Vergeet niet dat de kwaliteit van het gebruikte leer bepaald wordt door de 'clicker' die het te gebruiken leer uit het vel snijdt. Het kan goed zijn dat merk A van 10 huiden van looierij X 20 paar schoenen maakt terwijl terwijl merk B van diezelfde huiden slechts 10 paar schoenen zou maken omdat ze de rest van het leer inferieur vinden. Merk C zou van die huiden misschien weer 30 paar schoenen maken. Alle drie de merken gebruiken leer van dezelfde looierij.
Daarbij komt ook nog een dat looierijen vellen in verschillende gradaties leveren.
Wat ik hier mee aan wil geven is dat de looierij waar het gebruikte leer vandaan komt niet alleszeggend is.
Zeker, die factor was ik vergeten, maar daar heb je een goed punt.
Overigens kan Meermin ook goedkoop aan dat leer komen doordat ze het in het groot inkopen en goede banden hebben met de looierijen. Daarnaast is ook te zien dat, zoals jij zegt, ze verschillende gradaties leer van de looierijen gebruiken. Van Charles F. Stead looierij gebruiken ze voor de "Classic Line" het Rapello Suède en voor de "Linea Maestro" het Janus Calf Suède. De specificaties van het laatst genoemde leer is beter dan het eerste.
Dat wil echter, zoals jij ook zegt, nog niet zeggen dat de "clicker" enkel de mooiste stukjes leer gebruikt. Zo merkte ik bijvoorbeeld op dat bij mijn Meermin Classic Line schoenen beide schoenen leer hadden dat van een andere huid kwam, iets dat bij C&J Benchgrade ook het geval is, maar niet bij de duurdere Handgrade.