Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (654677 keer gelezen)

BucharestBlues

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #2730 Gepost op: 01 april 2020 - 19:17:02

Timothy

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2731 Gepost op: 01 april 2020 - 20:32:55
slaapwandelaars kwam ik niet doorheen, honderden pagina's balkanpolitiek 1870-1914.
Wel interessant en relevant.
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2732 Gepost op: 01 april 2020 - 20:41:24
Relevant?
live and let die

Timothy

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2733 Gepost op: 01 april 2020 - 21:04:10
Die voorgeschiedenis Wulf
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Reactie #2734 Gepost op: 01 april 2020 - 22:07:19
slaapwandelaars kwam ik niet doorheen, honderden pagina's balkanpolitiek 1870-1914.
Ik ook niet. Dezelfde reden. Van Rossem opende mijn ogen door te benadrukken dat de mens graag ziet dat grote gevolgen ook grote oorzaken hebben. Hoeft niet. Had ook anders kunnen lopen. Een dagelijks verslag van de diverse deliberaties in de diverse belligerente naties tussen 28 juni en 28 juli geeft meer inzicht het waarom dan eindeloze analyses waarom alles onherroepelijk was door alles wat geanalyseerd wordt. Blijft namelijk mensenwerk, dat oorlog verklaren.

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Reactie #2735 Gepost op: 01 april 2020 - 22:08:47
De kanonnen van augustus van Barbara Tuchman geeft wat dat betref in pakweg 100 pagina’s een makkelijker te verteren espresso versie van die voorgeschiedenis.

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2736 Gepost op: 01 april 2020 - 22:15:19
Pulitzerprijs meen ik
Laatst bewerkt op: 02 april 2020 - 17:12:46 door wolf
live and let die

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Reactie #2737 Gepost op: 01 april 2020 - 22:19:27
Yep

DSJP

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2738 Gepost op: 01 april 2020 - 22:46:26
Ik ook niet. Dezelfde reden. Van Rossem opende mijn ogen door te benadrukken dat de mens graag ziet dat grote gevolgen ook grote oorzaken hebben. Hoeft niet. Had ook anders kunnen lopen. Een dagelijks verslag van de diverse deliberaties in de diverse belligerente naties tussen 28 juni en 28 juli geeft meer inzicht het waarom dan eindeloze analyses waarom alles onherroepelijk was door alles wat geanalyseerd wordt. Blijft namelijk mensenwerk, dat oorlog verklaren.

Nassim Nicholas Taleb schrijft hier ook mooi over The Black Swan. Dat we nu in de geschiedenisboeken over WO I lezen dat onderlinge spanningen al decennialang langzaam opliepen tot aan het kookpunt en dat het ten slotte wachten was op het conflict. Deze langzame aanloop is echter totaal niet terug te zien bijvoorbeeld de handel in staatsobligaties in die tijd.

Mark020

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2739 Gepost op: 02 april 2020 - 09:08:18
Big Swan is een monumentaal boek
The long run is a misleading guide to current affairs. In the long run we are all dead.

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Reactie #2740 Gepost op: 02 april 2020 - 16:33:38
Ik heb de Slaapwandelaars moeten lezen voor mijn studie en ik kan je verzekeren dat het even wennen was.
Maar toen ik eenmaal me in had gelezen (en dat was pas over de helft van het boek...) kwam ik er echt in en heb ik het in één ruk uitgelezen.

Blijft voor mij één van die boeken die je niet zozeer leest voor je plezier. Zelfde geldt voor dat andere zeer langdradige boek van Israel 'The Dutch Republic'.
Maar als je dan eerst bijvoorbeeld Simon Schama of, in mijn geval, A.Th. van Deursen 'De last van veel geluk' leest en daarna het boek van Israel dan kom je erachter hoeveel je eigenlijk mist. Bijvoorbeeld dat de strijd tussen de voorstanders van Arminius en de voorstanders van Gomarus echt veel langer duurde dan dat ik vanuit A.Th. van Deursen had verondersteld en daardoor ook een grotere impact op het verdere verloop van het 12 jarige bestand.

Als je na de eerste hoofdstukken uit 'De Slaapwandelaars' daadwerkelijk zelf bent gaan slaapwandelen dan raad ik je aan een heel groot gedeelte te skippen en verder te lezen bij het laatste deel (uit mijn hoofd deel 5 of 6, klopt dat?), waarin de uiteindelijke laatste twee domino stenen worden uitgelegd. Dan blijft het nog enigszins behapbaar en raak je de draad ook niet snel kwijt.
En krijg je nog genoeg informatie mee om jezelf af te vragen of Duitsland inderdaad de schuldige is/was, want dat is één van de redenen waarom het boek is geschreven.
En ik moet zeggen, toen ik 'De Slaapwandelaars' had gelezen en ik daarna weer de eerste paar hoofdstukken van 'Kanonnen van Augustus' las ik toch echt een stuk verdieping en nuance mistte.

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2741 Gepost op: 02 april 2020 - 17:11:15
gebroeders de wit is een leuk boek.
boek over de sixen ook.
live and let die

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2742 Gepost op: 02 april 2020 - 17:11:32
ik zal skippen de jong.
live and let die

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2743 Gepost op: 06 april 2020 - 09:55:30

Met moed der wanhoop begonnen aan Homeros. Blijkt tot mn verbazing prima te lezen te zijn (alleen erg veel namen). Had ik 20 jaar eerder aan moeten beginnen.
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton