Volgens mij praten jullie allemaal langs elkaar heen, het is voor mij in ieder geval niet meer te volgen.
Anilinelooien was toch de minder traditionele manier van leerlooien, waarbij in plaats van een natuurlijke looingsproces gebruik wordt gemaakt van chemicaliën zodat het proces sneller gaat? Ik meen daar iets over te hebben gelezen in het boek van Vass. Ik kan me ook nog iets herinneren van Styleforum.net waaruit blijkt dat alle grote schoenmakers gebruik maken van anilinegelooid leer, met uitzondering van een paar schoenmakers zoals Vass. Het leer zou namelijk véél duurder zijn.
Littekens op het leer mogen volgens mij helemaal niet ontstaan door het looien zelf, maar kan tal van oorzaken hebben. De insectenbeet is een mooi (bijna fabelachtig zou ik zeggen) verhaal van John Lobb. Volgens mij schrijft Vass dat het looien met chemicaliën als nadeel heeft dat de kleur minder 'diep' gaat, maar ik heb het boek hier niet bij de hand.
Als Charlie dus vraagt of littekens een inherent resultaat zou zijn van het anilinelooien, dan zou mijn antwoord dus nee zijn. Maar goed, zoveel kennis heb ik hier niet over.