Van deze Drumohr cardigan:

[...]
With the risk of being a (k)nitpicker: dit model vest is technisch geen
cardigan, maar een zgn. (Buttonned) 'Varsity Sweater'; een van oorsprong Amerikaanse 'trui' van universiteitsteams.
De oorsprong van de Cardigan –eigenlijk een dunne, gladde V-halstrui, maar dan met knoopjes– ligt in Engeland, of eigenlijk zelfs op de Krim, waar naar verluid de Earl of Cardigan het tijdens het zwaardvechten eens zó warm kreeg, dat hij met zijn degen in één keer zijn
'standard issue' woollen V-neck jumper opensneed om wat verkoeling te krijgen en toch door te kunnen vechten.
Omdat hij het later zonde vond van de op zich goeie trui heeft hij vervolgens met naald en draad de randen omgebiesd en er knopen en opgezet, et voilà: de Cardigan was geboren.
*on a personal note*
Een Varsity Sweater met een Noors dessin doet mij net zo gruwen als een pak van strech denim, als brogue-sneakers, cargo pants in een wollen krijtstreep of als witte Wayfarers: als 't geen pure kitch is, is 't
mode, of –nog erger– bedacht door een
Stylist. En laten die nou vaak nèt niet weten wat 'stijl' is... :-k
(Zal eens kijken of ik binnenkort mijn Noorse Col kan plaatsen zonder te worden uitgelachen. In een boek heb ik ergens een foto van Benno in Lech, met exact die trui.
Mijn motto bij –zeldzame!– twijfel is dan ook
"What Would His Royal Highness Prince Berhard of The Netherlands Do", maja, ik ben dan ook zo'n mafketel die nu al bijna een maand geen Khaki's meer draagt en zo'n Noor alleen gedoogt als er sneeuw danwel ijs ligt. Heb trouwens ook een mooie Varsity Sweater... komt wel!)

@Photo: Een Cardigan zou je dragen i.p.v. het vest(je), en daar kan niet ook nog eens een 'Sweater' overheen. Bovenstaande combo laat –volgens mij– het nuanceverschil zien.
(Hoewel RL natuurlijk ook mode en styling is. Maar wel goeie. Ofzo. Nuja.

)