Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (654721 keer gelezen)

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2175 Gepost op: 16 mei 2017 - 12:03:20
Ik heb in de loop der tijd dit hele draadje eens doorgenomen. De Toverberg, Boeken der kleine zielen, Karakter, Het bureau, De donkere kamer van Damokles en Samenzwering van Idioten zijn grofweg de SF-tips.  ;)

Recent een gesprek met iemand over wat nou echt de moeite waard is om in je boekenkast te hebben staan. Veel boeken zijn mooi of heel interessant en dat is het dan. De Vreemdeling van Camus wordt in veel internationale lijsten genoemd. Deze week gelezen. Aardig maar om nou te zeggen dat het perse gelezen moeten hebben.  Levensveranderende boeken zijn er nou niet echt. Hoewel, ik las over A. den Doolaard: Na het lezen van het boek De distels van Baragan van de Roemeense schrijver Panaït Istrati neemt den Doolaard in een opwelling ontslag, en slaagt erin in korte tijd een klein kapitaal erdoor te jagen aan drank, een tweedehands Bugatti, plezierreisjes etc.

Ik heb eens gekeken welke boeken wat mij betreft in mijn boekenkast qua literatuur moet blijven staan. Moet ik er wel bij zeggen dat ik diverse klassiekers zoals Ontdekking van de hemel, Karakter, De toverberg etc nog niet heb gelezen. Mijn lijstje op dit moment:

•   Van oude mensen de dingen die voorbij gaan - Couperus
•   De boeken der kleine zielen - Couperus
•   1984 - Orwell
•   Anna Karenina - Tolstoi
•   Getuigenis, herinneringen van Dmitri Sjostakovitsj – Salomon Volkov
•   Het verloren leven - Etty Hillesum
•   De bruiloft der zeven zigeuners- Den Doolaard

Boeken die me erg zijn bijgebleven en die ik nog eens moet herlezen om te kijken of dat nog zo is en ze op bovenstaande lijst thuishoren:
•   Schachnovelle - Stefan Zweig
•   Helden zonder glorie (The naked and the dead) - Norman Mailer
•   Nacht und Nebel - Floris Bakels
•   Nooit meer slapen - WFH
•   De droomkoningin – Maarten 't Hart
•   Picture of Dorian Gray – Oscar Wilde
Laatst bewerkt op: 16 mei 2017 - 12:05:59 door Victor Baarn
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2176 Gepost op: 16 mei 2017 - 12:28:07
Dr. No.
live and let die

summit

• Gebruiker
  • have more than you show, speak less than you know
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2177 Gepost op: 16 mei 2017 - 12:29:10
Je bijnaam?

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2178 Gepost op: 16 mei 2017 - 12:35:16
^^^ leuke vraag. Welke werken hebben nu echt je denken beïnvloed?

Stilistisch was voor mij Reis naar het einde van de nacht van Céline een gamechanger. Leest als een trein en gaf me bij de boeken die ik erna las het gevoel dat ik iets miste. Stilistisch onnavolgbaar.

Hetzelfde had ik overigens bij De vreemdeling van Camus. Kan ik ook, dacht ik, die eenvoudige, korte zinnen. Maar het is net als minimalistische vormgeving. Dat het juist de grootste moeite kost om dingen weg te werken.

Inhoudelijk ben ik te vroeg in aanraking gekomen met Tegen de keer van Huysmans. Een boek dat eigenlijk niets goeds brengt. Bij mij wint, op esthetisch vlak, de artificialiteit het nog steeds van de natuur. Wellicht tegen beter weten in. Oscar Wilde en Houellebecq waren ook geïnspireerd dus echt lullig zal het allemaal niet zijn. Maar of je die decadentie nu moet uitdragen? Dat is nog steeds een innerlijke discussie.

Lewis

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2179 Gepost op: 16 mei 2017 - 12:38:19
Komp een vrouw bij de dokter
Wat een enorme winnaar is hij toch!

