Auteur Topic: How to - Lederen 'Card Holder' maken  (66353 keer gelezen)

Timothy

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.062
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2012 – 10:29:45
Looking good...
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2012 – 11:12:24
Ik zie 'm al voor me


HGW

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.026
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2012 – 11:30:39
geweldig gedaan.  :mrgreen:
if i stop lying i just disappoint you

Leone

  • Gebruiker
  • Berichten: 11.012
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2012 – 11:55:02
Prachtig; ere wie ere toekomt. :D
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

patrique

  • Gebruiker
  • Berichten: 723
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2012 – 11:58:45
Ziet er goed uit, Heinzelmann!
ik ben benieuwd naar het eindproduct

carpe diem

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.439
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2012 – 12:00:47
Heinzelmann, mij stond een dergelijk project bij wat ik gelezen had op een of ander blog, volgens mij van deze ijverige blogger, geinspireerd op/door de bekende Maxx&Unicorn vouwportemonee
Be yourself no matter what they say

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2012 – 19:05:59
Heinzelmann, mij stond een dergelijk project bij wat ik gelezen had op een of ander blog, volgens mij van deze ijverige blogger, geinspireerd op/door de bekende Maxx&Unicorn vouwportemonee

Grappig, ik herinner me dat mijn vader ooit een ongenaaid beursje uit één stuk had. Ik meen dat hij dat zelf eens heeft gemaakt voor zijn graad MO Handenarbeid. Maar dat was volgens mij van bezaanleer, of soepel (schaaps-)nappa o.i.d.
Ik zal het hem eens vragen: hij ís  immers gediplomeerd!  :lol:
Helaas zie je op de foto's in jouw link niet goed hoe het ding in elkaar zit. (Weer iets om uit te zoeken, zucht...)

Kwam ook deze tegen, rawhide en twee zadelstikseltjes:

Met wat zoeken zullen er vast nog wel wat slimme ontwerpjes bestaan, en ik hoop ze nog tegen te komen.
(Hoewel ik ook nog andere dingen te doen heb en niet op een nieuwe hobby zit te wachten. Aan de andere kant is 't erg tof om met leer bezig te zijn, en wie weet hoe het gaat lopen...)  [-X

Dank voor het voorbeeld, leuk!
Gauw mijn pa bellen: ik herinner me ook ineens allerlei leer stempelgereedschap dat hij ooit had.
Misschien bevindt zich dat nog steeds in familiebezit en staat het ergens te verstoffen!
(Hoewel gestempeld leer erg snel richting line-dansende cowboy-hippies gaat, met aanstekers aan een koordje en een juchtlederen shagbuidel...)
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #22 Gepost op: 20 januari 2012 – 03:09:35
We gaan stug door.

Het patroon staat in de steigers en volgt kortelings.
Eerst de materiaaldikte op orde.

Bij ontstentenis van een bandschuurbank* die op diverse leerbewerkersfora (kom daar niet, echt...) wordt aanbevolen nam ik een vlakschuurmachine, met een velletje korrel 60.
*) :idea: Mijn buurtbuur en collega Bas 'Blokkie' heeft een schuurbank, want is maquettebouwert, bedenk ik ineens! En hij heeft Nespresso. Hm...

Ik heb een stuk leer uitgezocht dat groot genoeg moet zijn voor twee beursjes, en het zo vlak en strak mogelijk op een plank gespijkerd.

Machine aan en raggen maar. Dat werkt echter nauwelijks, voor wat betreft het verwijderen van de vleeslaag.
Wel bekom je een prachtige kwaliteit suède: zó doen ze dat dus. :?
Oh, en een enórme hoeveelheid stof. Slecht idee!


Voor het maken van een lederen beursje gebruikt een man natuurlijk z'n Power Tool...

Van perkament en boekbinders weet ik dat leer ook vaak dunner geschaafd wordt.
Duizenden jaren geleden al met vuurstenen, en in de tussentijd is er nog weinig veranderd.

Enter David –die van Goliath, en het onovertroffen Nederlandse schaafje–, mede op aanraden van een boekconservator, Jeff Peachey. Van hem kwam ook de tip om het blad aan de voorkant van de schaaf te monteren. (Een David-schaaf heeft drie opties voor gebruik.)

En dat werkt als een tierelier!
Na enige oefening en wat experimenteren wel te verstaan, maar het is typisch zoiets waar je de slag van te pakken moet krijgen.
Echt leuk werk is het niet –ow, ik zei 'werk', daar begint het teveel op te lijken idd–, hoewel toch ook bevredigend, want licht meditatief, en heel basaal. Zoals een groentebedje spitten ook lekker is, behalve het zweet, de blaren, de spierpijn en de kapotte schoen.
Enfin, Ik ben geen smeerpik*, dus volgende keer koop ik mijn leer op specificatie, en dan gelijk het beste wat ze hebben! *Wagyu..?*


Uit: Doeboekje 17, Creatief met restjes en lapjes, 1974, Heinzelmann Verlag

Voor wie het ook wil –gaat, toch, ebosch..?– proberen een kleine toelichting bij de infographic:
– Het mesje zit voorop de David, zo ver mogelijk naar voren geschoven. Het is vanzelfsprekend bloedscherp; nieuw of gewet.
(Was ook weer een leuk tussendoorklusje: schaafje helemaal gereinigd en mesje tweezijdig geslepen en gewet. ♫Maar een man mag niet huilen♪.)
– Het blokje houd je iets schuin op de werkrichting, waarbij het mesje onder een hoek staat maar je wel 'rechtdoor' gaat, zoals bij een guillotine, mandoline-rasp of sneeuwschuiver.
– Maak korte, stotende, 'krabbende' bewegingen, zoals je ijs van een autoruit steekt. (Altijd van je af:lol:)
– De goede hoek om te schaven bereik je door de kont van het schaafje wat op te tillen. Gebruik de wijsvinger om wijzen waar je heen wilt, ga er recht achter staan, met rechteroog, schouder en vinger in één lijn, dan volgt de juiste beweging vanzelf. Zoals bij zagen, schieten, schermen, golfen. (En pottenbakken.)

Overigens is het leder nu kurkdroog en zo hard als een plankie. Bij andere bewerkingen wordt een lichte bevochtiging met water aanbevolen, en ik weet nu al dat ik het leer met achtereenvolgens een mengsel van walvistraan en wolvet, vervolgens palmwas en als laatste bijenwas ga behandelen, maar voor schaven, snijden en schuren is het leer het beste zo droog mogelijk, heb ik inmiddels ondervonden.

Wel –ook– heb ik nog een stuk ander leer geheel doordrenkt met water en opgespannen.


Lijkt wel Moderne Kunst. En nog heule goeie ook!  :shock:

Dat gebeuren is nog heel erg vochtig, dus daar valt de komende dagen nog weinig over te melden.
Die decoratieve elementen zijn overigens een laag oude kranten en een verwassen –schoon en kurkdroog– microvezeldoekje, die ik tussen het natte leer en de plaat multiplex aanbracht met als gedachte en in de hoop dat het leer zo sneller en gelijkmatiger droogt dan alleen door verdamping aan het blootgestelde oppervlak.
Een soort absorbsie/capillair/diffusiebruggetje. Ofzo. Weet ik veel, doe dit ook voor 't eerst.

En we zijn er nog lang niet. Maar 't gaat. Gestaag.

Dank wederom voor uw aandacht, belangstelling, en bemoedigende woorden.
 They keep me going!
Want meine güte! wat heb ik aangevangen?! Potstausend!


PS Heb de komende dagen ook nog schilderwerk om handen.
(Verf op de plank, droog brood op je hoofd, kachel moet een winterjas. Dat werk.) *Zei ik alweer "werk"?!*  :evil:
Final touches, maar ik ben er nog wel even mee bezig.


*) Smeerpik: Euh, dat was vroeger het jochie dat op stoomschepen- en boten de schroefas vet moest houden, het allerminste en vaak eerste baantje aan boord, na schoon schip maken. Jongste bediende, krullenjongen, rookie... Wéér dat verdammte onderwijzersbloed!
Mediaman's "Teleac" zie ik overigens maar als een compliment; m'n studenten noemen me "Wiki". Niet De Viking maar De Pedia.
Laatst bewerkt op: 20 januari 2012 – 03:27:14 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #23 Gepost op: 20 januari 2012 – 04:51:43
Ik zie 'm al voor me



Ja, super! Al ben ik helaas niet van de ketchup-tak. Mijn hond is toevallig echter wel een rasechte Heinz Terrier!
(Ken je die niet? 57 Varieties!)

Maar wel grappig dat je wel –ook– al aan een Maker's Mark denkt.
(Doh! Beter 'stempeltje'! Als ik de woorden 'MM' :-# hoor krijg ik spontaan behoefte aan een Manhattan. Or two. :twisted:)

Ik heb al zitten zoeken naar knakkers die –hier in de buurt– blokpolymer kunnen 'verspanen' met laser, want zo maken ze tegenwoordig zulke stempels. Veel bedrijven hebben van alles staan, weten maar half wat het kan en als ze iets kunnen zorgen ze dat niemand het te weten komt, behalve Sjors met de Snor op de Jaarbeurs, die het allang wist en nu zelf ook zo'n apparaat heeft aangeschaft en ook niet weet wat hij er mee mot of kan.
Wat dat betreft zijn die Yanks een stuk verder.

Kortom –ahum–, ik begreep dat jij ook nog lijntjes had met grafisch verwante producenten, nah sonst doch nicht oder etwas? Misschien dat jij wat weet? Mijn ouwe clichémakertjes zijn allemaal opgedoekt of dood.

Come to think of it: Kan ook mijn tandarts eens vragen! Hele 'coole dude', die waanzinnige 3D-modelingmachines heeft staan. Zo'n ding moet ook met simple vector- of  cad-bestanden aan te sturen zijn!
(Anders hou ik gewoon een printje voor m'n mik! Ken hij lekker scannen!) :D

En ook Stempelfabriek 'De Maas' alhier is zeer breed gesorteerd en heeft een netwerk waar je eng van wordt.
Maar waar je ook eng van wordt, en dan letterlijk, is dat volk dat er werkt: beyond Jiskefet , volslagen tegen de keer, dom en lomp op het hufterige af, met SkyRadio onder TL in de kleren uit 'Cheers', in hun verlaagde Hoofdkantoor annex Showroom annex B2C 'Stempelwinkel'. En ze zijn daaps:

Komische schets voor drie heren en enkele figuranten, in één bedrijf.
– *Dingdong*
– Stem: "Willem, wil help jij die meneer."
– *Piluwie-piluwie-piluwie*
– Willem: "De telefoon gaat Bart, ik versta je effe niet."
Bart en Klant, laten we hem H. noemen, wachten zeker 6 minuten (meer dan 5, ze verkopen ook klokken!), tot Willem het gesprek heeft beëindigd.
– Bart: "Willem, ik vroeg je om een klant te helpen en je neemt de telefoon op. Dan zeg je "goedemiddag, een ogenblikje", ofzo, en dan help je een klant.
– Willem, met stemverheffing "Een oog in een blikje, ofzo! Hellepie, een klant!"
– H "Eh, ik heb alleen een paar brandslangbordjes..."
– Willem: "Je zag toch dat die telefoon gaat! En meneer ziet dat ook."
– H "Eh, ik heb alleen een paar brandslangbordjes..."
– Bart: "Willem, help jij die meneer nou even, ja?
– *Piluwie-piluwie-piluwie*
– H "Eh, ik heb alleen een paar brandslangbordjes..."
– Bart: "Willem?!"
– Willem: "Telefoon!"
– H "Bent u ook op zaterdag open?"
– Willem, Bart, plus nog drie ándere zombies die met een peen-en-uiengezicht de hele tijd 'druk' waren, (waaronder een vrouw type 'babymoordenaar', in een trui waarvan ik nog weleens angstig droom), unisono:
– "Nee, op zaterdag zijn wij gesloten!!!"
– Doek.


