Auteur Topic: Het onderhoud van sučde schoenen  (270966 keer gelezen)

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanitą - modern tailors
Re: Het onderhoud van sučde schoenen
Reactie #105 Gepost op: 27 maart 2009 - 10:21:19
De pest is dat ze hier meestal al strooien voordat het gaat sneeuwen. Die zilte drap wil je niet op je schoenen.  [-(

Hmm, daar heb je me een punt jah. Voeg daarbij toe dat het eens in de 365 dagen sneeuwt in de Lage Landen...
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Mediaman

• Gast
Reactie #106 Gepost op: 27 maart 2009 - 10:26:24
Hmm, daar heb je me een punt jah. Voeg daarbij toe dat het eens in de 365 dagen sneeuwt in de Lage Landen...

Op naar de wintersport de achterbak afgeladen met je suede schoenen!  :)

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #107 Gepost op: 27 maart 2009 - 10:31:24
Precies, ik zie het al voor me. Alle suede exemplaren vastnagelen aan je carbonfiber latten van Wally, en vervolgens vrolijk naar beneden. :lol:

Maar al met al wel een tip om over na te denken, al gaat het nog steeds tegen de normale gedachtengang in (suede en water/vocht=  [-X).
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

flipster

• Bekijk profiel
Reactie #108 Gepost op: 27 maart 2009 - 10:36:54
In verhouding tot bedoel je Flipster? Dat klopt ook wel, suede is in feite 'de achterkant' van leer. Een stuk zachter en gevoeliger, maar als jij ze met gepaste trots en een dosis liefde behandeld, gaan de suede varianten ook dergelijk lang mee. Belangrijk is dat je het suede vooral wat rust moet geven, en niet dagelijks gaan borstelen, etc.

Gegroet!

Dus juist niet elke dag onderhouden? Zoals bij gladleren schoenen? Na een dag dragen zou ik dus suede schoenen (inc. spanner) gewoon moeten laten drogen, en verder niet borstelen?

(inderdaad in verhouding tot :))
you will forget the price. But never the quality

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #109 Gepost op: 27 maart 2009 - 10:52:27
Dus juist niet elke dag onderhouden? Zoals bij gladleren schoenen? Na een dag dragen zou ik dus suede schoenen (inc. spanner) gewoon moeten laten drogen, en verder niet borstelen?

(inderdaad in verhouding tot :))

Heel goed. Je begint met het zorgvuldig bestuderen van het weer, wat hier over het algemeen voor 80% uit regenval bestaat. Zorg dat je dan de suede stappers thuis laat staan. Wanneer je deze toch draagt, laat je de schoenen gerust een uurtje staan, zonder spanners. Het is namelijk zo dat je er de overgrote dag mee loopt, of in ieder geval je voeten er in zitten. Dan staat de schoen al onder spanning; trek jij ze uit en meteen de spanners er in, heeft de schoen als het ware geen minuut 'rust'. Gewoon een tijdje laten staan, en daarna de spanner er weer in. Er zijn ook enkele vrij geloofwaardige bronnen (Carwo heeft daar een post over, ergens...) die stellen dat de schoenen eerst moeten drogen alvorens de spanners er in te stoppen.

Leren varianten overigens dito met een sterretje.

Borstelen doe ik persoonlijk eens in de twee weken. Zo worden de eventuele vlekken tijdig verwijderd, maar tast je het suede nog te veel aan. Dit is natuurlijk geheel op gevoel gedaan door mij, maar ik ben ervan overtuigd, dat wanneer je suede borstelt, je er snel een laagje af haalt. Dus ik raad je aan om het zeker niet dagelijks te doen, maar eens in de zoveel tijd. Uiteraard wanneer er echt vlekken of dergelijke op zitten kort nadat je ze al geborsteld hebt, gewoon weer een borstelsessie erachteraan; dan blijven de schoenen het mooist!

Gegroet, Narci.

maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #110 Gepost op: 27 maart 2009 - 12:48:23
Dat meen je niet?! Hoe werkt dat? De combinatie van tussen temperatuur en de vochtigheid?

