Dus juist niet elke dag onderhouden? Zoals bij gladleren schoenen? Na een dag dragen zou ik dus suede schoenen (inc. spanner) gewoon moeten laten drogen, en verder niet borstelen?
(inderdaad in verhouding tot
)
Heel goed. Je begint met het zorgvuldig bestuderen van het weer, wat hier over het algemeen voor 80% uit regenval bestaat. Zorg dat je dan de suede stappers thuis laat staan. Wanneer je deze toch draagt, laat je de schoenen gerust een uurtje staan, zonder spanners. Het is namelijk zo dat je er de overgrote dag mee loopt, of in ieder geval je voeten er in zitten. Dan staat de schoen al onder spanning; trek jij ze uit en meteen de spanners er in, heeft de schoen als het ware geen minuut 'rust'. Gewoon een tijdje laten staan, en daarna de spanner er weer in. Er zijn ook enkele vrij geloofwaardige bronnen (Carwo heeft daar een post over, ergens...) die stellen dat de schoenen eerst moeten drogen alvorens de spanners er in te stoppen.
Leren varianten overigens dito met een sterretje.
Borstelen doe ik persoonlijk eens in de twee weken. Zo worden de eventuele vlekken tijdig verwijderd, maar tast je het suede nog te veel aan. Dit is natuurlijk geheel op gevoel gedaan door mij, maar ik ben ervan overtuigd, dat wanneer je suede borstelt, je er snel een laagje af haalt. Dus ik raad je aan om het zeker niet dagelijks te doen, maar eens in de zoveel tijd. Uiteraard wanneer er echt vlekken of dergelijke op zitten kort nadat je ze al geborsteld hebt, gewoon weer een borstelsessie erachteraan; dan blijven de schoenen het mooist!
Gegroet, Narci.