Meermin maakt ongetwijfeld schoenen met een goede p/k-verhouding, maar China staat nu niet perse bekend als een land waar men in staat is om kwalitatief hoogstaande produkten te maken die lang mee gaan.
C&J maakt schoenen sinds 1897 in een land/plaats met een zeer goede reputatie op dit vlak. C&J krijgt van mij dan ook logischerwijs het voordeel van de twijfel.
C&J heeft inderdaad een zeer goede reputatie, en die kan Meermin uiteraard nog niet hebben. De meeste mensen hebben hun schoenen van Meermin nog niet langer dan een halfjaar, dus over de duurzaamheid is nog weinig te zeggen.
Als we echter puur afgaan op de gebruikte materialen, de constructie, e.d. is Meermin niet perse slechter dan C&J, in tegendeel. Veel handelingen worden bij Meermin ook nog met de hand gedaan, waar dat bij C&J machinaal gebeurd. Om die handelingen uit te kunnen voeren is er wel enige vakkennis vereist. Denk aan het 'handlasting', of de 'handwelting'. Dat 'handwelting' is in mijn ogen ook een groot voordeel, dat nog nauwelijks wordt toegepast door schoenmakers, tenzij je in een (veel) hoger segment gaat kijken dan C&J.
De afwerking van Meermin is, vind ik, ook niet perse slechter dan C&J Benchgrade. Ik heb zowel de 'Classic Line' van Meermin als de Benchgrade schoenen van C&J in mijn handen en aan mijn voeten gehad, en vond de afwerking van Meermin niet veel slechter. De 'Classic Line' kost dan ook maar 150 euro. Ik verwacht dus dat de afwerking van de 'Linea Maestro' gelijkaardig, of zelfs beter is dan die van C&J.
Als we dit allemaal in overweging nemen, en er vanuit gaan dat de schoenen van Meermin goed in elkaar steken, zouden ze beter moeten zijn dan C&J, zowel Benchgrade als Handgrade.
Het is in mijn optiek echter vrij nutteloos om verschillende merken te vergelijken, aangezien er nog belangrijkere factoren een rol spelen. Bovenstaande zaken kunnen uiteraard vergeleken worden, maar de stijl die een bepaald merk voert, is ook bepalend. Daarnaast zijn er nog factoren zoals de geschiedenis van een bepaald merk die een rol spelen.
Puur objectief bekeken, zou ik echter niet durven zeggen dat Meermin perse slechter is dan C&J. Dat ze in China worden gemaakt zou als nadeel kunnen gezien worden, maar tot op heden zijn er nog geen tekenen dat de schoenen na enkele keren dragen uit elkaar vallen. (Behalve de 'Classic Collection' dan, daar zijn al enkele klachten over geweest, maar over de 'Linea Maestro' is weinig negatief te vinden.