Omdat ik inmiddels een beetje meer senior ben dan de meesten hier op het forum hoop ik in ieder geval gestaafd de verschillen in levensduur te kunnen geven tussen de diverse door mij gebruikte en in gebruik zijnde merken.
Ik verzorg mijn schoenen tenminste elke week en bij slecht weer direct na gebruik {eerst laten drogen op een krantje in de garderobe uiteraard} De schoenen gaan bij bij na teruggang in de schoenenzak naar de kast "in het vet" en wordt door mij uitgepoetst voor het volgende gebruik.
In de praktijk blijkt een zacht lederen schoen gevoeliger te zijn voor slijtage aan zowel de zool als het bovenleer, iets vaker verzolen en tevens eerder echt versleten.
Door de jaren heen is toch gebleken dat de spaans/frans/italiaanse merken door de keuze voor zacht leder daar dan ook eerder last van hebben dan de engels/amerikaans/duitse merken.
Een schoen moet in mijn verwachting toch zonder problemen tenminste een jaar of 10 meegaan met een paar verzolingen afhankelijk van gebruik intensiviteit en waar ze gebruikt zijn, deze verwachting heb ik naar boven bijgesteld toen ik naar John Lobb [ja hoor daar heb je hem weer

] overging, deze zijn inmiddels de 20 gepasseerd en "doen" het nog steeds goed.
Ook voor mij zijn schoenen een belangrijk onderdeel van het totale kledingplaatje, ik durf bijna wel te stellen het belangrijkste onderdeel; zonder goed onderstel is een auto tenslotte ook maar een doorsnee voertuig.

Ik gebruik ze elke dag en ben er dan ook "zuinig op" door tijdig en goed onderhoud plus uiteraard een {bij}passende schoenspanner, daarom wil ik dan ook dat ze lang meegaan en mijn voeten een heerlijk comfort bieden.
Mede door de prijsstelling kies ik redelijk bewust en wellicht behoudend omdat ze lang[er] mee moeten gaan.