Ik heb in de loop der tijd dit hele draadje eens doorgenomen. De Toverberg, Boeken der kleine zielen, Karakter, Het bureau, De donkere kamer van Damokles en Samenzwering van Idioten zijn grofweg de SF-tips.

Recent een gesprek met iemand over wat nou echt de moeite waard is om in je boekenkast te hebben staan. Veel boeken zijn mooi of heel interessant en dat is het dan. De Vreemdeling van Camus wordt in veel internationale lijsten genoemd. Deze week gelezen. Aardig maar om nou te zeggen dat het perse gelezen moeten hebben. Levensveranderende boeken zijn er nou niet echt. Hoewel, ik las over A. den Doolaard: Na het lezen van het boek De distels van Baragan van de Roemeense schrijver Panaït Istrati neemt den Doolaard in een opwelling ontslag, en slaagt erin in korte tijd een klein kapitaal erdoor te jagen aan drank, een tweedehands Bugatti, plezierreisjes etc.
Ik heb eens gekeken welke boeken wat mij betreft in mijn boekenkast qua literatuur moet blijven staan. Moet ik er wel bij zeggen dat ik diverse klassiekers zoals Ontdekking van de hemel, Karakter, De toverberg etc nog niet heb gelezen. Mijn lijstje op dit moment:
• Van oude mensen de dingen die voorbij gaan - Couperus
• De boeken der kleine zielen - Couperus
• 1984 - Orwell
• Anna Karenina - Tolstoi
• Getuigenis, herinneringen van Dmitri Sjostakovitsj – Salomon Volkov
• Het verloren leven - Etty Hillesum
• De bruiloft der zeven zigeuners- Den Doolaard
Boeken die me erg zijn bijgebleven en die ik nog eens moet herlezen om te kijken of dat nog zo is en ze op bovenstaande lijst thuishoren:
• Schachnovelle - Stefan Zweig
• Helden zonder glorie (The naked and the dead) - Norman Mailer
• Nacht und Nebel - Floris Bakels
• Nooit meer slapen - WFH
• De droomkoningin – Maarten 't Hart
• Picture of Dorian Gray – Oscar Wilde