Auteur Topic: How to - Lederen 'Card Holder' maken  (66064 keer gelezen)

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #45 Gepost op: 26 januari 2012 – 09:57:38
Ik heb ook al zitten rekenen:  :mrgreen:
Er gaan er 2 uit een A4-tje, bij goed leer kost dat zo'n €4 per ex.
Komt nog een euro draad, mesjes en naalden en vet bij –los van de afschrijving hardware–, is –bij 10– 50 euro materiaal.
Vier uren ŕ €75,- (ex, en dit is 'hands on tarief') is €300,- en maakt totaal €350/10 =€35,- kostprijs per beursje.
Dat x 2.2 = €77,- verkoop klopt wel.
Aangetekend 'gratis' wereldwijd verzenden is nog eens €16,- is samen €93,- Ofwel $121,60!
Aangetekend Europa is €9,50, maar dan komt er nog wel 19% BTW = €14,63 over €77,-  maakt €91,63 + €9,50 is TOTAAL €101,13.
Da's een pittig uurtarief voor een naaistertje. Dat vangen die bloedjes van kindertjes niet in de Aziatische sweat-shops top-ateliers. Voor 60 eurae/uur denk ik dat je ook lekker binnen loopt (moet je wel genoeg opdrachten hebben). Dus het kan nog wel wat goedkoper.

Ahum ... het "door het ijs zakken" moment is voor mij aangebroken: waar komt die factor 2.2 vandaan?
Niets zo veranderlijk als de mens

Ch. Ryder

  • Gebruiker
  • Berichten: 114
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #46 Gepost op: 26 januari 2012 – 09:58:35
Erg leerzaam ook.

WhyAlwaysMe

  • Gebruiker
  • Berichten: 207
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #47 Gepost op: 26 januari 2012 – 09:58:40
Heel leuk initiatief Heinzelmann, keep it up!  =D>

Leone

  • Gebruiker
  • Berichten: 11.012
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #48 Gepost op: 26 januari 2012 – 10:00:35
 =D>
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Orno

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.035
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #49 Gepost op: 26 januari 2012 – 10:00:55
@Bokkie Winst marge? :lol:
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #50 Gepost op: 26 januari 2012 – 10:05:59
@Bokkie Winst marge? :lol:
Dan ga ik m'n tariefen ook maar eens zo bereken. :-)
Eerst een erg prettig uurtarief neerzetten, en dan nog maal 2,2 voor een kleine additionele winst.

Welnu....'t is heer H. gegund.
Niets zo veranderlijk als de mens

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #51 Gepost op: 26 januari 2012 – 10:08:40
Genoten van deze beeldreportage.

Heinz ga zo door! \:D/

Vergeet de woorden niet, in het bijzonder: de mijterlimiet. Niet vertellen wat het betekent, Heinz; ik droom al weer van Sinterklaas.

GuyS

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.163
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #52 Gepost op: 26 januari 2012 – 10:15:26
En op Texel schijnen ze een hele berg 300 jaar oude, maar nog geheel bruikbare gelooide huiden te hebben opgedoken. Ook interessant.

Ow, interessant! Doet me denken aan dat verhaal van de Metta Catherina, een schip dat in 1786 zonk met een grote lading Russisch rendier leer. De binnenste huiden van elke rol waren nog onaangetast, en konden dus na het bergen van de lading begin deze eeuw nog gebruikt worden. Zie ook: http://www.nytimes.com/2002/04/28/nyregion/a-200-year-old-gift-from-under-the-sea.html?pagewanted=all&src=pm

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #53 Gepost op: 26 januari 2012 – 10:38:58
Da's een pittig uurtarief voor een naaistertje. Dat vangen die bloedjes van kindertjes niet in de Aziatische sweat-shops top-ateliers. Voor 60 eurae/uur denk ik dat je ook lekker binnen loopt (moet je wel genoeg opdrachten hebben). Dus het kan nog wel wat goedkoper.

Ahum ... het "door het ijs zakken" moment is voor mij aangebroken: waar komt die factor 2.2 vandaan?

Voor €60,- kom ik ook mijn mand nog wel uit, maar ik ben geen naaister, maar ontwerper, –noem het overgewalificeerd– dus ik ga even van mijn eigen tarieven uit.

2.2 is de factor tussen kostprijs en verkoopprijs, standaard-tarief in retail.
Vanzelfsprekend benader ik het vanuit een artisanale éénmanspositie (cottage industry), totaal oneconomisch op de langere duur.
De overhead zit in het uitzoekenvan de maakwijze– het 'ontwerpen' (als het geen 'backwards enigineering' of 'slim pikken' zou zijn), voorbereiden, de materiaalselectie en het afwerken. (Zoals overigens meestal in de ontwerppraktijk, maar dat terzijde, want we produceren nu ook zelf.)

Ik heb al zitten bedenken dat met een stansvorm en twee handige Medelanders in een dag of twee zo'n 150 van die dingen van niks tot af kunnen zijn.
Een stansvorm voor dit ding kost zo'n €1,- per cm en €15,- per 'knik', totaal ongeveer €250,-
Die twee noeste werkers kosten je €14 p/u via een inleencontract, totaal max €450,-
Materiaal kost –wat groter, dus slimmer ingekocht, topkwaliteit– max € 300,-

Totale produktieprijs in Nederland, 150 exemplaren, rond de €1000,-
Kostprijs per stuk ongeveer €7,-

Dat is interessant genoeg om er mee naar een winkel te gaan: ik wil m'n inkoop x 2.2, dus wholesale worden ze €16.
De detaillist doet ook inkoop x 2.2 (of zelfs meer), da's €35,- consumentenprijs.
Zeg dat dat €40,- wordt, of €42,50: da's ongeveer ook de prijs die ik het waard vind.

En dan is 'ie nog steeds 'fully hand crafted'!
Ga je naar Indonesië (China en leer is geen combi: volgens mij kunnen Chinezen het wel heel goed klaar maken...), dan krijg je voor €450 ongeveer 8 x zoveel arbeid als hier.
Dat is dus pas interessant als ik er meer dan 8 x 150 = 1200 stuks wil hebben, en waarschijnlijk pas bij een veelvoud daarvan. (Smeergeld, opstartkosten, shipping.)

Ik moet er niet aan denken 2500 van die dingen te hebben, eerlijkgezegd!

Terzijde: gemaakt door hiphoppende Favela-jeugd en van oude autobanden kvalt er zo'n €120.000,- subsidie per annum te regelen, via de ministeries voor Ontwikkelingssamenwerking, Buitenlandse Zaken en Landbouw&Natuur, en als je het slim speelt Economische Zaken.
Als je er dan 1200 laat maken kom je op $95,-  :lol:

Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #54 Gepost op: 26 januari 2012 – 10:53:57
Ow, interessant! Doet me denken aan dat verhaal van de Metta Catherina, een schip dat in 1786 zonk met een grote lading Russisch rendier leer. De binnenste huiden van elke rol waren nog onaangetast, en konden dus na het bergen van de lading begin deze eeuw nog gebruikt worden. Zie ook: http://www.nytimes.com/2002/04/28/nyregion/a-200-year-old-gift-from-under-the-sea.html?pagewanted=all&src=pm

Ja, tof, ik had al foto's gezien van spullen die ervan gemaakt zijn.
(Kan ze nu niet meer vinden: foute kitch tegen nouveau riche prijzen, dat wel...)

Op Texel hebben ze deze beauties:



En daar maken ze onder andere dit van:


De lindegroene Struisvogel is zčlf ploseling opgedoken, waarschijnlijk. Hoe verzin je het!

Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

GuyS

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.163
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #55 Gepost op: 26 januari 2012 – 11:09:03
(beetje offtopic, maar...)

Ja, tof, ik had al foto's gezien van spullen die ervan gemaakt zijn.
(Kan ze nu niet meer vinden: foute kitch tegen nouveau riche prijzen, dat wel...)

Ik vond het kitsch niveau bij wat ik zo online zag wel meevallen eigenlijk. Gewoon gebruikt voor alles waar je leer voor kunt gebruiken, of dat nou riemen, koffers, horlogebandjes of schoenen zijn. Wel nouveau riche prijzen idd. Leer schijnt herkenbaar te zijn aan een kenmerkend streepjespatroon dat door de Russen destijds in de huiden werd gesneden. Bv:





Citaat
De lindegroene Struisvogel is zčlf ploseling opgedoken, waarschijnlijk. Hoe verzin je het!

Wow. Dat is echt zonde.

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #56 Gepost op: 26 januari 2012 – 11:11:44
(beetje offtopic, maar...)

Ik vond het kitsch niveau bij wat ik zo online zag wel meevallen eigenlijk. Gewoon gebruikt voor alles waar je leer voor kunt gebruiken, of dat nou riemen, koffers, horlogebandjes of schoenen zijn. Wel nouveau riche prijzen idd. Leer schijnt herkenbaar te zijn aan een kenmerkend streepjespatroon dat door de Russen destijds in de huiden werd gesneden. Bv:

Ja, dit valt mee. Wat ik gezien heb waren buro-sets type bingoprijs, maar dan duur. Heel duur.
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #57 Gepost op: 26 januari 2012 – 12:09:24
Voor €60,- kom ik ook mijn mand nog wel uit, maar ik ben geen naaister, maar ontwerper, –noem het overgewalificeerd– dus ik ga even van mijn eigen tarieven uit.
Voor 60 Euro per uur kun je nog een prima boterham eten. Mag er ook een plakje kaas op.

Citaat
2.2 is de factor tussen kostprijs en verkoopprijs, standaard-tarief in retail.
Vanzelfsprekend benader ik het vanuit een artisanale éénmanspositie (cottage industry), totaal oneconomisch op de langere duur.
De overhead zit in het uitzoekenvan de maakwijze– het 'ontwerpen' (als het geen 'backwards enigineering' of 'slim pikken' zou zijn), voorbereiden, de materiaalselectie en het afwerken. (Zoals overigens meestal in de ontwerppraktijk, maar dat terzijde, want we produceren nu ook zelf.)
Niet geremd door ook maar enige kennis van retail, denk ik dat die 2,2 niet wordt gerekend over het al fraaie uurtarief van 60 Eurae waar al diverse marges in zitten. (Hieronder gaat de 2,2 dan ook over 14 Eurae/uur).

Citaat
Ik heb al zitten bedenken dat met een stansvorm en twee handige Medelanders in een dag of twee zo'n 150 van die dingen van niks tot af kunnen zijn.
Een stansvorm voor dit ding kost zo'n €1,- per cm en €15,- per 'knik', totaal ongeveer €250,-
Die twee noeste werkers kosten je €14 p/u via een inleencontract, totaal max €450,-
Materiaal kost –wat groter, dus slimmer ingekocht, topkwaliteit– max € 300,-

Totale produktieprijs in Nederland, 150 exemplaren, rond de €1000,-
Kostprijs per stuk ongeveer €7,-

Dat is interessant genoeg om er mee naar een winkel te gaan: ik wil m'n inkoop x 2.2, dus wholesale worden ze €16.
De detaillist doet ook inkoop x 2.2 (of zelfs meer), da's €35,- consumentenprijs.
Zeg dat dat €40,- wordt, of €42,50: da's ongeveer ook de prijs die ik het waard vind.
Vind ik persoonlijk best wel veel geld voor een leren envelop.

Citaat
En dan is 'ie nog steeds 'fully hand crafted'!
Ga je naar Indonesië (China en leer is geen combi: volgens mij kunnen Chinezen het wel heel goed klaar maken...), dan krijg je voor €450 ongeveer 8 x zoveel arbeid als hier.
Dat is dus pas interessant als ik er meer dan 8 x 150 = 1200 stuks wil hebben, en waarschijnlijk pas bij een veelvoud daarvan. (Smeergeld, opstartkosten, shipping.)

Ik moet er niet aan denken 2500 van die dingen te hebben, eerlijkgezegd!

Terzijde: gemaakt door hiphoppende Favela-jeugd en van oude autobanden kvalt er zo'n €120.000,- subsidie per annum te regelen, via de ministeries voor Ontwikkelingssamenwerking, Buitenlandse Zaken en Landbouw&Natuur, en als je het slim speelt Economische Zaken.
Als je er dan 1200 laat maken kom je op $95,-  :lol:

Er moet natuurlijk wel even worden uitgevogeld of er wel een markt voor leren envelopen is.
Nuja...neem de gok zou ik zeggen..zet een productie lijn op :-)
Niets zo veranderlijk als de mens

Emilio

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.317
  • Vintage Rolex/Omega | 32 inch Televisie| Tram 1
    • Bekijk profiel
    • Instagram
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #58 Gepost op: 26 januari 2012 – 12:27:18
Ik denk dat wanneer Heinz het ontwerp helemaal heeft uitgevogeld en vervolgens een goed patroon weet te maken, deze hier upload =D> wij allemaal wel een lederen envelop kunnen maken voor minder dan 30€. :)


Emilio

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.317
  • Vintage Rolex/Omega | 32 inch Televisie| Tram 1
    • Bekijk profiel
    • Instagram
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #59 Gepost op: 05 februari 2012 – 21:02:15
Ha Heinz, omdat ik mij heb afgezet tegen het versturen van PB's dan maar hier(toch best handig zo'n PB misschien) Hoe staat het met de Card Holder? Ben je er nog mee bezig? Of heb je de hoop opgegeven?