Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980869 keer gelezen)

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #735 Gepost op: 24 december 2009 - 00:24:44
Ik ken het probleem. Ik ben de laatste tijd aardig bezig met het 'patineren' van mijn schoenen. Daar ik veelvuldig banjeren door de sneeuw niet kon voorkomen en bij gebrek aan goede laarzen o.i.d, heb ik nu al vier paar die er in meer of mindere mate last van hebben. Vooral mijn K-shoes hebben het zwaar te verduren gehad, die moet ik nog even reanimeren. Met veel warm water afspoelen en een sponsje (niet de schuurkant  ;) ) gebruiken helpt goed.
Als het heel erg is onder water dompelen heb ik hier ergens op het forum gelezen... En daarna natuurlijk laten drogen en poetsen, poetsen. En genieten van het resultaat: het komt vrijwel altijd weer goed en je kunt tenminste zien dat er met de schoenen 'geleefd' wordt.

verwdrgr

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #736 Gepost op: 27 december 2009 - 14:39:42
Ik heb me door de 25 paginas schoenen poetsen heen geworsteld en ben geinspireerd om ook maar eens te gaan poetsen met mijn assortiment Santoni's:

Ik heb ze nu nog geen jaar maar heb nog o keer gepoetst  :oops: omdat ik bang ben om met mijn oude van Bommel poets schade aan te richten. Waar kan ik in de buurt van Breda of Tilburg terecht om poets munitie in te kopen van de goede merken: LCT creme tot wax / sapphire / crema doro, borstels, high tech doekjes...., etc etc en vooral een goed en gedegen advies ? Waar ik de schoenen heb gekocht verkopen ze niet eens schoenpoets dus dat is geen optie. Kun je ze niet ergens laten poetsen in Brabant ?

Een witte poetsdoek heb ik al (zie foto).....vette pech voor het overleden schaap  \:D/.

Ik ben echt opzoek naar een goed adres waar ik mijn schoenen mee naar toe wil nemen, er moet serieus onderhoud gepleegd  worden.

Toevoeging:

Ik kan natuurlijk ook via internet bestellen nést pas maar dan moet ik wel de kleuren kennen ! http://www.quality-shop.nl/saphir_medaille_d_or/bekijk_alle_producten.html

Plan of attack:

1) Eerst borstels om de schoenen schoon (zit echt geen vuil op) te krijgen (welke) ? 1 per paar schoenen ?

2 & 3) Schoencreme Pate de Luxe 100 ml (op kleur of kies ik 02 kleurloos....) dit ga ik opbrengen met Insmeerborstel Saphir Medaille d'Or (paardenhaar neem ik een lichte en donkere afhankelijk van de schoenkleur) (minder = beter), creme invrijven met doek (druppel water) met karate-kid mr miagi beweging. hierna laat ik ze rusten......intrekken. Uitborstelen met Uitpoetsborstel Saphir Medaille d'Or met lichte en donkere haren.

4) Schoencreme Pommadier 100 ml erop met doek (druppel water) (neem ik kleurloos en zwart voor de gepatineerde neuzen).

5) Uitvrijven en opglanzen met een paar Poetsdoek Chamoisine 1 voor iedere kleur ? Nu moet ik weer uitborstelen toch ? Kan ik het beste weer een andere Uitpoetsborstel Saphir Medaille d'Or apart voor de chamoise nemen ?

6) ? Na behandeling inspuiten met Super Invulner 300ml  ?

Klopt het zo een beetje volgens de SF puristen ?  :?:

Merci de votre conseille,

mr junior poetser
Laatst bewerkt op: 27 december 2009 - 16:16:14 door verwdrgr

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #737 Gepost op: 28 december 2009 - 19:11:57
Ik denk niet dat je de pate kan aanbrengen met een insmeerborstel. Overigens heb ik al die insmeerborstels uit het raam gegooid: je doet vrij snel teveel op je schoenen.

Als je uitgaat van Saphir dan is het:
-Afborstelen om het stof en eventuele aangekoekte moder er af te krijgen
-Insmeren met de lotion (lotion gewoon op een doek aanbrengen en dan de schoen insmeren)
-Wachten, laten drogen
-Borstelen, hoeft niet perfect
-Insmeren met de pommadier (gewoon op een doek aanbrengen, je hoeft niet verschillende doeken te gebruiken, en dan de schoen insmeren)
-Wachten, laten drogen
-Insmeren met pate (gewoon op een doek aanbrengen, je hoeft niet verschillende doeken te gebruiken, en dan de schoen insmeren)
-Wachten, laten drogen
-Borstelen, doe wat meer je best
-Poetsen met een doek (gebruik hier zelf wel een andere doek voor dan voor het aanbrengen)

Die Super Invulner zou ik maar vergeten; dat spul is briljant voor suède maar voor leer zou ik niet zo gauw weten waar het voor dient. De pate die je opbrengt zorgt er al voor dat water voor een deel wordt afgestoten.

Als je je schoenen elke week poetst dan zou ik de pommadier stap overslaan; pommadier is toch meer om kleur aan te brengen. Pommadier gebruik ik zelf om de poetsbeurt.

verwdrgr

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #738 Gepost op: 29 december 2009 - 10:36:25
Ik denk niet dat je de pate kan aanbrengen met een insmeerborstel. Overigens heb ik al die insmeerborstels uit het raam gegooid: je doet vrij snel teveel op je schoenen.

