals gezegd, belofte maakt schuld, en er mot en zal een goeie komen.

Denn also ist noch die vorher genannte «Probe zwei»:


Tot op de honderdste millimeter; Professor Heinzelmann volledig in dienst van de Wetenschap


De Nieuwe Versie


Allereerst is het patroon een klein beetje aangepast, met inachtneming van de toleranties en maatvoeringen van het leer zoals het is. Ook n.a.v. «Probe einz» zijn kleine tweaks aan het basismodel gemaakt.

Voorts is er een nieuwe benadering.

De fout die ik met dit tweede model van aanvang maakte, is dat ik wederom een kloterig stukje oefenleer heb genomen. (Wellicht ben ik er later dankbaar om, nu echter breekt het me op.)

De reden is dat het niet behoorlijk vlak ligt. En dat zal het ook nooit meer gaan doen; toen het om de koe zat was het krom, het zijn de slechte delen aan de rand van de huid, en na looiing is het nog of weer krom, en enorm variëerend in eigenschap.
Het ene stukje kan zacht en soepel zijn, maar direct daarnaast is het leer taai en stug.
Maar omdat ik dit leer al had geëgaliseerd en dunner geschaafd, en er precies nóg een patroondeel uit ging, en aangezien ik wel vaker à rébours en eigengereid ben, et cétéra, alors, alla...

Inmiddels besef ik dat schaven mijn voorland is.
Althans, wil ik tot een behoorlijke replica van het oorspronkelijke beursje komen.

Met een kortelings aangeschaft digitaal precisiemeetinstrument –immers 'meten is weten'– kwam ik er achter dat het leer, wil het een beetje bruikbaar zijn, moet worden teruggeschuurd tot zo'n 1,5 to 1,8 mm, waar de originele dikte tot wel 3,8 mm bedraagt.

Bij deze nieuwe versie pas ik dat vooraleerst toe op de te vouwen delen.
(Op de afbeelding zijn de linker- en onderflap op die dikte)
Het idee, De Nieuwe Benadering, is nu om de rug zijn oorspronkelijke dikte, een krappe 3 mm, te laten behouden.
Design wise & material wise heeft het hele ding dan een 'ruggegraat' –iets dat mijn eerste model miste–, bovendien is dat 'voorleer' veel meer 'op z'n gemak en volgt het plan', op die manier.
(Zie je: zo ga je praten over leer. Ik betrap mezelf erop. Heren, bidde opdat ik nimmer bij een Leerberwerkersforum eindige!)

Overigens is het leer een soort spekkoek, met lagen:als j door de eerste 'vleeslaag', de 1,5 mm 'suède' heen bent, stuit je op een hardere, gladdere laag. Het afschrappen gaat dan makkelijk,vanuit diverse richtingen, want alles wat zachter is schraap je 'vanzelf' weg of tot de juiste dikte.
Onder een andere hoek benader je die nieuwe laag. Anyway, en nogmaals: koop je leer op de juiste dikte, dan heb je dit gezeik niet.

Technisch:
Met zo'n David-schaaf en de juiste slag, plus wat –inmiddels opgedaan– materiaalgevoel is scaffing, schaven van het leer niet ingewikkeld. Maar wel inspannend, en overbodig.

Voorts:
Bij mijn eerste proef boorde ik de gaten in de gevouwen dummy, en liet ik aanvankelijk het materiaal van alles bepalen.
Nu weet ik meer over hoe het materiaal zich gedraagt, wat de vouwbogen- en mijterlimieten zijn, en ga ik 'gecalculeerd', volgens tekening voorboren en dan daarna het object naar het ontwerp dwingen.
(Zoals het hoort: mind over matter! Maar wel eerst de mind erover ja...)

Ook dat zal niet in één keer goed gaan, en –zelfs wanneer het dat wel doet– nieuwe inzichten opleveren.
't Is een naar werkje, maar iemand moet het doen.
It's a dirty knob but someone's got to chew it..

Ik houd u op de hoogte!
Laatst bewerkt op: 26 januari 2012 – 08:12:30 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #42 Gepost op: 26 januari 2012 – 07:10:26
Vermakelijk, dit draadje. Ik kijk uit naar de toegift.

Die toegift was Tex Ritter, –wel naar gekeken en geluisterd hoop ik? Netjes mee blijven doen hoor! :shock: – maar ik heb er nog een, speciaal voor jou:
Het Akelige Vingerding.


'FingerSpitz', 'Hoogtepuntje', 'Mont Blanc Ötzi Edition', 'Zombie-dermy',
'Bram Vingerling en het Geheim van de Oude Vulpen': kies maar!


Wie schrijft, die blijft!
(En nou niet roepen 'The penis mightier than the sword'! Da's Flauw, Pinkeltje!)

*Het ware verhaal*
Ik had eerder een stuk leer volledig doorweekt en met wat klemmetjes om een Laguiole getzet, en dat zo laten drogen. In vroeger tijden werd dit soort leer gebruikt zoals wij nu met thermoplastic sheet zouden doen. Leek me aardig om daar ook wat mee te experimenteren. Dat stukkie leer is om achter dingen te komen zo goed als om er iets van te maken immers.

Het werkte echter niet bij het mes: véél te strak, logisch ook. Maar ik had een mooi vormpje, helaas zelfs te klein voor lederen vingerhoeden.
(Die maak ik snel eens apart: ooit eens mee gewerkt toen ik bij Diesel zat, leren vingerhoeden.
Een oud Grieks vrouwtje daar had ze standaard aan, en bij meer dan 5 lagen jeans mocht je ze wel eens van haar lenen voor een paar steken. Waarom er überhaupt metalen bestáán?!)

En een pokerbeker. En als die gelukt is een Euromast Van Lederrrrrrrr, mensen! Zie je 't veur je?!  :-({|=

Inmiddels weet ik dat er een Britse kunstenaar is, Simon Hasan, die met cuir bouilli werkt –of althans nat leer spant en dan 'bakt', een iets ander proces dan 'gekookt leer' en dat wat ik volgde, en daar (soms) hele toffe resultaten mee behaalt.
Laatst bewerkt op: 26 januari 2012 – 08:19:27 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

floriss

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.688
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #43 Gepost op: 26 januari 2012 – 09:29:04
 =D>
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Amadeus

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.442
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #44 Gepost op: 26 januari 2012 – 09:31:45
Genoten van deze beeldreportage.

Heinz ga zo door! \:D/
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.