Auteur Topic: Crockett & Jones  (1811345 keer gelezen)

Jason

• Gast
Crockett & Jones - Deel II
Reactie #390 Gepost op: 13 januari 2007 - 20:14:36
Heeft iemand zo'n schoen wel eens gezien in de prijsklasse van van bommel / van lier? Dus deze kleur en dit model.

Huey

• Gast
Reactie #391 Gepost op: 13 januari 2007 - 20:15:52
Ik ben gek op wholecuts.

Ik heb de Saint Crispin's seamless, Santoni in Opanco, Santoni met medaillon en ik had nóg een Santoni wholecut.

Maar ik wil nu die Scafora's ergens kopen, maar ik kan ze nog steeds niet vinden :(

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #392 Gepost op: 13 januari 2007 - 20:32:48
Citaat van: "Jason"
In Nederland is een wholecut m.i. minder formeel dan een toecap oxford.

Wellicht zal een wholecut in een andere kleur minder formeel zijn dan een zwarte toecap Oxford. Voor een zwarte schoen geldt naar mijn mening het volgende uitgangspunt: hoe meer stiksels/ versieringen, hoe minder formeel de schoen. Ik vind het moeilijk om me voor te stellen dat dat van land tot land zou verschillen (mij even beperkend tot de landen waar een westerse cultuur dominant is).

Heeft iemand zo'n schoen wel eens gezien in de prijsklasse van van bommel / van lier? Dus deze kleur en dit model.

Even er van uitgaande dat je de C&J Alex bedoelt, zoals hierboven afgebeeld. Die heb ik inderdaad wel eens gezien. In Groningen heeft Russo Italia een bruine wholecut. Deze komt qua leest en kleur het dichtste bij in de prijsklasse Van Bommel/ Van Lier.

Groeten,
Don

Jason

• Gast
Reactie #393 Gepost op: 13 januari 2007 - 20:55:55
Citaat van: "Don"

Wellicht zal een wholecut in een andere kleur minder formeel zijn dan een zwarte toecap Oxford. Voor een zwarte schoen geldt naar mijn mening het volgende uitgangspunt: hoe meer stiksels/ versieringen, hoe minder formeel de schoen. Ik vind het moeilijk om me voor te stellen dat dat van land tot land zou verschillen (mij even beperkend tot de landen waar een westerse cultuur dominant is).

Even er van uitgaande dat je de C&J Alex bedoelt, zoals hierboven afgebeeld. Die heb ik inderdaad wel eens gezien. In Groningen heeft Russo Italia een bruine wholecut. Deze komt qua leest en kleur het dichtste bij in de prijsklasse Van Bommel/ Van Lier.

Groeten,
Don

Dank je voor je advies, maar ik bedoelde eigenlijk deze:

En wat formele schoenen betreft, het heeft denk ik niet alleen met eenvoud maar ook met de norm te maken, en die ligt meer bij toecaps dan bij wholecuts.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #394 Gepost op: 13 januari 2007 - 21:09:46
Dank je voor je advies, maar ik bedoelde eigenlijk deze:

Van Bommel heeft een wat ouder model op hun ronde leest die hiermee overeenkomsten vertoont. Tenminste, ik zag die schoen laatst in de opruiming bij een lokale schoenenzaak. Als je er belang bij hebt wil ik wel even langsgaan. In de huidige collectie zitten bij mijn weten alleen full-brogues.

En wat formele schoenen betreft, het heeft denk ik niet alleen met eenvoud maar ook met de norm te maken, en die ligt meer bij toecaps dan bij wholecuts.

Geabstraheerd van de Nederlandse norm: 'Let's agree to differ' zoals de Engelsen dat plegen uit te drukken. :)

Groeten,
Don

cypripedium

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #395 Gepost op: 13 januari 2007 - 21:45:31

Klopt!
Zeker als we het over de Engelse stijl hebben.
De toecap oxford bestaat ook al veel langer dan de whole cut.

Ook Edward Green benadrukt in hun boekje dat de chelsea (toecap) hun meest formele schoen is. Hun aangeboden whole cut komt daarbij niet ter sprake.

Persoonlijk vind ik ze allebei evengoed passen.
De wholecut is wat minimalistischer. Als je hem een aantal keren gedragen hebt verandert dit. Dan ontstaat bij een wholecut een optische tweedeling tussen de harde teenkap, en de breuklijnen en plooien op de wreef.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #396 Gepost op: 13 januari 2007 - 22:07:32
Citaat van: "cypripedium"

Klopt!
(...)

Mijn stelling was grotendeels gebaseerd op de geschiktheid van de schoen zowel overdag als in de avond. Toecap Oxfords zijn voor smoking en rok niet geschikt, waar een (patent) wholecut dat wel is in mijn beleving.

Groeten,
Don

Huey

• Gast
Reactie #397 Gepost op: 13 januari 2007 - 22:11:40
Citaat van: "Don"
Citaat van: "cypripedium"

Klopt!
(...)

Mijn stelling was grotendeels gebaseerd op de geschiktheid van de schoen zowel overdag als in de avond. Toecap Oxfords zijn voor smoking en rok niet geschikt, waar een (patent) wholecut dat wel is in mijn beleving.

Groeten,
Don

Sterker nog, formeel gesproken hoor je eigenlijk pumps te dragen.

Gelukkig heb je tegenwoordig wat meer keuzevrijheid...

Zelf heb ik gewoon een mooie lak derby voor onder mijn smoking, derby is natuurlijk helemaal informeel. Maar goed, die opera pumps trek ik van mn leven niet aan.

Chillmeister

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #398 Gepost op: 14 januari 2007 - 01:00:16
Mijn werd vandaag in de winkel vertelt dat C&J de 348 leest ook maakt voor andere merken zoals Paul Smith

cheukert

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #399 Gepost op: 14 januari 2007 - 02:01:50
Magnanni in de uitverkoop
ls de buren van hiernaast zo'n probleem maken van m'n Apache, dan verhuizen ze toch gewoon?!? Interesseert me vrij weinig :lol:

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #400 Gepost op: 14 januari 2007 - 11:22:40
Citaat van: "cheukert"
Magnanni in de uitverkoop

waar worden ze in de uitverkoop gedaan?

Monsieur Seriziat

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #401 Gepost op: 14 januari 2007 - 12:30:56
Volgens mij bedoelt cheukert het meer in het algemeen, dat Magnanni's in de uitverkoop voldoen aan de wensen van Jason

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #402 Gepost op: 14 januari 2007 - 13:36:52
Ah, ok.. In tilburg was niet veel te vinden in uitverkoop qua schoenen..

Chillmeister

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #403 Gepost op: 15 januari 2007 - 20:14:27
Zo, het was de laatste model in de winkel en de Weymouth hadden ze niet op voorraad. Ik had tevens geen zin om een paar dagen te wachten op de Weynouth, dus ik heb de Alex gekocht. Ik kan ze nog terug brengen en de Weymouth kopen als ik van gedacten verander

ik heb de schoenspanners niet gekocht. Ik vond 50 pond een beetje veel als ik bij TM Lewin maar 20 hoef te betalen voor hetzelfde

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Reactie #404 Gepost op: 15 januari 2007 - 20:40:43
Mooie aankoop Chillmeister!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot