Auteur Topic: Crockett & Jones  (1815087 keer gelezen)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Crockett & Jones
Reactie #3585 Gepost op: 29 maart 2011 - 23:01:55
(Goed, maar wel aan elkaar, anders moet die priester weer aan de bak.)

guest45

• Gast
Reactie #3586 Gepost op: 29 maart 2011 - 23:08:00
Citaat
Pure analine leather is top grain leather that is dyed for color without the application of any pigments. Natural characteristics of the leather may be seen in pure analine such as healed scars, scratches and wrinkles. This leather will develop a rich patina over time and will fade with prolonged exposure to sunlight. Protected aniline leather adds pigment for color consistency and a clear coat to disguise irregularities in the hide. Protected aniline is durable, sun-resistant and long wearing. Semi-aniline leather contains a small amount of pigment or clear finish, allowing hide irregularities to show through while offering some color consistency and fade protection.

Ze zorgen er bij CJ heus wel voor dat er voor de schoenen stukken leer gebruikt worden zonder littekens.

oxfordstreet

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Reactie #3587 Gepost op: 29 maart 2011 - 23:11:49
Ik ben nog helemaal niks tegengekomen op/via google aan beeldmateriaal. Heb alleen gelezen wat hier ook al genoemd is, en dat is het "meer leven" of "getekender zijn" van het leer, daar waar ik denk dat hoe gladder/strakker het leer des te mooier. Als ik naar beeldmateriaal google zie ik allemaal "bobbeltjesleer" of leer met nerven. Beschreven wordt dat zelfs littekens zichtbaar zijn.
"Style is not fashion, it's something we have inside"

guest45

• Gast
Reactie #3588 Gepost op: 29 maart 2011 - 23:20:41
Aniline leer is het meest 'natuurlijk'. Na het looien van het leer komt bij deze methode de kwaliteit het meeste naar boven. Als je dit met goed leer doet is dat een voordeel, als je het met slecht leer doet niet.

Charlie

• Gast
Reactie #3589 Gepost op: 30 maart 2011 - 00:17:20
Ja, maar heb je nou al C&J's van aniline leer gezien met die littekens zoals oxfordstreet blijkbaar op Google is tegengekomen? Vorm je eigen mening voordat je voorbarige conclusies trekt zou ik zeggen, dat aniline leer littekens zou bevatten is pertinente onzin, dat is geheel afhankelijk van de kwaliteit het leer wat gebruikt wordt. Aniline looiing (spelling, Carwo?) op zichzelf geeft IMO meer diepte en wat meer patina dan wat simpeler gelooid/behandeld leer.

Jij moet eens leren lezen en minder wauwelen, vriend. Ik reageerde op het bericht van Oxfordstreet, waarin hij stelde dat aniline leer littekens zou bevatten. Mijn reactie daarop was dat dit niet wenselijk kan zijn en vandaar ook de vraag of littekens inherent zijn aan aniline leer.

Mediaman

• Gast
Reactie #3590 Gepost op: 30 maart 2011 - 07:55:35
Een insectenbeet kan al een litteken achterlaten op koeienhuid. Voor iemand die prat gaat op zijn ervaring met de schoenen van C&J weet je maar weinig over het basismateriaal.
Laatst bewerkt op: 30 maart 2011 - 08:15:26 door Mediaman

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3591 Gepost op: 30 maart 2011 - 08:43:31
Volgens mij praten jullie allemaal langs elkaar heen, het is voor mij in ieder geval niet meer te volgen.

Anilinelooien was toch de minder traditionele manier van leerlooien, waarbij in plaats van een natuurlijke looingsproces gebruik wordt gemaakt van chemicaliën zodat het proces sneller gaat? Ik meen daar iets over te hebben gelezen in het boek van Vass. Ik kan me ook nog iets herinneren van Styleforum.net waaruit blijkt dat alle grote schoenmakers gebruik maken van anilinegelooid leer, met uitzondering van een paar schoenmakers zoals Vass. Het leer zou namelijk véél duurder zijn.

Littekens op het leer mogen volgens mij helemaal niet ontstaan door het looien zelf, maar kan tal van oorzaken hebben. De insectenbeet is een mooi (bijna fabelachtig zou ik zeggen) verhaal van John Lobb. Volgens mij schrijft Vass dat het looien met chemicaliën als nadeel heeft dat de kleur minder 'diep' gaat, maar ik heb het boek hier niet bij de hand.

