In het topic 'armbanden' kwam ook een portemonneetje/
wallet/
card holder voobij, dat gewaardeerd forumlid
ebosch zei graag te willen hebben:
Kost $95,- ex verzenden uit de V.S.Ik zei dat je zoiets makkelijk –en voordeliger– zelf maakt.
Daar ging
ebosch aan beginnen, en zelf lijkt het me ook wel eens aardig.
Carwo wilde in dat geval ook de foto's zien.
Dus ja... 
Eerst maar eens een stuk leer aangeschaft*: plantaardig gelooid rundleer, 2 tot 2,5 mm dik,
een afsnijdsel van 120 x 25 à 30 cm.
Dat grijze is een rij van totaal 33 cm.Andere spullen die ik nodig denk te hebben had ik al in huis en ziet u hieronder.
Niet alles zal misschien gebruikt worden, en wellicht komen er nog zaken bij. Om te beginnen lijkt me dit voldoende.Enige overwegingen vooraf:
• Ook al is het huisvlijt, het idee/ontwerp is van iemand anders.
De naam staat op de foto, ik noem hem hier niet enheb ook de foto gewijzigd en niet gelinkt om geen slapende Googles wakker te maken. Want helemaal fair is het natuurlijk niet.
• Het betreft dan ook slechts een onderzoeksproject, en de weergave ervan is voor educatieve doeleinden.
• Ik heb zoiets ook nog nooit eerder gedaan, dus succesgarantie is niet verzekerd. (Ik ben wel handig en weet van naald, draad, vandiktebank en autogeenlassen. Altijd een 10 voor knutselen zeg maar...)
Over de materialen en benodigdheden:
• Leer: Ik kon een stuk plantaardig gelooid rundleder op de kop tikken. Daar is nog helemaal niets mee gedaan, en krijgt dus nog een veel rijkere uitstraling. Het is stug en 2,5 mm dik.
• Garen: Ik heb gekozen voor 'ouderwets' garen van hennepvezel met bijenwas. Andere garens zijn voordeliger, makkelijker te verwerken (want gladder) en in meerdere kleuren verkrijgbaar, maar hennep gaat niet pluizen bij slijtage, zoals nylongaren. (En het mot wat biezonders worre, niewaar?)

• Beits: 'Indringverf', '
stain' of '
Teinture Française' van Saphir, voor alleen de kopse randjes zoals in het voorbeeld, of om het hele stuk te kleuren: we zien wel!
• Vet: Eventueel om het leer geheel mee te juchten, of om alleen aan de achterkant te smeren, om het soepeler te maken.
Gereedschap
• Dremel: (Nouja, eentje van de Lidl dan.) Wellicht om gaatjes te boren (i.p.v. te stanzen met de holpijp of te perforeren met de els), wellicht om het leer (naar de randen) dunner te slijpen. Het kan ook zijn dat ik het leer met een bandschuurmachine of schaaf dunner maak, of zo houd.
Omdat ik nog niet geprobeerd heb hoe het maken van gaatjes werkt heb ik daartoe zowel een holpijp, twee boortjes als een els, een soort ruitvormige priem ter beschikking. Slechts één van die drie zaken heb je echt nodig.
• Davidschaaf: zie boven. Denk niet dat het 'm gaat worden, maar misschien handig voor 'rondhoeken', afronden van hoeken. Ook hier geldt: we zien wel.
• Mes: Scherpe messen zijn van belang. Een breed Japans breekmes is erg prettig (De afgebeelde is een 'echte'
Muji die ik al meer dan 25 jaar heb en kan dromen. Heerlijk basisspul!) Maar misschien moet ik juist een soort scherp 'vleesmes' hebben, vandaar dat stalen zakmes ernaast. Molenslijping, gemeen scherp.
• Radeerwieltje: Zou niet zonder kunnen, komt uit m'n naaidoos. Om het patroon door te slaan op (de achterkant van) het leer, maar ook om de stiknaad mee voor te prikken, voor steken op regelmatige afstand.
• Naalden: Dit zijn 'gewone' stopnaalden, voor een zadelsteek in bestaande gaten. Leernaalden zijn heel anders, –driehoekig en taps, om gaatjes te 'snijden' en open te duwen– maar die hebben we hierbij niet nodig.
(Ow, niet afgebeeld, maar een tangetje is erg handig on de naald door het leer te trekken.)
• Vouw/poetsbeen: Niet noodzakelijk, maar met een stuk been kun je zowel moeten/rillen in papier zetten zonder sporen of beschadiging, als dat je er leer mee kunt poetsen. (De Schotse methode: schoenen poetsen met een stuk schapenbot.
No kidding.)
Wellicht komt het been van pas om vouwen te maken o.i.d.
• Snijmatje: bijna vergeten, lijkt me voor zich spreken. (Kosten tegenwoordig trouwens nix bij de
Action.)
Andere ondergronden/werkbanken/klemwijzen zullen nog aan de orde komen.
Vragon? Geen vragon? 
Eerst maar eens een patroon tekenen nu.
Meer nieuws en beeld volgt.
*) Leder, garen en verf kocht ik bij Strieder op de Noordmolenstraat in Rotterdam.