Auteur Topic: Italia vs UK, ronde 1342  (18384 keer gelezen)

TimMureau

  • Gebruiker
  • Berichten: 970
    • Bekijk profiel
Italia vs UK, ronde 1342
Gepost op: 21 januari 2009 – 12:22:17
Jammer dat er zo weinig Britse stijl op staat...

Maarja hier op SF is het toch alleen maar het I woordje...
Noem dat land en alles loopt te kwijlen en krijgt het warm.
En dat is dus waarom Nederland er zo slecht gekleed bijloopt...



--------------------------------------------------------
EDIT: Daedalus vindt deze discussie een apart topic waard.
Laatst bewerkt op: 21 januari 2009 – 14:57:35 door Daedalus
Return to innocence...

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: [Blog] The Sartorialist
Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2009 – 12:35:22
Maarja hier op SF is het toch alleen maar het I woordje...
Noem dat land en alles loopt te kwijlen en krijgt het warm.
En dat is dus waarom Nederland er zo slecht gekleed bijloopt...

Interessante rammeltheorie. Maar het B-woordje klinkt sommigen hier ook prettig in de oren; mij in elk geval.

J

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.888
    • Bekijk profiel
Re: [Blog] The Sartorialist
Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2009 – 12:36:30
Interessante rammeltheorie. Maar het B-woordje klinkt sommigen hier ook prettig in de oren; mij in elk geval.

Idem.

TimMureau

  • Gebruiker
  • Berichten: 970
    • Bekijk profiel
Re: [Blog] The Sartorialist
Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2009 – 12:39:08
Interessante rammeltheorie. Maar het B-woordje klinkt sommigen hier ook prettig in de oren; mij in elk geval.

Er zijn altijd uitzonderingen, gelukkig ;)
Return to innocence...

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: [Blog] The Sartorialist
Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2009 – 12:41:53
Italianen pakken het gewoon beter aan in de herenmode. Betere marketing en iedereen gelooft het. Waarom is de Pitti Uomo in Italië? Waarom zijn Borrelli, Kiton, Truzzi en Lorenzini wereldmerken terwijl T&A, H&K en Pink rommelen in de marge?

Dat is volgens mij een van de redenen waarom je in Nederland zo weinig Brits ziet. Na de Duitse pakkenhype zijn de Italianen in de leegte gekropen, met Oger voorop. Maargoed, Londen blijft dichtbij en is recent erg voordelig...
Laatst bewerkt op: 21 januari 2009 – 12:47:17 door Daedalus
cyka blyat

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.690
    • Bekijk profiel
Re: [Blog] The Sartorialist
Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2009 – 12:47:36
Jammer dat er zo weinig Britse stijl op staat...

Maarja hier op SF is het toch alleen maar het I woordje...
Noem dat land en alles loopt te kwijlen en krijgt het warm.
En dat is dus waarom Nederland er zo slecht gekleed bijloopt...

Voel je vrij om in het wddhv-topic te laten zien hoe het moet Tim, je lijkt aardig wat bespoke-ervaring te hebben. Ik ben benieuwd.

TimMureau

  • Gebruiker
  • Berichten: 970
    • Bekijk profiel
Re: [Blog] The Sartorialist
Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2009 – 12:49:41
Italianen pakken het gewoon beter aan in de herenmode. Betere marketing en iedereen gelooft het. Waarom is de Pitti Uomo in Italië? Waarom zijn Borrelli, Kiton, Truzzi en Lorenzini wereldmerken terwijl T&A, H&K en Pink rommelen in de marge?

Dat is volgens mij een van de redenen waarom je in Nederland zo weinig Brits ziet. Na de Duitse pakkenhype zijn de Italianen in de leegte gekropen, met Oger voorop.

Kwa marketing pakken ze het zeker beter aan.
Maar ze lichten je dan ook wel meer op ;)
En Oger dat is Geen italiaanse stijl...  Oger heeft een eigen stijl gebouwd die alles behalve stijlvol is.
Met die extreem korte pijpen loop je meer voor gek dan dat je stijlvol bent.

Ik vraag me ook af of de meeste mensen (met een aantaluitgezonderd uiteraard)
wel echt geintreseerd zijn in de kleding of dat ze dingen willen kopen om status te krijgen?

Hetzelfde als waar mensen een mercedes voor kopen..

 
Return to innocence...

Gaja

  • Gebruiker
  • Berichten: 859
    • Bekijk profiel
Re: [Blog] The Sartorialist
Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2009 – 12:53:43
Hetzelfde als waar mensen een mercedes voor kopen..

Nog nooit een taxichauffeur in een Kiton oid zien lopen
 :wink:

Verder denk ik toch dat er hier meer mensen zijn die de Britse kleidingstijl kunnen waarderen dan je vooraf zou vermoeden.
Life is too short to drink bad wine

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: [Blog] The Sartorialist
Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2009 – 13:05:43
En Oger dat is Geen italiaanse stijl...  Oger heeft een eigen stijl gebouwd die alles behalve stijlvol is.

Sneer naar de oude baas?

Dantès

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Re: [Blog] The Sartorialist
Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2009 – 13:06:31
Italianen pakken het gewoon beter aan in de herenmode. Betere marketing en iedereen gelooft het. Waarom is de Pitti Uomo in Italië? Waarom zijn Borrelli, Kiton, Truzzi en Lorenzini wereldmerken terwijl T&A, H&K en Pink rommelen in de marge?

Dat is volgens mij een van de redenen waarom je in Nederland zo weinig Brits ziet. Na de Duitse pakkenhype zijn de Italianen in de leegte gekropen, met Oger voorop. Maargoed, Londen blijft dichtbij en is recent erg voordelig...

T&A and the rest of them rommelen in de marge? Wie al honderd jaar op hetzelfde adres zit in het duurste stukje van Londen (en daarmee praktisch van het grootste gedeelte van de wereld) kan je toch moeilijk rommelaars noemen. Pink, een shirtmaker die pas sinds halverwege de jaren 80 bestaat, heeft in die relatief korte tijd een wereldmerk ogebouwd. Kortom, erg kort door de bocht D.

Voor wat betreft het vermeende gebrek aan Britten in Nederland: vanouds kleedt de Nederlandse hogere klasse zich Brits. Dat is vandaag de dag nog steeds zo - een zaak als Van Den Heuvel in Den Haag is daar een illustratie van. De zogenaamde Italiaanse stijl van Oger cum suis is voornamelijk en vooral geadopteerd door mensen die 'het van huis uit niet hebben meegekregen' en die zich door een blad als Quote en de daar aangehangen nouveau riche types in de waan hebben laten brengen dat het beste uit Italie komt. In dit verband is het aardig erop te wijzen dat zelfs een YVRA toe heeft gegeven dat hij in zijn eerste boek dattie schreef met JK zich teveel blind heeft gestaard op Italie en dat hij dat in z'n tweede boek heeft rechtgezet.

TimMureau

  • Gebruiker
  • Berichten: 970
    • Bekijk profiel
Re: [Blog] The Sartorialist
Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2009 – 13:10:52
Sneer naar de oude baas?

haha, ja dat zeker.
Wat ik daar heb gezien lusten de ergste honden geen brood van ;)

Ik wil best een boekje open doen voor de liefhebber. Maar dan valt de romantiek om Oger heen weg denk ik...  Maar voor de liefhebbers laat het me weten.
Return to innocence...

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.368
    • Bekijk profiel
Re: [Blog] The Sartorialist
Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2009 – 13:22:58
haha, ja dat zeker.
Wat ik daar heb gezien lusten de ergste honden geen brood van ;)

Ik wil best een boekje open doen voor de liefhebber. Maar dan valt de romantiek om Oger heen weg denk ik...  Maar voor de liefhebbers laat het me weten.
Ja hoor,Tim.
Laat maar komen.

TimMureau

  • Gebruiker
  • Berichten: 970
    • Bekijk profiel
Re: [Blog] The Sartorialist
Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2009 – 13:25:54
Ja hoor,Tim.
Laat maar komen.

U hebt PM ;)
Return to innocence...

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: [Blog] The Sartorialist
Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2009 – 14:48:06
T&A and the rest of them rommelen in de marge? Wie al honderd jaar op hetzelfde adres zit in het duurste stukje van Londen (en daarmee praktisch van het grootste gedeelte van de wereld) kan je toch moeilijk rommelaars noemen. Pink, een shirtmaker die pas sinds halverwege de jaren 80 bestaat, heeft in die relatief korte tijd een wereldmerk ogebouwd. Kortom, erg kort door de bocht D.

