Auteur Topic: Opvallende boorden, kleurige knopen en dergelijke: actueel, maar ook stijlvol?  (133050 keer gelezen)

Ervé

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Ik ben ook van mening dat de kleding in vroegere tijden meer expressie had. Zo had men klederdracht voor verschillende gelegenheden. Men pronkte met zilverstukken, kortom was het gewoner om iets uit te dragen. Ook was de omgang formeler.

Giant

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Eensch! Hoewel er toen ook duidelijk een verschil was in stand. Maar tegenwoordig loopt men rond in spijkerbroek en t-shirst terwijl vroeger vrijwel iedereen in een pak liep.

Mee eens!

Ik moest vorig jaar naar een begravenis. Ik had mij gekleed in een donker pak enz.
Het viel mij op dat er diverse mannen waren in spijkerbroek en t-shirt.
Dit vond ik echt niet kunnen, zeker omdat de persoon die overleden was ook altijd zeer goed gekleed ging, en dat ook heel belangrijk vond.

Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Ik moest vorig jaar naar een begravenis. Ik had mij gekleed in een donker pak enz.
Het viel mij op dat er diverse mannen waren in spijkerbroek en t-shirt.
Dit vond ik echt niet kunnen, zeker omdat de persoon die overleden was ook altijd zeer goed gekleed ging, en dat ook heel belangrijk vond.

't is toch ernstig dat je eigenlijk een dresscode op de kaarten moet gaan zetten :?
You can buy clothes, but you can't buy style

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Ach zelf merk je het dan toch niet meer.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Giant

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
't is toch ernstig dat je eigenlijk een dresscode op de kaarten moet gaan zetten :?
Dat doe ik ook al regelmatig op uitnodigingen.
Je krijgt dan vaak mannen die een (slecht zittend) pak aantrekken wat ze tig jaar geleden ooit eens hebben gekocht. Vaak bewegen zij zich daar dan ook heel houterig.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel

Inderdaad, dat geeft wel te kennen dat mensen niet meer weten 'hoe het heurt'...
No hard feelings dat ik je 'haantje' heb genoemd trouwens? Het was niet persoonlijk bedoeld maar ik had even de behoefte om te schoppen.
 ;)

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Inderdaad, dat geeft wel te kennen dat mensen niet meer weten 'hoe het heurt'...

Schijnbaar is 'hoe het heurt' dus ook per tijdsbeeld verschillend. Misschien weten wij niet meer hoe het heurt omdat we ons weigeren aan te passen.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Dat zou kunnen. Maar wellicht is het juist dat mensen teveel van mening zijn dat elke verandering een verbetering is. Daardoor laten ze meteen alles los omdat het te conservatief zou zijn, terwijl sommige tradities gewoon echt bevorderlijk zijn voor de normen.

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Ik heb ook het vermoeden dat 'vroeger' behoorlijk overgeromantiseerd wordt. Ik geloof er bijvoorbeeld geen barst van dat vroeger vrijwel iedereen in een pak liep.

"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Nou, wellicht dat de slechtst bedeelden dat niet deden, maar het hoorde duidelijk meer bij het straatbeeld dan nu. Die ontwikkeling is ook goed te zien op (het door mij al veel teveel aangehaalde) Blacktieguide.com waar men kan zien dat formele kledij steeds informeler werd. Vroeger hulde men zich in het groot avondtoilet, ofwel whitetie voor een avond uit / naar een voorstelling. Later werd dat Blackttie en tegenwoordig trekke men zijn mooiste trui aan naar het restaurant...

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Over hoeveel vroeger hebben we het dan eigenlijk?

Ik ben het eens met de constatering dat de kennis en uitvoering van de juiste etiquette als het gaat om gepaste (avond)kledij is verwaterd t.o.v. een aantal decennia geleden (daar gaat Blacktieguide.com ook met name op in). Maar ik betwijfel dat in het normale straatbeeld men vroeger zoveel formeler rondliep dan nu, en dat (en ik quote weer) vroeger vrijwel iedereen in een pak liep.

"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Giant

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Over hoeveel vroeger hebben we het dan eigenlijk?

Ik denk een jaar of 50 geleden. Als je foto's of filmbeelden van een winkelstraat uit die tijd ziet, loopt de grote meerderheid van mannen in een pak.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Of bij een oude voetbalwedstrijd.

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Getooid met hoed of pet.

On-topic. Ik keek vandaag nog wat terug van gister, en ook net weer op een actualiteitenprogramma, het gros van de mensen die heden ten dage op tv komen en iets speciaals hiervoor aantrekken grijpen wel Erg vaak naar die contrastboorden en -knopen zooi zeg.
Be yourself no matter what they say

Giant

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
On-topic. Ik keek vandaag nog wat terug van gister, en ook net weer op een actualiteitenprogramma, het gros van de mensen die heden ten dage op tv komen en iets speciaals hiervoor aantrekken grijpen wel Erg vaak naar die contrastboorden en -knopen zooi zeg.
Dat is mij ook al eens opgevallen. Ik heb soms het idee dat ze allemaal kleedinstructies krijgen door dezelfde persoon/bedrijf.