Als je uitgaat van Saphir dan is het:
-Afborstelen om het stof en eventuele aangekoekte moder er af te krijgen
-Insmeren met de lotion (lotion gewoon op een doek aanbrengen en dan de schoen insmeren)
-Wachten, laten drogen
-Insmeren met de pommadier (gewoon op een doek aanbrengen, je hoeft niet verschillende doeken te gebruiken, en dan de schoen insmeren)
-Wachten, laten drogen
-Insmeren met pate (gewoon op een doek aanbrengen, je hoeft niet verschillende doeken te gebruiken, en dan de schoen insmeren)
-Wachten, laten drogen
-Borstelen, doe wat meer je best
-Poetsen met een doek (gebruik hier zelf wel een andere doek voor dan voor het aanbrengen)

Die Super Invulner zou ik maar vergeten; dat spul is briljant voor suède maar voor leer zou ik niet zo gauw weten waar het voor dient. De pate die je opbrengt zorgt er al voor dat water voor een deel wordt afgestoten.

Als je je schoenen elke week poetst dan zou ik de pommadier stap overslaan; pommadier is toch meer om kleur aan te brengen. Pommadier gebruik ik zelf om de poetsbeurt.

Thanks MMorley,

Inderdaad ik ga uit van Saphir, de producten heb ik gecopierd van de site www.quality-shop.nl

Vraagje:

-Insmeren met de lotion is dus de Saphir Schoencreme Pate de Luxe 100 ml ? (just checking). Hierbij kan ik de doek dus iets nat maken.

Ik zal voor een foto verslag zorgen van mijn hopelijk niet begane poets blunders (het is nu toch shoe uitverkoop)

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel

Solitarias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Reactie #740 Gepost op: 29 december 2009 - 11:12:06
Idd gewoon onder de warme kraan zeiknat maken - kranten erin, als ze wat droger zijn spanners ... paar dagen laten drogen, en daarna opnieuw poetsen...

Ik ken het probleem. Ik ben de laatste tijd aardig bezig met het 'patineren' van mijn schoenen. Daar ik veelvuldig banjeren door de sneeuw niet kon voorkomen en bij gebrek aan goede laarzen o.i.d, heb ik nu al vier paar die er in meer of mindere mate last van hebben. Vooral mijn K-shoes hebben het zwaar te verduren gehad, die moet ik nog even reanimeren. Met veel warm water afspoelen en een sponsje (niet de schuurkant  ;) ) gebruiken helpt goed.
Als het heel erg is onder water dompelen heb ik hier ergens op het forum gelezen... En daarna natuurlijk laten drogen en poetsen, poetsen. En genieten van het resultaat: het komt vrijwel altijd weer goed en je kunt tenminste zien dat er met de schoenen 'geleefd' wordt.
Gisteren helaas met leren schoenen terecht gekomen in een dik pak sneeuw. Moest een stukje lopen en heel de zijkant was goed nat geworden. Eenmaal thuisgekomen in de spanners gezet. Nu is toch echt heel goed te zien waar de schoenen nat zijn geworden. Heel de zijkant is bevlekt op de plek waar het nat is geworden.

Iemand suggesties om het enigszins weer degelijk te krijgen? 
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #741 Gepost op: 03 januari 2010 - 15:02:37

Bij de plaatselijke schoenmaker; online weet ik ook niet. Ik zal zo een before en after doen.

Vrijwel al het Saphir-spul is te krijgen op http://www.valmour.fr/cleaning-leather-1

Volgens mij is dit die 'Renovating Cream'.

Dat moet 'm zijn; andere (nieuwe?) verpakking, maar zelfde naam.

Before:

Dichterbij:

Voorste gedaan:

After met nog een laagje blanke wax:

Dichterbij:

Voor en na:

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #742 Gepost op: 03 januari 2010 - 17:35:21
Mooie verbetering! Maar waar zijn de spanners?  :-k

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #743 Gepost op: 03 januari 2010 - 18:01:11
Daar zeg je wat, Ramone.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #744 Gepost op: 03 januari 2010 - 18:08:21
Dat is inderdaad mooi spul. Even onthouden.

Mediaman

• Gast
Reactie #745 Gepost op: 20 januari 2010 - 10:18:55
Vanmorgen een gesprek over schoenen met een collega, hij draagt Santoni's. :wink: Bij een schoenhersteller was hem aangeraden om de lederen zolen van zijn schoenen te poetsen met kleurloze schoensmeer. Dit zou de waterafstotendheid ten goede komen, mijn eerste reactie was onzin, je zolen zijn als het goed al waterdicht door de GY constructie. Zin of onzin?

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #746 Gepost op: 20 januari 2010 - 11:02:47
Ik behandel de zolen zelfs met lijnzaadolie omdat dat zou helpen. Geen onzin dus in principe, maar ik meen dat een chemistje op dit forum met een verhaal kwam dat lijnzaadolie zeer goed introk in het leer waardoor ik dus betwijfel of kleurloze schoensmeer dat ook zou doen.

Mediaman

• Gast
Reactie #747 Gepost op: 20 januari 2010 - 11:05:35
Ik behandel de zolen zelfs met lijnzaadolie omdat dat zou helpen. Geen onzin dus in principe, maar ik meen dat een chemistje op dit forum met een verhaal kwam dat lijnzaadolie zeer goed introk in het leer waardoor ik dus betwijfel of kleurloze schoensmeer dat ook zou doen.

Lijnzaadolie wist ik ook nog, maar dat is toch om de zool soepel te houden, niet persé waterbestendig?

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #748 Gepost op: 20 januari 2010 - 11:06:41
Ik dacht zelf eigenlijk dat het voornamelijk was tegen het slijten van het droge leer. Of het er waterbestendig van wordt, dat weet ik niet.

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #749 Gepost op: 23 januari 2010 - 11:59:29
Heeft iemand hier al een keer een colour chart van Saphir besteld?

Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford