Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980890 keer gelezen)

Mediaman

• Gast
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #2160 Gepost op: 03 december 2012 - 20:10:11
Danke Herr Übermod.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #2161 Gepost op: 05 december 2012 - 11:22:59
Ontopic graag.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

G.J.

• Gebruiker
  • I have a very simple taste. I only want the best
    • Bekijk profiel
Reactie #2162 Gepost op: 24 december 2012 - 21:53:24
Hoe moeten lakschoenen onderhouden worden ?  Gewoon af en toe met een doekje over vegen of zijn er speciale poetsspullen voor ?

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #2163 Gepost op: 24 december 2012 - 22:18:16
Hoe moeten lakschoenen onderhouden worden ?  Gewoon af en toe met een doekje over vegen of zijn er speciale poetsspullen voor ?

http://www.hangerproject.com/closet/how-to-clean-patent-leather
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

G.J.

• Gebruiker
  • I have a very simple taste. I only want the best
    • Bekijk profiel
Reactie #2164 Gepost op: 24 december 2012 - 23:20:47
Super. Heel erg bedankt.

Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2165 Gepost op: 25 december 2012 - 08:15:03
Had waterschade op m'n C&J chestnut Monktons door er een halve dag mee door de regen te lopen, flinke lelijke grijswitte uitgedroogde plekken op de zijkanten.

Paar minuten geschrobd met een borstel en lauw water, laten drogen, flink wat Saphir Lotion erop, en nu zie je er niets meer van. Toch prachtig hoe eenvoudig je dat kunt herstellen. Nu nog even mooi laten glimmen met wat wax.

Nicky

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2166 Gepost op: 25 december 2012 - 09:43:12

Gebruik zelf gewoon The Royal Treatment lotion; werkt prima om alle vlekken weg te halen en de glans gaat niet verloren.

Jaymes

• Bekijk profiel
Re: Schoenonderhoud voor gevorderden
Reactie #2167 Gepost op: 28 december 2012 - 17:17:20
Onlangs een tweede paar C&J's gekocht, (zwarte wembley) aantal keer gedragen waarvan 2 keer dat er wat regendruppels op kwamen (zoveel mogelijk beperkt). Hierdoor ontstaan er blaasjes op het leer. Heb het laten drogen, grondig gepoetst (saphir lotion, pommadier en wax). Hiermee denkende dat het weg zou zijn, zojuist weer door wat druppels verrast en wat  blijkt; weer blaasjes!

Heb al wat gezocht op het forum maar kon geen concrete post vinden (al werd het wel regelmatig genoemd). Wat is de manier om dit te voorkomen/weg te werken? Mijn gedachte gaat naar al het product van de schoen af halen met een natte doek en vervolgens helemaal weer opnieuw te doen. Maar goed, weet niet precies wat raadzaam is en zou het zonde vinden om ze zo snel na aankoop al te verpesten. Ben benieuwd of ik een post met uitleg/methode gemist heb, en indien hij er niet is hoor ik graag hoe ik dit op kan lossen!

Een close-up:
https://www.dropbox.com/s/cjv9n474icioxc6/2012-12-28-17.09.jpg

Jaguarlover

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Re: Schoenonderhoud voor gevorderden
Reactie #2168 Gepost op: 28 december 2012 - 17:31:11
welkom jaymes,

eerst en vooral zou er een verbod moeten komen om zo'n schoenen te dragen tijdens regenweer  :evil:

Denk dat je dat toch uitgepoetst moet krijgen, lijken me niet echt blaasjes, eerder de kleur die weg is of iets dat er op ligt.
Evtl lokaal inkleuren ?
Is er niks anders opgespat, vb cementwater of zo ?

Jaymes

• Bekijk profiel
Reactie #2169 Gepost op: 28 december 2012 - 17:44:53
De foto is wat later genomen dus de blaasjes waren alweer wat gezakt. Ik krijg het inderdaad uitgepoetst met veel moeite, inkleuren is niet nodig en er is niks anders opgespat.

Waar het mij om gaat is het voorkomen van dit verschijnsel, mijn andere C&J's hebben dit probleem namelijk niet en ik gebruik dezelfde poetsspullen.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2170 Gepost op: 28 december 2012 - 18:05:47
Het probleem doet zich bij mij ook  weleens voor, met name bij nieuwe schoenen. Die hebben namelijk nog niet zo'n fijne laag opgebouwde was/ patina dat het leer beschermt. Het leder van nieuwe schoenen is nog te poreus als het ware.

Schoenen minstens 24 uur laten drogen. Stappenschema van hierboven volgen om te poetsen. Vervolgens extra aandacht besteden aan de laatste 'harde' waslaag. Zo mogelijk een tweede en eventueel zelfs derde laagje (dunnetjes) was aanbrengen en tussen de laagjes uitborstelen. Dit geeft ze een eerste laagje dat je na verloop van tijd zult opbouwen en hetgeen ze minder gevoelig zal maken.

Op de buigpunten blijven gladlederen schoenen gevoelig voor vocht is mijn ervaring. Hier blijft de was niet goed zitten namelijk. Suède heeft zo zijn voordelen... ;-)
Laatst bewerkt op: 28 december 2012 - 21:58:18 door Mad Hatter

Charlie

• Gast
Reactie #2171 Gepost op: 28 december 2012 - 18:31:12
Ik heb dit probleem voornamelijk bij C&J. Ik heb ook wel eens het probleem bij C&J dat het leer gewoon simpelweg niet goed gekleurd is, dat er lichtere vlekken ontstaan op een gegeven moment...

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2172 Gepost op: 28 december 2012 - 19:06:47
Britse troep.

Jaymes

• Bekijk profiel
Reactie #2173 Gepost op: 28 december 2012 - 19:10:20
Ik heb dit probleem voornamelijk bij C&J. Ik heb ook wel eens het probleem bij C&J dat het leer gewoon simpelweg niet goed gekleurd is, dat er lichtere vlekken ontstaan op een gegeven moment...

Maar heb je het verholpen?

Jaguarlover

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2174 Gepost op: 28 december 2012 - 19:16:19
ik heb 4 paar C&J handgrades maar nooit een probleem mee gehad zoals Jaymes.
Wel wat Charlie zegt => niet 100% goed ingekleurd