Auteur Topic: [Den Haag] Vanitą - modern tailors  (283388 keer gelezen)

Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
Re: [Den Haag] Vanitą - modern tailors
Reactie #210 Gepost op: 23 februari 2010 - 21:22:27
Eigenlijk vind ik het niet eens een inflatie van een begrip, eerder een differentiatie: waar vroeger alles door de 'tailor' zelf gedaan werd, zijn nu de verschillende taken over meerdere partijen verdeeld. Vanita verzorgt een wezenlijk onderdeel van de initiele werkzaamheid. 'Modern Tailors' vind ik de lading perfect dekken. Complimenten.

Naar deze woorden zocht ik, Swann, toen ik de discussie las. Goed punt.
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #211 Gepost op: 23 februari 2010 - 21:25:32
Even buiten de Tailor-discussie om, hier maak je een goed punt MMorley. Ik vind het ook stijl om met een H&M broek, een simpel shirtje en sascha schoenen er goed uit te zien. Het is lastiger, maar mogelijk. De nadruk hier ligt over het algemeen op dure kleding (in vergelijking met wat de gemiddelde Nederlander uitgeeft). Dat is voor nieuwelingen op het forum vaak lastig om meteen te vatten.

Dan moet de nieuweling het geduld opbrengen en de moeite nemen om zich van de essentie van de ondertitel van het forum te vergewissen en kennis te nemen van de inhoud van het subforum 'voor nieuwe leden'.

Zauw, nāh weeāh genoeg duuāh geluld.

Mediaman

• Gast
Reactie #212 Gepost op: 23 februari 2010 - 21:27:12
Nu doet iedereen alsof het geen reet uitmaakt, maar toen New Tailor met de term 'bespoke' ging smijten werd er hel en verdoemenis gepredikt en was het forum te klein. Deze onverschilligheid van frequente gebruikers verrast me.

Niet iedereen, mij maakt het geen reet uit. :P

Ik zal Carwo voor zijn, en ben vanuit werk gewend aan halve waarheden. :P

Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
Reactie #213 Gepost op: 23 februari 2010 - 21:31:54
Dan moet de nieuweling het geduld opbrengen en de moeite nemen om zich van de essentie van de ondertitel van het forum te vergewissen en kennis te nemen van de inhoud van het subforum 'voor nieuwe leden'.

Zauw, nāh weeāh genoeg duuāh geluld.

Ja uiteraard moet de nieuweling dat doen, maar het woord stijl zegt niets of eigenlijk weinig over het budget. Stijl wordt makkelijker met meer geld, maar wansmaak blijft nog steeds zeer goed mogelijk. De twee zijn dus in mijn opinie zeer mild, positief, gecorreleerd.
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.

Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #214 Gepost op: 23 februari 2010 - 21:38:01
Doe eens niet zo aan topicvervuiling.
This, madame, is Versailles.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #215 Gepost op: 23 februari 2010 - 22:00:24
Ik begrijp de naam stijlforum ook niet, want wat is stijl? Dit is meer het 'dure kleding forum'.

Beetje onnodige discussie die je hier aanwakkert, Carwo ;)

Volgens mij is het simpel. Als je geen kleermaker bent, noem je jezelf ook geen kleermaker. Een makelaar moet zichzelf ook niet notaris of architect noemen, ook al heeft hij weleens een contract opgesteld of een streepje op een plattegrond gezet. Of de naam al dan niet beschermd is, doet er voor mij niet toe.

De naam Stijlforum is een ander verhaal. Ik snap de vergelijking niet.

Mediaman

• Gast
Reactie #216 Gepost op: 23 februari 2010 - 22:12:03
Volgens mij is het simpel. Als je geen kleermaker bent, noem je jezelf ook geen kleermaker. Een makelaar moet zichzelf ook niet notaris of architect noemen, ook al heeft hij weleens een contract opgesteld of een streepje op een plattegrond gezet. Of de naam al dan niet beschermd is, doet er voor mij niet toe.

Als de heren dan zo consequent zijn, bestellen ze ook geen spullen meer bij niet-kleermakers zoals MN, SuSu, Vanita, etc. De naam dekt de lading van de produkten die er aangeboden worden voor 99% van de klanten, de andere 1% die hier zit moet zijn consequenties trekken of deze halve waarheid accepteren. Relax!

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #217 Gepost op: 23 februari 2010 - 22:29:05

Dat komt omdat een makelaar niet hetzelfde doet als een notaris noch een architect. Wat een clubje als Menco, Suitsupply, Vanita of New Tailor doet is de klant opmeten en het zorgen dat er kleding wordt geproduceerd voor de klant. Dat lijkt zo erg op het werk van een tailor, dat de term niet zo ver verwijderd is als jouw voorbeelden doen geloven. Een 'kleermaker', of 'tailor', in de enge definitie is iemand die er voor zorgen dat de kleding wordt geproduceerd en de productie voor een deel zelf in de hand heeft.

Ter ondersteuning wil ik de Savile Row tailors aanhalen, waar een heel team mensen achter een product staat. Zo is er iemand om je op te meten, iemand om de stof te snijden, iemand om de boel te naaien en noem maar op. Geen van deze mensen maakt het gehele product en zouden misschien daarom wel die term 'tailor' of 'kleermaker' niet mogen dragen, enkel het team als geheel mag de naam 'tailor' of 'kleermaker' dragen.

Wat ik dus, concluderend, wil zeggen is dat je de term heel eng kan uitleggen of wat ruimer. Ik zag iemand hier de mooie term 'begripsinflatie' gebruiken en dat is wellicht naast mooi verwoord ook redelijk accuraat. Ik denk dat dit fenomeen heel normaal is in een taal. Is dat dan zo onwenselijk, Carwo, om er heel zuur over te doen?

Edit: Let er wel op dat ik het onderschrift, new of modern tailors, ook niet de mooiste vind. Ook vind ik MF's vergelijking met bespoke wel aardig en treffend, hoewel de term 'bespoke' daadwerkelijk aan regels gebonden is. (hoewel die regels wel zijn verruimd, zie hiervoor de Advertising Standards Authority in 2008) Iedereen mag zich kleermaker noemen.

Edit 2: bovendien is het onderschrift, zoals Mediaman hierboven inter alia probeert uit te leggen, gewoon ter verduidelijking voor de consument. We kunnen er 'tailor agents' van maken, maar welke persoon die er dan langs loopt weet dan zonder twijfel dat je er kleding kan laten maken?
Laatst bewerkt op: 23 februari 2010 - 22:37:48 door MMorley

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #218 Gepost op: 23 februari 2010 - 23:27:39
Als de heren dan zo consequent zijn, bestellen ze ook geen spullen meer bij niet-kleermakers zoals MN, SuSu, Vanita, etc.

Waarom niet? Er is toch niks mis mee om kleren bij niet-kleermakers te bestellen? Ik bestel vrijwel alles bij niet-kleermakers. Ik beweer ook niet anders.

[...]

Ik zag iemand hier de mooie term 'begripsinflatie' gebruiken en dat is wellicht naast mooi verwoord ook redelijk accuraat. Ik denk dat dit fenomeen heel normaal is in een taal. Is dat dan zo onwenselijk, Carwo, om er heel zuur over te doen?

[...]

De zuurgraad valt wel mee, volgens mij. Maar dit soort begripsinflatie is onwenselijk, ja.

Nogmaals, het is simpel: een mondhygiėnist is geen tandarts. Een tandarts is wel een tandarts.

J

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #219 Gepost op: 23 februari 2010 - 23:57:29
Hier weer over Vanitą, heren. De discussie mag elders worden voortgezet.

bertorelli

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #220 Gepost op: 24 februari 2010 - 14:38:03
Nu doet iedereen alsof het geen reet uitmaakt, maar toen New Tailor met de term 'bespoke' ging smijten werd er hel en verdoemenis gepredikt en was het forum te klein. Deze onverschilligheid van frequente gebruikers verrast me.

't verschil is dat vanita niet de illusie wil wekken dat ze bespoke doen. Maar de term tailor kan ik zeker achterstaan hoor, 't bekt gewoon beter dan confectie of maatconfectie en ze doen ook niet alsof ze zelf die dingen in elkaar naaien. Als ik een winkel zou openen zou ik 't waarschijnlijk ook doen.
What a mistake-a to make-a!

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #221 Gepost op: 24 februari 2010 - 14:41:59
't verschil is dat vanita niet de illusie wil wekken dat ze bespoke doen.

Dat doe je nou net wel als je jezelf tailor noemt. Maar we moeten hier stoppen van Jesper... Café?

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #222 Gepost op: 24 februari 2010 - 15:32:48
Waarom niet? Er is toch niks mis mee om kleren bij niet-kleermakers te bestellen? Ik bestel vrijwel alles bij niet-kleermakers. Ik beweer ook niet anders.

De zuurgraad valt wel mee, volgens mij. Maar dit soort begripsinflatie is onwenselijk, ja.

Nogmaals, Een tandarts is wel een tandarts.

Wie riep daar?
Overigens eens met Carwo.
Wordt tijd dat dit soort titels beschermd worden, net als in mijn vakgebied.

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #223 Gepost op: 24 februari 2010 - 15:40:33
Op het blog van Vanitą gebruiken ze (ook) de term 'tailored clothing', klinkt als ondertitel prima.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #224 Gepost op: 24 februari 2010 - 19:09:17
Op het blog van Vanitą gebruiken ze (ook) de term 'tailored clothing', klinkt als ondertitel prima.

Et voilą.