Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (654683 keer gelezen)

BucharestBlues

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2700 Gepost op: 21 augustus 2019 - 13:09:31
Als je bang bent voor intelligente vrouwen misschien wel ja. :-P

De ondergang van het avondland van Spengler is overal in de aanbieding. Van 89 naar 29 euro (zonder verzendkosten bij bol.com).

Is het een aanrader? Werd hier tweehaar geleden zwaar geplugd in de boekwinkel.

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2701 Gepost op: 21 augustus 2019 - 13:55:11
Maar volgens mij is dat met goede reden

Bang zijn voor slimme vrouwen of het feit dat De ondergang is afgeprijsd?  :mrgreen:

Heb Spengler besteld. Denk niet dat er door te komen is. Aan de andere kant: het is ooit een absolute bestseller geweest dus moet toch enigszins te lezen zijn.
Laatst bewerkt op: 21 augustus 2019 - 14:51:59 door Agent 327
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Boeken - Algemeen
Reactie #2702 Gepost op: 21 augustus 2019 - 16:22:49
Bang zijn voor slimme vrouwen of het feit dat De ondergang is afgeprijsd?  :mrgreen:

Heb Spengler besteld. Denk niet dat er door te komen is. Aan de andere kant: het is ooit een absolute bestseller geweest dus moet toch enigszins te lezen zijn.
In zou bijna willen zeggen: beide!

Maar ik bedoelde in eerste instantie de ondergang. Is idd geen doorkomen aan... Maar wel een leuke dikke pil voor in de kast.

BucharestBlues

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2703 Gepost op: 21 augustus 2019 - 19:51:54
Net even een pagina geprobeerd. Niet te doen.

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2704 Gepost op: 22 augustus 2019 - 12:53:23
Gisteravond zitten doorbladeren en ik dacht precies hetzelfde: niet te doen.

Dus die ga ik zeker lezen.  :azn:

Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019 - 12:56:28 door Agent 327
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2705 Gepost op: 30 december 2019 - 11:54:23
Ga dit jaar deel 1 van 'De ondergang van het Avondland' uitlezen. Zoals al geconstateerd; niet te lezen. Respect voor Spengler, de vertaler en de uitgeverij die deze uitgave heeft aangedurfd.

Winne2

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2706 Gepost op: 30 december 2019 - 12:52:25
Ga dit jaar deel 1 van 'De ondergang van het Avondland' uitlezen. Zoals al geconstateerd; niet te lezen. Respect voor Spengler, de vertaler en de uitgeverij die deze uitgave heeft aangedurfd.

Poeh, nog anderhalve dag, respect voor jou!
TAFKADM

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2707 Gepost op: 30 december 2019 - 14:36:22
Vorige week 'De man zonder eigenschappen' uitgelezen. Dan moet Spengler ook lukken. Ik zit nu op 63%. Die Spengler is een ongelofelijke intellectueel, grote gedeelten gaan - ik geef het eerlijk toe - langs me heen. Toch vind ik het boek rommelig. Hij is van mening dat de westerse cultuur een ondergaande cultuur is. Hij vergelijkt de diverse niet meer bestaande grote culturen met elkaar, ziet patronen en legt die naast de westerse cultuur. Ik had verwacht dat hij de culturen zou beschrijven, patronen constateert en die naast de westers cultuur legt. Maar het loopt allemaal nogal door elkaar heen omdat hij het op thema behandeld (wiskunde, kunst, moraal etc). 

Gelukkig hebben we leesspengler.nl nog. Deel 2 lijkt trouwens een stuk beter te lezen.
Laatst bewerkt op: 30 december 2019 - 15:08:47 door Agent 327

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2708 Gepost op: 30 december 2019 - 14:59:48
het westen is inderdaad zinkende
live and let die

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Boeken - Algemeen
Reactie #2709 Gepost op: 30 december 2019 - 15:02:39
Vorige week 'De man zonder eigenschappen' uitgelezen. Dan moet Spengler ook lukken. Ik zit nu op 63%. Die Spengler is een ongelofelijke intellectueel, grote gedeelten gaan - ik geef het eerlijk toe - langs me heen. Toch vind ik het boek rommelig. Hij is van mening dat de westerse cultuur een ondergaande cultuur is. Hij vergelijkt de diverse niet meer bestaande grote culturen met elkaar, ziet patronen en legt die naast de westerse cultuur. Ik had verwacht dat hij de culturen zou beschrijven, patronen constateert en die naast de westers cultuur legt. Maar het loopt allemaal nogal door elkaar heen omdat hij het op thema behandeld (wiskunde, kunst, moraal etc).

Gelukkig hebben we leesspengler.nl nog.

Deel 2 lijkt trouwens een stuk beter te lezen.
Of lees een aantal essays over het boek. Geeft ook veel inzichten. Desalniettemin is het een boek wat niet voor niets nu weer aanslaat.

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2710 Gepost op: 30 december 2019 - 15:13:39
Boek spreekt me aan omdat ik op eigen houtje ook al had bedacht dat de westerse cultuur een ondergaande cultuur is. Ik baseer dat op de muziek. Het hoogtepunt van de westerse muziek is Beethoven. Dan hadden we daarna Schubert en Brahms die nog even kunnen voortborduren op Beethoven. De 19e eeuw piekt nog wat betreft opera (Rossini, Verdi, Puccini, Wagner) en na 1900 dooft het licht heel snel. Alleen de Russen produceerden nog het een en het ander in de 20e eeuw (Stravinsky, Prokofjev, Sjostakovitsch). Nu is de muziekkunst dood. Zowel huidige klassiek als pop is infantiel vergeleken bij wat eerder is gepresteerd. Maar Spengler legt de piek bij Bach en beschouwt Beethoven al als een onderdeel van de neergaande beweging. Want de romantiek was al een hang naar het verleden van de eigen cultuur (middeleeuwen).
Laatst bewerkt op: 30 december 2019 - 15:18:52 door Agent 327

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2711 Gepost op: 30 december 2019 - 19:17:01
OK boomer

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2712 Gepost op: 30 december 2019 - 19:18:42
Daar zat je op te broeden. :)