Auteur Topic: Opvallende boorden, kleurige knopen en dergelijke: actueel, maar ook stijlvol?  (133060 keer gelezen)

Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Zag het gisteravond al, kreeg direct braakneigingen. Nu weer, je wordt bedankt!
You can buy clothes, but you can't buy style

Pat

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Wij hebben er helaas één in de familie, mijn zwager. Vertelde vol trots dat hij een prachtig jasje had gekocht met elbow patches die helemaal door liepen tot aan de revers. Ik van ja ja...oke.  ](*,)

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
die zitten in een andere denkpiste Pat. Mijn zwager is zo'n Gaastra figuur, ook zoiets
Be yourself no matter what they say

Giant

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Heb ze nog niet eerder voorbij zien komen gelukkig, maar er blijken ook dit soort jasjes te zijn.
Gister gezien bij TV Makelaar. Suede elbow patches doorlopend over de hele mouw en een hoge shirt kraag? :-s

Wie bedenkt zoiets lelijks. Al kreeg ik (heel veel) geld toe, dan ging ik er nog niet in lopen.

Avvocato

• Gebruiker
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Wel een erg belangrijke meneer dit, als hij zelfs tijdens een interview zijn Iphone dopje in moet houden :mrgreen:
The man with style, is the man who can smile

Giant

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Wel een erg belangrijke meneer dit, als hij zelfs tijdens een interview zijn Iphone dopje in moet houden :mrgreen:
Misschien kan hij zelf zijn antwoorden niet bedenken en krijgt hij deze van zijn secretaresse via z'n dopje! :mrgreen: :mrgreen:

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Is een Russische meneer, die hebben dat gewoon.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Als ik zo vrij mag zijn dit topic (dat toch geen beter doel heeft) een beetje te vervuilen, zou ik graag een stelling poneren die mij onlangs is voorgelegd:

Over het algemeen hoor ik van velen op het SF maar ook andere goedgeklede mensen in het dagelijks leven, dat zij zich toch wel een beetje storen aan 'het maaiveld' om ons heen. De gemiddelde voorbijganger op straat houdt er duidelijk een lagere standaard op na voor zijn persoonlijke stijl zal ik maar zeggen. Wij zouden wel wensen dat dat anders was, toch?
Maar, wat nu als iedereen er bij zou lopen volgens het SF-ideaal? Stel dat iedereen er om ons heen stijlvol en decent gekleed uit zou zien. Zouden wij daar wel zo gelukkig mee zijn?
Of zouden wij, haantjes als wij zijn (ik maak hier voor het gemak even een generalisering), toch stiekem de drang krijgen naar individualisering, naar dandyisme?
Zouden wij dan ook hoge boorden en felgekleurde knopen gaan dragen, zoals men nu zoveel ziet? Kortom, gaat het er ook niet een klein beetje om dat je je met een bepaalde kleedstijl onderscheid?

Voor mijzelf zou ik er ongeveer wel een antwoord op weten, maar ik vraag me af wat jullie hiervan zullen zeggen.
Om hier toch nog even op terug te komen:

Ik ben het met jullie eens dat het een verbetering voor iedereen zou zijn als de gemiddelde medemens er beter gekleed bij zou lopen. Ook ik voel mij niet beter dan iemand die minder goed gekleed gaat, maar ik heb soms wel een lichte drang naar individualisme. Als iedereen SF-waardig gekleed zou gaan, zou ik wellicht toch de neiging hebben een opvallend detail toe te voegen aan mijn ensemble. Het zou vast geen dubbel boord of felgekleurde knopen zijn, maar toch.

Neem mij trouwens niet kwalijk als ik iemand op de tenen heb getrapt door de term 'haantje' te bezigen, het was een bewuste generalisering en bedoeld om een reactie uit te lokken.
Ik heb trouwens wel eens het idee dat de standaarden wat betreft stijl en omgangsnormen vroeger hoger waren dan nu. Zijn er hier eigenlijk meer die er zo over denken?