Is een oude truc die ik mijn ouders een maal per jaar zag uitvoeren...zodra het een keer goed gesneeuwed had ging het vloerkleed naar buiten...omgekeerd in de sneeuw.
Kwam er echt veel beter/mooier uit terug.
Hoe dat precies werkt weet ik niet hoor. Maar ik kan mij prima voorstellen dat dat met suede schoenen ook zo werkt.
Niets zo veranderlijk als de mens

flipster

• Bekijk profiel
Reactie #111 Gepost op: 27 maart 2009 - 12:50:52
Heel goed. Je begint met het zorgvuldig bestuderen van het weer, wat hier over het algemeen voor 80% uit regenval bestaat. Zorg dat je dan de suede stappers thuis laat staan. Wanneer je deze toch draagt, laat je de schoenen gerust een uurtje staan, zonder spanners. Het is namelijk zo dat je er de overgrote dag mee loopt, of in ieder geval je voeten er in zitten. Dan staat de schoen al onder spanning; trek jij ze uit en meteen de spanners er in, heeft de schoen als het ware geen minuut 'rust'. Gewoon een tijdje laten staan, en daarna de spanner er weer in. Er zijn ook enkele vrij geloofwaardige bronnen (Carwo heeft daar een post over, ergens...) die stellen dat de schoenen eerst moeten drogen alvorens de spanners er in te stoppen.

Leren varianten overigens dito met een sterretje.

Borstelen doe ik persoonlijk eens in de twee weken. Zo worden de eventuele vlekken tijdig verwijderd, maar tast je het suede nog te veel aan. Dit is natuurlijk geheel op gevoel gedaan door mij, maar ik ben ervan overtuigd, dat wanneer je suede borstelt, je er snel een laagje af haalt. Dus ik raad je aan om het zeker niet dagelijks te doen, maar eens in de zoveel tijd. Uiteraard wanneer er echt vlekken of dergelijke op zitten kort nadat je ze al geborsteld hebt, gewoon weer een borstelsessie erachteraan; dan blijven de schoenen het mooist!

Gegroet, Narci.

Interessant.. Ik was altijd in de veronderstelling dat je na het dragen meteen je schoenspanner gebruikt; anders zou de schoen opdropen in de verkeerde vorm.
you will forget the price. But never the quality

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #112 Gepost op: 27 maart 2009 - 13:19:11
Gun Carwo cs enkele momenten om te reageren, een van hun weten precies welke boek dit geschreven heeft. Ontbreekt bij mij nog even, maar interessant is het zeker!

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #113 Gepost op: 14 april 2009 - 11:30:36
Heren,

Was dit videootje al bekend?! James Taylor & Son, bespoke shoemakers from London over het onderhoud van sučde.

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #114 Gepost op: 14 april 2009 - 13:12:09
Informatief filmpje.
Wel beangstigend doordat ik mijn sučde schoenen na afgelopen donderdag vol vlekken zitten van bier en dergelijke. Het ergste is nog dat ik ze pas vandaag zal schoonmaken! Ahhhhh ik hoop op het beste anders wordt het nieuwe sučde schoenen kopen.
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #115 Gepost op: 14 april 2009 - 13:16:30
Niet getreurd, denk dat bier en dergelijke er wel uit gaan, als ik mijn eigen ervaring moet geloven. Dit filmpje ernaast en borstelen maar! :-)

Voorwaarts!

Timothy

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #116 Gepost op: 14 april 2009 - 13:41:20
Sorry maar ik vind dat filmpje echt slecht.
Ze brengen niets naar voren dat je niet met common sense kan bedenken...
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #117 Gepost op: 14 april 2009 - 13:44:40
Ze gaan inderdaad niet erg diep in op de methodes en tips, meer basistips, of in jouw woorden common sense. ;)

Gaja

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #118 Gepost op: 25 april 2009 - 15:34:32
Heeft iemand een idee waar ik de shampoo van Saphir online kan kopen? Quality shop heeft het niet. Gister in de kroeg beland met suede dubbelmonks en, nou ja, je weet wel...
Life is too short to drink bad wine

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #119 Gepost op: 25 april 2009 - 15:56:30
http://pbolten.free.fr/essais/home.html

En er was er nog een, momentje..

*Momentje later...*

Ruud vd Geest, www.rgshoeservice.nl
Laatst bewerkt op: 25 april 2009 - 15:58:43 door Narcissus