Auteur Topic: Truien  (604309 keer gelezen)

Shine

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Truien
Reactie #810 Gepost op: 15 november 2011 - 10:34:26
En dan nu de vraag: wie van jullie denkt te weten waar ik mijn inspiratie vandaan heb gehaald? :)
ehhh:   :lol:

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #811 Gepost op: 16 november 2011 - 02:55:06
Van deze Drumohr cardigan:

[...]

With the risk of being a (k)nitpicker: dit model vest is technisch geen cardigan, maar een zgn. (Buttonned) 'Varsity Sweater'; een van oorsprong Amerikaanse 'trui' van universiteitsteams.

De oorsprong van de Cardigan –eigenlijk een dunne, gladde V-halstrui, maar dan met knoopjes– ligt in Engeland, of eigenlijk zelfs op de Krim, waar naar verluid de Earl of Cardigan het tijdens het zwaardvechten eens zó warm kreeg, dat hij met zijn degen in één keer zijn 'standard issue' woollen V-neck jumper opensneed om wat verkoeling te krijgen en toch door te kunnen vechten.
Omdat hij het later zonde vond van de op zich goeie trui heeft hij vervolgens met naald en draad de randen omgebiesd en er knopen en opgezet, et voilà: de Cardigan was geboren.

*on a personal note*
Een Varsity Sweater met een Noors dessin doet mij net zo gruwen als een pak van strech denim, als brogue-sneakers, cargo pants in een wollen krijtstreep of als witte Wayfarers: als 't geen pure kitch is, is 't mode, of –nog erger– bedacht door een Stylist. En laten die nou vaak nèt niet weten wat 'stijl' is...  :-k

(Zal eens kijken of ik binnenkort mijn Noorse Col kan plaatsen zonder te worden uitgelachen. In een boek heb ik ergens een foto van Benno in Lech, met exact die trui.
Mijn motto bij –zeldzame!– twijfel is dan ook "What Would His Royal Highness Prince Berhard of The Netherlands Do", maja, ik ben dan ook zo'n mafketel die nu al bijna een maand geen Khaki's meer draagt en zo'n Noor alleen gedoogt als er sneeuw danwel ijs ligt. Heb trouwens ook een mooie Varsity Sweater... komt wel!)

@Photo: Een Cardigan zou je dragen i.p.v. het vest(je), en daar kan niet ook nog eens een 'Sweater' overheen. Bovenstaande combo laat –volgens mij– het nuanceverschil zien.
(Hoewel RL natuurlijk ook mode en styling is. Maar wel goeie. Ofzo. Nuja. :?)
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #812 Gepost op: 16 november 2011 - 03:09:17
ehhh:  :lol:
Ik dacht zelf aan ehhh...

:mrgreen:

Carlton Banks!
Op sommige dagen nog helemaal niet zo beroerd gekleed: allemaal Brooks Brothers en dergelijke.
(& in 't echt is ie niet zo'n sukkel en ken die heul goed dansen hoor, èn hij hep een kinderarmpie hangen, heptik gehoort!)

En zo'n trui: tja; nog altijd beter dan kerstsokken. Of zo'n das met flikkerledjes en een riedeltje!!!
Laatst bewerkt op: 16 november 2011 - 03:14:56 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

TomR

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #813 Gepost op: 18 november 2011 - 23:59:53
Hebben! Misschien voor sommigen iets te fashion, ik vind hem echt gaaf.

Uploaded with ImageShack.us

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #814 Gepost op: 19 november 2011 - 02:40:08
Hebben! Misschien voor sommigen iets te fashion, ik vind hem echt gaaf.

Drugs Are Bad (Except Peyote!)

Als ik iéts ben is 't NeoTrad, maar dit is een tof vest, op één of andere manier.
Fashion? Mwah...  Dat moet het nog gaan worden denk ik.
't Is Eerder Mexicaanse (of Canadese?) huisvlijt, òf een ontwerper waar we nog veel van gaan horen.

*Connectie* Eerder stond er op de draad 'cardigans' een soort kruising tussen een 'Varsity Sweater' en een Noorse Skitrui. Dat soort gebreide vesten ga je ineens veel zien met 'geleende' motieven.

Van YMC (You Must Create, London) kwam ik dit –toch ook best aardige– herenvest tegen:

En Soul Cal DeLuxe (California) heeft ook vesten met Navajo-motieven, voor dames weliswaar, maar dat duurt vast niet lang meer...:

Maar die van jou is toffer! Weet je wie of wat? Geen Missoni in ieder geval...

TomR

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #815 Gepost op: 19 november 2011 - 12:45:46
Hey Heinzelmann, bedankt voor je leuke post. Ik heb helaas geen idee... Kwam deze foto op een blog tegen. Wie het weet mag het zeggen! :P

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Truien
Reactie #816 Gepost op: 19 november 2011 - 13:10:56
Ik heb onderstaande liggen. Ik kan me niet voorstellen dat het motief ergens op gebaseerd is.

[attachment deleted by admin]

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #817 Gepost op: 19 november 2011 - 15:54:22
Laatst bewerkt op: 19 november 2011 - 16:00:26 door Daedalus

Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #818 Gepost op: 19 november 2011 - 16:00:19
Nice!
You can buy clothes, but you can't buy style

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #819 Gepost op: 19 november 2011 - 16:37:48
^Dankjewel. Gekocht in een paardensportwinkel....

Bijdeweg, ik vind die Indianen- en rendiertruien iets te 'Amerikanen-die-kerstmis-vieren'. Zo'n fair isle trui is al redelijk clownesk, maar je kan overdrijven.

Charlie

• Gast
Reactie #820 Gepost op: 19 november 2011 - 17:01:37
Die is wel geniaal, D! Als iemand een opmerking maakt, zeg je gewoon:

'Beste vrind, dit was de trui van de Hertog van Windsor.'

Waar gekocht?

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #821 Gepost op: 19 november 2011 - 17:26:25
Da's een mooie, D.

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #822 Gepost op: 20 november 2011 - 00:31:33
Die is wel geniaal, D! Als iemand een opmerking maakt, zeg je gewoon:
'Beste vrind, dit was de trui van de Hertog van Windsor.'

Ja, of je stroopt je mouw op en steekt zonder iets te zeggen je arm tot voorbij de elleboog in een hoefdier...

(Absoluut niks mis met Fair Isle breisels, maar toch wel van een geheel andere orde dan die Funky Injun Trouble van you, als je 't mij vraagt!)

*Talking about which*
Weet iemand waar je in NL goeie flanellen hemden in een tattersall check (zie boven) kunt bekomen? 
Ik moet nu er nu steeds voor naar Jermyn Street, en dat wordt wat tedious...

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #823 Gepost op: 20 november 2011 - 09:43:28
Tristan! (Toch?)

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #824 Gepost op: 20 november 2011 - 09:44:35
Steppin' out (o.a. in Den Haag t.o. de Passage) verkoopt wel aardige, Heinzelmann. Voor mij niet geschikt, zit behoorlijk ruim allemaal.