Auteur Topic: Levensduur van schoenen  (16314 keer gelezen)

Charlie

  • Gast
Levensduur van schoenen
Gepost op: 18 mei 2010 – 17:33:38
Schoenen koop je als het goed is om zo lang mogelijk te gebruiken en van te genieten. Wat doen jullie om je schoenen een lange levensduur te geven en hoe lang denken jullie met bepaalde schoenen te kunnen doen? Welke merken denken jullie dat een lange levensduur garanderen en hoe komt dit?

Voor mij zijn schoenen ontzettend belangrijk, want ik gebruik ze iedere dag. Zoals ik altijd maar zeg: een man heeft minimaal veertien paar schoenen nodig: zeven voor de zomer en zeven voor de winter! Langzaam maar zeker bouw ik een leuke collectie op en ooit hoop ik nog eens een prachtige kast vol met meer dan twintig paar schoenen te hebben staan!  :mrgreen:

Fire away!
Laatst bewerkt op: 18 mei 2010 – 17:35:54 door Charlie

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: Levensduur van schoenen
Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2010 – 17:41:58
Naast schoenspanners en heel soms poetsen eigenlijk helemaal niets.
cyka blyat

Charlie

  • Gast
Re: Levensduur van schoenen
Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2010 – 17:44:12
Hoe lang denk je dat ze mee zullen gaan?

Narcissus

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.372
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Levensduur van schoenen
Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2010 – 17:53:04
Ik praat altijd even tegen mijn schoenen, en kus ze welterusten. In de winter stop ik ze toe, in die mooie groene, of diep donkerblauwe zakken. Verder loop ik binnen een paar weken de zool aan gort, slijt ik de welt van de neus af en kleur ik de binnenkant van de schoen door mijn zweetgrage voeten.

Voor de verderest poets ik ze nog wel eens, of laat ik ze staan, tot ik ze weken later weer uit hun slaapzak haal en mij kapot schrik van de hoeveelheid poetswerk dat mij opwacht. Dus, C&J kan mij eigenlijk helemaal niets garanderen, en dat is allemaal mijn eigen schuld. Maar ben ik daar getreurd om? Nee hoor, want 's avonds spring ik in mijn eigen slaapzak, en val in slaap, wetende dat ik de volgende dag gewoon weer gebruikt wordt.
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: Levensduur van schoenen
Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2010 – 18:20:47
Hoe lang denk je dat ze mee zullen gaan?

Geen flauw idee. Tien, vijftien jaar met meerdere verzolingen, tenminste dat hoop ik.
cyka blyat

Leone

  • Gebruiker
  • Berichten: 11.012
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: Levensduur van schoenen
Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2010 – 19:31:32
Omdat ik inmiddels een beetje meer senior ben dan de meesten hier op het forum hoop ik in ieder geval gestaafd de verschillen in levensduur te kunnen geven tussen de diverse door mij gebruikte en in gebruik zijnde merken.
Ik verzorg mijn schoenen tenminste elke week en bij slecht weer direct na gebruik {eerst laten drogen op een krantje in de garderobe uiteraard} De schoenen gaan bij bij na teruggang in de schoenenzak naar de kast "in het vet" en wordt door mij uitgepoetst voor het volgende gebruik.
In de praktijk blijkt een zacht lederen schoen gevoeliger te zijn voor slijtage aan zowel de zool als het bovenleer, iets vaker verzolen en tevens eerder echt versleten.
Door de jaren heen is toch gebleken dat de spaans/frans/italiaanse merken door de keuze voor zacht leder daar dan ook eerder last van hebben dan de engels/amerikaans/duitse merken.
Een schoen moet in mijn verwachting toch zonder problemen tenminste een jaar of 10 meegaan met een paar verzolingen afhankelijk van gebruik intensiviteit en waar ze gebruikt zijn, deze verwachting heb ik naar boven bijgesteld toen ik naar John Lobb [ja hoor daar heb je hem weer :wink:] overging, deze zijn inmiddels de 20 gepasseerd en "doen" het nog steeds goed.
Ook voor mij zijn schoenen een belangrijk onderdeel van het totale kledingplaatje, ik durf bijna wel te stellen het belangrijkste onderdeel; zonder goed onderstel is een auto tenslotte ook maar een doorsnee voertuig. :wink:
Ik gebruik ze elke dag en ben er dan ook "zuinig op" door tijdig en goed onderhoud plus uiteraard een {bij}passende schoenspanner, daarom wil ik dan ook dat ze lang meegaan en mijn voeten een heerlijk comfort bieden.
Mede door de prijsstelling kies ik redelijk bewust en wellicht behoudend omdat ze lang[er] mee moeten gaan. :D
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: Levensduur van schoenen
Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2010 – 19:37:36