Voor wat betreft het vermeende gebrek aan Britten in Nederland: vanouds kleedt de Nederlandse hogere klasse zich Brits. Dat is vandaag de dag nog steeds zo - een zaak als Van Den Heuvel in Den Haag is daar een illustratie van. De zogenaamde Italiaanse stijl van Oger cum suis is voornamelijk en vooral geadopteerd door mensen die 'het van huis uit niet hebben meegekregen' en die zich door een blad als Quote en de daar aangehangen nouveau riche types in de waan hebben laten brengen dat het beste uit Italie komt. In dit verband is het aardig erop te wijzen dat zelfs een YVRA toe heeft gegeven dat hij in zijn eerste boek dattie schreef met JK zich teveel blind heeft gestaard op Italie en dat hij dat in z'n tweede boek heeft rechtgezet.

De invloed van T&A and the rest of them, op de vorm en details van het mannenshirt is natuurlijk moeilijk te ontkennen. Maar als we in koude zakelijke termen gaan denken kun je concluderen dat, in het 'high end' segment van de markt de Britten volledig weg zijn gedrukt door de Italianen. Terwijl je zou denken dat de Britten met hun lange en rijke historie veel eerder de markt hadden kunnen pakken met een nog beter marketingverhaal.

Maar dat deden ze niet, niet chic genoeg? Onvermogen om de kansen te zien? Hetzelfde geldt voor de sartoria's uit Sicilië, daar schijnen kleine kleermakers te zitten die niet voor de Napolitanen onder doen wat betreft kwaliteit, maar ook zij zijn eigenlijk nooit hun eiland afgekomen, hebben geen websites, hebben geen advertenties in GQ en zijn daarom volledig obscuur. Zie ook de oude kleermakershuizen van het continent, ze zijn bijna allemaal dood en begraven...

Let wel: voor mij maakt dat soort eigenschappen, het zakelijk onvermogen en de traditie, dergelijke firma's alleen maar aantrekkelijker. Ik zou er graag regelmatig winkelen. Het is alleen helaas zo dat mijn huidige financiële situatie mij beperkt tot RTW en een beetje MTM binnen de landsgrenzen.

Waarom zijn de Napolitanen en de Noord Italiaanse en Romeinse producten dan wel zo toonaangevend? Borrelli schijnt vandaag de dag 700* shirts per dag te produceren en wordt over de hele wereld in department stores verkocht en aangeprezen als 'the best from Italy'.

* Klik voor bron
Laatst bewerkt op: 21 januari 2009 – 14:58:31 door Daedalus
cyka blyat

Dantès

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Re: Italia vs UK, ronde 1342
Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2009 – 17:46:26
Goeie bijdrage Daedalus maar waar baseer je je bewering op dat de Britten 'volledig weggedrukt' zijn door de Italianen? Ik wijs je er nogmaals op dat als je wil overleven in St James's je zeer hoge omzetten zal moeten maken. Die hoge omzetten worden niet alleen gemaakt door de Engelsen zelf die daar vanouds hun shirts kopen of laten maken, maar ook door een universeel publiek van met name Fransen, Amerikanen en Japanners voor wie de Engelse stijl nog altijd het summum is. Loop eens door Jermyn Street en verbaas je over de nationaliteiten die je daar ziet rondstruinen.

Meer in het algemeen, en in de geest van dit topic, is het nuttig om vast te stellen dat praktisch 100% van de contemporaine herengarderobe een Angelsaksische oorsprong heeft. Van jeans tot rokkostuum en van sneaker tot pumps. Italianen hebben hoegenaamd niets - ik hoor graag voorbeelden - bijgedragen aan de inhoud van jouw of mijn garderobe. Wat Italianen wel hebben gedaan is 'spelen' met materialen en designs: gebruik van lichtere stoffen en van meer kleuren, een knoopje hier of daar meer of minder, een boordje wat anders gesneden, een mouwtje anders aangzet en dat soort dingen. Maar substantieel is de invloed van Italianen op de herengarderobe verwaarloosbaar.