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2180 Gepost op: 16 mei 2017 - 12:53:04
Paradoxaal trouwens dat de lui die zich het minst om Westerse cultuurschatten bekommeren het hardst roepen dat we onze cultuur moeten beschermen tegen de Berberse barbaren, of iets van die strekking.

Ze verwarren cultuur met de heersende gewoonten. Denk ik. En gewoonten hebben altijd een tijdelijke aard, als een geur te subtiel om door de eeuwen heen te bewaren, blijven altijd zonder tastbaar nalatenschap. Maar leg ze dat maar eens uit.
Laatst bewerkt op: 16 mei 2017 - 12:58:27 door Swann

BucharestBlues

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2181 Gepost op: 16 mei 2017 - 12:54:21
De vreemdeling. Hoe zien jullie dat bij The Old Man and the Sea?

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2182 Gepost op: 16 mei 2017 - 13:00:13
Toch een beetje nieuwe wereld, die Amerikaanse literatuur.

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2183 Gepost op: 16 mei 2017 - 14:22:14

Hetzelfde had ik overigens bij De vreemdeling van Camus. Kan ik ook, dacht ik, die eenvoudige, korte zinnen. Maar het is net als minimalistische vormgeving. Dat het juist de grootste moeite kost om dingen weg te werken.

Ik las de week ervoor De val van Camus en je ziet inderdaad een duidelijk verschil in stijl in vergelijking met De Vreemdeling.
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Charlie II

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2184 Gepost op: 16 mei 2017 - 14:43:31

The Sun Also Rises. Gewoon meer genieten van 't leven.
“A man should look as if he’s bought his clothes with intelligence, put them on with care and then forgotten all about them.”

Grindpad

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2185 Gepost op: 16 mei 2017 - 15:00:14
Paradoxaal trouwens dat de lui die zich het minst om Westerse cultuurschatten bekommeren het hardst roepen dat we onze cultuur moeten beschermen tegen de Berberse barbaren, of iets van die strekking.

Maar voor mij is Camus bijvoorbeeld meer een soort van antigif tegen de westerse cultuur als in 'onze (VVD) manier van leven'.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2186 Gepost op: 16 mei 2017 - 15:17:49
Precies. Kritiek en zelfkritiek.

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2187 Gepost op: 16 mei 2017 - 17:07:03
The Sun Also Rises. Gewoon meer genieten van 't leven.

Een titel die is ontleend aan bijbelboek Prediker. Alles is leegte, alles is onuitsprekelijk vermoeiend, er is niets nieuws onder de zon.  Soort Camus maar dan eeuwen eerder en meer perspectief. Wereldliteratuur.

Kwam de complete werken van Elsschot tegen. Is dat wat? Het dwaallicht werd hier op het forum door iemand genoemd als een top 10 boek.

Oh by the way. Deze opmerking van een forumbaas over Sartre kwam ik ergens in dit draadje tegen. Ik moest lachen. Niet moeilijk te raden van wie het is zo zonder die hoofdletters.   

Citaat
halfblind gebocheld rondneukertje. abjecte politieke ideeën. boeken die existentieel onleesbaar zijn.

Precies. Kritiek en zelfkritiek.

Humor is één ding. Zelfspot is de overtreffende trap. 'Zichzelf niet sparen en begrijpen dat alles maar scherts is, ja, dat is ernst' zei Kierkegaard.

Laatst bewerkt op: 16 mei 2017 - 17:28:18 door Victor Baarn

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2188 Gepost op: 16 mei 2017 - 17:43:34
Elsschot is wel wat ja.

Sartre heeft prima leesbare boeken geschreven, maar blijft meer een filosoof dan een schrijver.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2189 Gepost op: 16 mei 2017 - 18:03:39
Sartre heeft veel moeite met de ander maar roept tegelijkertijd op tot engagement. Daar wringt de schoen.