Dat. Zo van "Ik hoop niet dat het druk wordt vandaag!"
Ik wens je veel personeel, vriend!

Het beste en snelste regel je met hen alles per fax.
Tegenwoordig ook wel metvia de e-mail, Apestaartje!, maar die moet je ook altijd effe printen, faxen, en nabellen dat 'ie er aan komt, of misschien zelfs al is.
Toch de States maar, wellicht, eventueel.

Eerst dit ding maar eens tot een bevredigend einde zien te brengen.

Dus, en, want, toen: ja, dat!
Maar dan anders. We zien wel.

Nogmaals dank.
Laatst bewerkt op: 20 januari 2012 – 05:52:58 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #24 Gepost op: 20 januari 2012 – 10:13:08
 :-D x een keer of 5

Die Heinz 57 kende ik inderdaad niet. Ik dacht: even een plaatje van dat type googelen, virtueel stempeltje maken en een nieuw beursje shoppen, totdat ik erachter kwam wat je bedoelde... Eh, ik heb dus maar een willekeurige terriër gekozen, een Schotse geloof ik.




Met echte stempeltjes/stempelbedrijven kan ik je helaas niet helpen.

Emilio

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.317
  • Vintage Rolex/Omega | 32 inch Televisie| Tram 1
    • Bekijk profiel
    • Instagram
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #25 Gepost op: 20 januari 2012 – 10:33:54
Je vordert gestaag Heinz, echter een vraagje:

Dat dunner maken en bewerken van het leer, is dat daadwerkelijk nodig? Of leek jou dit een extra uitdaging en heb je daarom gekozen voor gelooid leer? Ik neem aan dat het ook mogelijk moet zijn met een standaard stuk leer?



Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #26 Gepost op: 20 januari 2012 – 17:04:47
Je vordert gestaag Heinz, echter een vraagje:

Dat dunner maken en bewerken van het leer, is dat daadwerkelijk nodig? Of leek jou dit een extra uitdaging en heb je daarom gekozen voor gelooid leer? Ik neem aan dat het ook mogelijk moet zijn met een standaard stuk leer?

Het dunner maken is in dit geval nodig, omdat het afsnijdsels, restmateriaal betreft.
De dikteverschillen zijn daarin veel groter dan bij 'goed' leer, er zit een enorm verloop in.
Daarnaast vind ik dat het materiaal niet té dik moet zijn: het leer op het voobeeld schat ik op zo'n 1,5 mm dikte. Ik zat op 2,5 tot wel 4 mm in een klein stukje, zodoende.

Bij een echte leergroothandel –Strieder is gewoon een lederwarenzaak met ook DHZ- en hobbyspul– kun je ook leer op de juiste dikte kopen.
Dat hoeft dan niet eerst dunner en egaal gemaakt te worden.
Voor een volgende keer...
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Amadeus

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.442
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #27 Gepost op: 22 januari 2012 – 13:49:33
"Heinzelmann Luxe Lederwaren en Parfums"

Krijgt het vast aan de stok met het IFRA lijstje.
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #28 Gepost op: 23 januari 2012 – 10:40:35
"Heinzelmann Luxe Lederwaren en Parfums"

Krijgt het vast aan de stok met het IFRA lijstje.

Bij de IFRA zien ze me graag, heur!
(Nou raap ik m'n Ambergris ook gewoon op 't strand, en mijn Civet haal ik bij t' asiel...)