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Opvallende boorden, kleurige knopen en dergelijke: actueel, maar ook stijlvo
Reactie #398 Gepost op: 22 november 2010 - 12:51:36
Ik denk dat jouw punt over die normen weer te herleiden valt tot de discussie over, als ik dat zo mag noemen, het suitsupply-is-de-norm niveau van het forum.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Ja, dat is zeker waar. Hoewel de eerlijkheid mij gebied te zeggen, dat ik als student mij niet veel beter kan veroorloven (met af en toe een uitstapje naar 'het summum', Vanità), ben ik het met je eens dat het jammer is dat er nu minder mensen zijn, tegen wiens stijl ik op zou kunnen kijken. Zoals bijvoorbeeld het jammerlijke vertrek van onze Dantès.

Dit gezegd hebbende, wilde ik in dit geval de discussie breder trekken. Ik ben van mening dat eenieder op straat er vroeger al beter bijliep. Dat zij tevens gemiddeld fatsoenlijker waren bovendien. Wat vind men daarvan?

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Eensch! Hoewel er toen ook duidelijk een verschil was in stand. Maar tegenwoordig loopt men rond in spijkerbroek en t-shirst terwijl vroeger vrijwel iedereen in een pak liep.

Kom hier nog maar eens om bij een autosalon:

There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Avvocato

• Gebruiker
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Kom hier nog maar eens om bij een autosalon

Op de AutoRai loopt ook altijd een hoop kerels in hun (trouw)pak omdat ze dan denken dat ze er uit zien alsof ze die Porsche echt kunnen betalen ;-)
The man with style, is the man who can smile

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Ik ben van mening dat eenieder op straat er vroeger al beter bijliep. Dat zij tevens gemiddeld fatsoenlijker waren bovendien. Wat vind men daarvan?

Ik vind dat typisch (naïef) 'vroeger was alles beter' denken. Vergeet niet dat elke generatie, elke decade zijn eigen verschrikkelijke modieuze affecties had. Elke generatie zijn eigen lichting tuig en gespuis dat zich niet fatsoenlijk gedroeg.

Bij een van de psychologie vakken die ik kreeg werden wij geconfronteerd met een tekst over hoe de jeugd van tegenwoordig onhandelbaar en onfatsoenlijk was, en hoe de maatschappelijke teloorgang aan dit tuig kon worden toegeschreven. Het soort tekst wat in de 90s/00s vrij regelmatig in de media voorkwam.

Bleek het een eeuwen oude (vertaalde) tekst van de oude Grieken te zijn.

Sommige dingen veranderen nooit.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
...
Sommige dingen veranderen nooit.

Nou, ik ben het met je eens dat elke generatie zijn non-conformista heeft. Maar toch ben ik van mening dat alles relatief is. Het lijkt wel alsof we ons op een hellend vlak begeven. Het gelijktrekken van normen en van stijl gaat niet omhoog (de minder stijlvolle, minder fatsoenlijken die zich conformeren) maar immer naar beneden. Als je je op een bepaalde wijze gedraagt of kleed, wordt je vreemd aangekeken, of mensen maken een opmerking.
"Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg" is de strekking van het verhaal. Als je niet oppast wordt je er nog van beticht elitair te zijn ook...
Laatst bewerkt op: 22 november 2010 - 15:07:57 door Mad Hatter

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Mee eens MH, maar dat geldt overal toch. Als je boven het maaiveld uitsteekt gaat je kop eraf.
Of het nu materieel, zakelijk of dichter bij het forum is, je bovenmatig interesseert voor mooie spullen en hierin investeert dat maakt allemaal niet uit.

Ik ben gestopt mij hierover druk te maken, leef mijn leven met mijn dierbaren zoals wij het willen, wij houden in de mate van het mogelijke rekening met een ieder en voor de rest wens ik iedereen met commentaar het beste.

Edit; spelfout
Laatst bewerkt op: 22 november 2010 - 16:42:12 door carpe diem
Be yourself no matter what they say