Jij poetst elke week alle schoenen die je die week gedragen hebt....?
cyka blyat

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Re: Levensduur van schoenen
Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2010 – 19:42:41
Ik denk dat elke schoen ongeacht italiaans of brits wel lang mee gaat.Echter wel met goed onderhoud zoals Leone al aangaf in zijn post.Off topic volgens mij zijn wij van de zelfde leeftijds groep Leone.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

dennisbal

  • Gebruiker
  • Berichten: 434
    • Bekijk profiel
Re: Levensduur van schoenen
Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2010 – 19:43:20
Ik wel..
"I'm A man of simple tastes, only the best will do"

Leone

  • Gebruiker
  • Berichten: 11.012
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: Levensduur van schoenen
Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2010 – 19:55:28
"modderschoenfoto"
Jij poetst elke week alle schoenen die je die week gedragen hebt....?
Sterker nog, ik poets mijn schoenen elke keer wanneer ik deze gedragen heb; maximaal 2 dagen achtereen dragen en dan transparant of kleur poetsen. :)
Kleine moeite, groot plezier. :wink:
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Charlie

  • Gast
Re: Levensduur van schoenen
Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2010 – 20:00:42
Is iedere dag poetsen niet slechter voor de levensduur van het leer omdat je dan te veel poets opbouwt?

Leone

  • Gebruiker
  • Berichten: 11.012
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: Levensduur van schoenen
Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2010 – 20:09:20
Ik denk dat elke schoen ongeacht italiaans of brits wel lang mee gaat.Echter wel met goed onderhoud zoals Leone al aangaf in zijn post.Off topic volgens mij zijn wij van de zelfde leeftijds groep Leone.
Aangezien wij in dezelfde leeftijdsgroep vallen hebben we beide wellicht wat meer [schoen]ervaring dan menig andere op het SF forum?. :P
Uit eigen ervaring heb ik verschil in levensduur opgemerkt tussen zacht en harder leer en tevens is de keuze van de fabrikant voor duurder/beter leder mede bepalend; voor mij is het uiterlijk per saldo toch ondergeschikt aan comfort en pasvorm en blijken de "Britse" schoenen wat degelijker dan de "Italiaanse" exemplaren en gaan/gingen dan ook wat langer mee.
Ik heb in mijn eerdere reply bewust de term brits en Italiaans vermeden, omdat dit geen onderdeel van mijn verhaal vormt en wat mij betreft geen discussie of vergelijk behoeft op te roepen. :-$
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Rogier

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.127
    • Bekijk profiel
Re: Levensduur van schoenen
Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2010 – 20:09:29
Ik poets alleen als ik zie dat ze het nodig hebben. Dogmatisch poetsen lijkt me inderdaad eerder slecht dan goed.
This, madame, is Versailles.

Leone

  • Gebruiker
  • Berichten: 11.012
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: Levensduur van schoenen
Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2010 – 20:13:32
Is iedere dag poetsen niet slechter voor de levensduur van het leer omdat je dan te veel poets opbouwt?
Ik doe dit inmiddels zo'n jaar of 25 en het heeft volgens geen negatief effect gehad op het leder, ik "poets" echter niet elke dag maar telkens voor het volgende gebruik en dat is bij een grote verzameling schoenen hooguit 1 maal per week.
Meestal gebruik ik transparant, zeer dun aangebracht en heel goed uitborstelen c.q. uitpoetsen, dan blijft er nagenoeg niets meer op zitten maar vooral erin. :idea:
Laatst bewerkt op: 18 mei 2010 – 20:42:15 door Leone
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: Levensduur van schoenen
Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2010 – 20:14:25
Ik poets alleen als ik zie dat ze het nodig hebben. Dogmatisch poetsen lijkt me inderdaad eerder slecht dan goed.

+1
cyka blyat