Trouwens eerst dat beursje maar eens finaliseren.
(Effe druk met andere dingen geweest...)
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Lederen 'Card Holder' maken
Reactie #29 Gepost op: 24 januari 2012 – 19:24:57
Meine Herrschaften, we hebben een beursje!  =D>

En we hebben een faal.  :evil:


Hop, in het archief!

Nou mag ik zo niet denken, dus we noemen het een mockup, dummy, 'proefmodel', en we praten over 'nieuwe inzichten' en 'een ontwikkelingsproces'.
Een leermoment!  :r

Er is ook heel veel wèl goed gegaan.

Het Patroon: Dat was nog een heel gedoe, met diverse papieren vouwmodellen, naar aanleiding van diverse tekeningen.
(Alles op ruitjespapier, met geo-driehoek, telraam en hoofdrekenen: computers lopen hier op vast!)

Het juiste patroon heb ik overgenomen op kalkpapier en met wat spray mount, niet-permanante spuitlijm, op het leer geplakt.


Dat ronde ding is een deurstopper, ook erg handig als derde hand

Toen de vorm netjes uitgesneden met een scherp mes. Niet te hard duwen en het mes het werk laten doen. Met drie halen ben je er glad doorheen. Alzo:


Cadillac Transformers

Van een stukje linoleum heb ik een malletje van 60 x 90 mm gesneden.
Het leer, overal nu 2,2 mm dik, heb ik wat bevochtigd en daar omheen gevouwen.

Op dit moment wordt duidelijk of het patroon klopt, en waar het aangepast moet worden.

Het klopt aardig. Maarrrr....
Zoals ik al vermoedde ontstaan er op diverse plaatsen ophopingen van materiaal.
Na wat kijk- en denkwerk heb ik een aantal stukken van de rechterflap weggesneden, te weten het grootste gedeelte dat door de linkerflap wordt afgedekt.


Met potlood is aangegeven welk gedeelte overlapt.

Toen e.e.a. lekker paste en aansloot werd het tijd om gaatjes te boren.

En Toen Ging Het Fout! :evil:

Door geklooi met transparante doorslagmodellen, en door vermoeidheid, en concentratie op de handeling van het boren zelf, boorde ik vier gaatjes in het voorklepje. En die hebben daar niks te zoeken.


Doh!

Een andere fout, die ik vervolgens maakte, was het te diep uitgroeven van de stikselrij.
Daar is een speciaal instrumentje voor –de stiksels liggen dan gelijk aan of net onder het leeroppervlak– maar dat heb ik niet, dus dat ik deed het met een mesje onder 45º, vanuit twee richtingen.
Een prachtige groef, daar niet van, maar hij is te diep, zodat het klepje niet echt lekker stug meer is en niet zo mooi functioneert als in het origineel.

Tevergeefs is het allemaal niet geweest. Zo ben ik er ook achter hoe en waar de stiksels zitten, want niet elke steek is daadwerkelijk functioneel, zoals ik al vermoedde.


De Zadelsteek geeft direct een cowboysfeertje... Tex Ritter erbij opgezet, nou nog een Peerdt.

Toch met hele ding maar in elkaar geregen, echter niet nadat ik het leer eerst stevig in de middelen had gedrenkt.
Eerst voedende crème-voor-gevoelige-schoenen van Saphir, toen leervet van Het Jagertje, toen een pommade van Collonil, afgesloten met een paar lagen blanke Bijenwas-polish van Church.

Dan krijg 'ie dit:


Wat zien ik dan? Zit nix in!

Met het aangepaste patroon, de nieuw opgedane inzichten en een grotere oplettendheid is een tweede, verbeterde versie niet ver meer weg.

Dit gestruikel wilde ik u echter niet onthouden. Dank voor uw aandacht, vragen staat vrij.

*Zugabe!*
http://www.youtube.com/watch?v=sVWTeXzgkJE
Tex Ritter, "Rye Whiskey", Clip uit 1936!
Laatst bewerkt op: 24 januari 2012 – 19:28:53 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)