Als Charlie dus vraagt of littekens een inherent resultaat zou zijn van het anilinelooien, dan zou mijn antwoord dus nee zijn. Maar goed, zoveel kennis heb ik hier niet over.

Pitti Carabinieri

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3592 Gepost op: 30 maart 2011 - 08:45:48
Volgens mij praten jullie allemaal langs elkaar heen, het is voor mij in ieder geval niet meer te volgen.

Anilinelooien was toch de minder traditionele manier van leerlooien, waarbij in plaats van natuurlijke productie gebruik wordt gemaakt van chemicaliën? Ik meen daar iets over te hebben gelezen in het boek van Vass.

Littekens op het leer mogen volgens mij helemaal niet ontstaan door het looien zelf, maar kan tal van oorzaken hebben. De insectenbeet is een mooi (bijna fabelachtig zou ik zeggen) verhaal van John Lobb. Volgens mij schrijft Vass dat het looien met chemicaliën als nadeel heeft dat de kleur minder 'diep' gaat, maar ik heb het boek hier niet bij de hand.

Als Charlie dus vraagt of littekens een inherent resultaat zou zijn van het anilinelooien, dan zou mijn antwoord dus nee zijn. Maar goed, zoveel kennis heb ik hier niet over.

Je hebt gelijk, littekens ontstaan door insectenbeten, prikkeldraad etc. Alles wat in de omgeving van een dier de huid kan beschadigen.

If you believe in telekinetics, please raise my hand.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3593 Gepost op: 30 maart 2011 - 08:47:24
Ik geloof er overigens geen ruk van, maar dat bleek al uit mijn bewoording, dat John Lobb leer afkeurt op basis van een insectenbeet. Ligt er aan wat voor beet. Als het een flinke horzelbeet is dan wil ik het nog geloven, maar als een mug zijn ding heeft gedaan geloof ik er echt niks van.

Pitti Carabinieri

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3594 Gepost op: 30 maart 2011 - 08:55:54
Ik weet dat huiden die meer littekens bevatten goedkoper zijn en omgekeerd. Een huis zonder littekens of beschadigingen zul je nooit krijgen. Het is wel zo dat de delen die beschadigd zijn gebruikt worden voor de delen die het minst of helemaal niet zichbaar zijn. Zo kan de huid toch optimaal gebruikt worden. Daarom zul je waarschijnlijk nooit of vrijwel nooit oneffenheden zien op de wreef en neus van de schoen.

Mediaman

• Gast
Reactie #3595 Gepost op: 30 maart 2011 - 09:00:50

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3596 Gepost op: 30 maart 2011 - 09:02:41
Wat ik van Chay en Andrew (van Alfred Sargent) heb begrepen kunnen van een huid technish gezien twee, soms drie paar schoenen van worden gemaakt. Een huid heeft echter mooie en minder mooie stukken. De man of vrouw die het leer snijdt moet dus een de huid goed beoordelen en de mooiste stukken gebruiken. Chay vertelde mij dat hetzelfde leer voor de oude Premier-lijn (~GBP 250) als de nieuwe Handgrade-lijn (~ GBP 650) werd gebruikt, maar dat uit één stuk leer drie Premier-lijn schoenen werden gesneden of slechts één Handgrade-lijn schoen. Op die manier krijg je dus leer zonder echte littekens.

Dat het leer vervolgens anders wordt bewerkt mag duidelijk zijn.

Mediaman

• Gast
Reactie #3597 Gepost op: 30 maart 2011 - 09:13:09
Het leer wordt eerst bewerkt dan gesneden en verder precies zoals je het zegt worden er meer of minder schoenen gesneden uit een huid.
Laatst bewerkt op: 30 maart 2011 - 09:15:49 door Mediaman

Pitti Carabinieri

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3598 Gepost op: 30 maart 2011 - 09:17:33
Goed Mediaman dat je wikipedia gebruikt. Ik heb echter op het TMO gestudeerd en haal daar mijn kennis vandaan;)

Mediaman

• Gast
Reactie #3599 Gepost op: 30 maart 2011 - 09:42:48
Goed Mediaman dat je wikipedia gebruikt. Ik heb echter op het TMO gestudeerd en haal daar mijn kennis vandaan;)

De Wiki's waren gepost ter informatie voor een ieder die de behoefte voelt om eerst te lezen ipv te reageren.

Bevatten ze onjuistheden naar jouw mening?

Wat is TMO voor een opleiding?

Mijn kennis berust op lezen en luisteren tijdens bijvoorbeeld een bedrijfsbezoek aan Greve.