Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (654750 keer gelezen)

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1650 Gepost op: 05 februari 2015 - 19:49:46
A rebours van JK Huysmans staat in mijn top 5 ever. Meesterwerk.

marsvos

• Gebruiker
  • The fantastic Marsvos
    • Bekijk profiel
    • Tumblr
Boeken - Algemeen
Reactie #1651 Gepost op: 05 februari 2015 - 20:16:12
Iemand Germs, steel and guns gelezen?

ottor

• Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1652 Gepost op: 05 februari 2015 - 20:21:33

Beetje gezapig verhaal. Wat zijn de andere 4 in je top 5?

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1653 Gepost op: 05 februari 2015 - 20:25:51
In elk geval Reis naar het einde van de nacht van Céline en De Elzenkoning van Tournier, wat de klassiekers betreft. Daarna wordt het wikken en wegen. Franzen vind ik een hele goede hedendaagse. Houellebecq ook.

Edit: The Picture of Dorian Grey is vrij afgezaagd, maar vond ik ook niet onaardig trouwens
Laatst bewerkt op: 05 februari 2015 - 20:29:26 door Swann

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1654 Gepost op: 05 februari 2015 - 20:26:17
Meesterwerk zeker! (Of het mijn top-5 haalt - ik denk het niet, zeker niet als ik ook nog eens dichtbundels meetel.)

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1655 Gepost op: 05 februari 2015 - 20:28:16
In elk geval Reis naar het einde van de nacht van Céline en De Elzenkoning van Tournier, wat de klassiekers betreft.
Ach, De elzenkoning (ook fraai!) - dat is alweer lang geleden. Maar geen Proust, Thomas Mann of Kafka? (Geen Nederlanders?)

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1656 Gepost op: 05 februari 2015 - 20:31:32
Met Proust zou ik bluffen, heb alleen Combray gelezen. Kafka vind ik moeilijk, past me in elk geval minder, en Mann is een gat in mijn opvoeding. Alleen Dood in Venetie uitgelezen. Musil heb ik ook moeten wegleggen, maar begon leuk.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1657 Gepost op: 05 februari 2015 - 20:41:22
Die Verwandlung is een meesterwerk, net als het even beangstigende Het proces en Het slot. Proust heb ik gelukkig veel meer van gelezen (zelfs de 21 delen van zijn doodsaaie correspondentie staan hier, en ook gebruikt!, in de kast), De Toverberg: een geweldig werk (en zeer SF!), net als Doctor Faustus; Musil staat hier ook (niet geheel uitgelezen) maar doet me ineens weer denken aan Döblin (ook fraai: Berlin Alexanderplatz).

Brench

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1658 Gepost op: 05 februari 2015 - 20:43:21
bij mij staat matterhorn in de top 5 haha.

kafka gewoon top om te lezen maar zou niet in mn top 5 eindigen. wel leuk. lijstjes.

nu bezig aan blood meridian. toch een van de lastigere boeken om doorheen te komen.

top 5 ook:

The Master and Margarita

Fleming

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1659 Gepost op: 05 februari 2015 - 20:56:32
Ik vind het behoorlijk knap dat er op dit forum blijkbaar minstens drie mensen 'A rebours' gelezen hebben. Houellebecq heeft mij nieuwsgierig gemaakt. Ik hoop alleen dat het allemaal niet te oubollig is.

Paul, ik deel je mening over Houellebecq. Als je het boek uit hebt, moet je je nog eens melden.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1660 Gepost op: 05 februari 2015 - 21:23:47
Paul, ik deel je mening over Houellebecq. Als je het boek uit hebt, moet je je nog eens melden.
Zal ik zeker doen! Ik zit morgen en overmorgen weer uren in een vliegtuig vanwege een sterrendineetje (toevoeging voor wolf) en Houellebecq leest erg gemakkelijk dus mogelijk heb ik het morgenavond bij terugkomst uit.
(Frans wordt in Nederland niet gelezen: Yourcenar, Daudet˛, Dumas˛, Zola, Sagan, Sartre, De Beauvoir, de meesterlijke Camus, om maar niet te spreken over een van de meest SF-auteurs: die van mijn avatar... - wie leest hen nog? [En dan te bedenken dat ik een Zola met belangrijke eigenhandige opdracht in mijn kastje heb staan.])

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1661 Gepost op: 05 februari 2015 - 21:32:33
Le Grand Meaulnes van Fournier staat ook in mijn top 10. En Le Diable au corps van Radiguet. Die grote namen zijn voor mij maar grote namen, Paul, ik wil het wel een beetje voelen wat ik lees. De canon voorbij.
Laatst bewerkt op: 05 februari 2015 - 21:37:32 door Swann

Fleming

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1662 Gepost op: 05 februari 2015 - 21:34:21
Ook in Vlaanderen wordt volgens mij nog maar heel weinig in het Frans gelezen. De kennis van het Frans bij jongeren smelt weg als sneeuw voor de zon.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1663 Gepost op: 05 februari 2015 - 21:40:08
Samenzwering van Idioten van Kennedy Toole en uiteraard de ketser in de rij. Zo. Mijn lijstje is compleet.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #1664 Gepost op: 05 februari 2015 - 21:46:52
Le Grand Meaulnes van Fournier staat ook in mijn top 10. En Le Diable au corps van Radiguet. Die grote namen zijn voor mij maar grote namen, Paul, ik wil het wel een beetje voelen wat ik lees. De canon voorbij.
Radiquet ben ik niet van overtuigd. En ik lees overigens echt niet om de 'grote namen' - De Walging zal blijven, Mulisch verdwijnt, Thomas Mann verdwijnt nooit, De gedenkschriften van Hadrianus blijven ook, of haar Alexis. De pest vind ik aangrijpend en meesterlijk!

(En ik ben het met Fleming eens: mijn Frans is inmiddels beter dan dat van de meeste Vlamingen... - hun tweede taal is inmiddels Engels, en de Maeterlincks bestaan niet meer.)

Voorts: kunst gaat altijd om gevoel, zo niet in de eerste plaats, daarover zullen we het volgens mij wel eens zijn - ik vind het gewoon fijn om bijvoorbeeld iedere dag naar originelen van de Nederlandse Aubrey Beardsley te kunnen kijken, terwijl hij toch echt niet bekend is...