T&A and the rest of them rommelen in de marge? Wie al honderd jaar op hetzelfde adres zit in het duurste stukje van Londen (en daarmee praktisch van het grootste gedeelte van de wereld) kan je toch moeilijk rommelaars noemen. Pink, een shirtmaker die pas sinds halverwege de jaren 80 bestaat, heeft in die relatief korte tijd een wereldmerk ogebouwd. Kortom, erg kort door de bocht D.
Voor wat betreft het vermeende gebrek aan Britten in Nederland: vanouds kleedt de Nederlandse hogere klasse zich Brits. Dat is vandaag de dag nog steeds zo - een zaak als Van Den Heuvel in Den Haag is daar een illustratie van. De zogenaamde Italiaanse stijl van Oger cum suis is voornamelijk en vooral geadopteerd door mensen die 'het van huis uit niet hebben meegekregen' en die zich door een blad als Quote en de daar aangehangen nouveau riche types in de waan hebben laten brengen dat het beste uit Italie komt. In dit verband is het aardig erop te wijzen dat zelfs een YVRA toe heeft gegeven dat hij in zijn eerste boek dattie schreef met JK zich teveel blind heeft gestaard op Italie en dat hij dat in z'n tweede boek heeft rechtgezet.
De invloed van T&A and the rest of them, op de vorm en details van het mannenshirt is natuurlijk moeilijk te ontkennen. Maar als we in koude zakelijke termen gaan denken kun je concluderen dat, in het 'high end' segment van de markt de Britten volledig weg zijn gedrukt door de Italianen. Terwijl je zou denken dat de Britten met hun lange en rijke historie veel eerder de markt hadden kunnen pakken met een nog beter marketingverhaal.
Maar dat deden ze niet, niet chic genoeg? Onvermogen om de kansen te zien? Hetzelfde geldt voor de sartoria's uit Sicilië, daar schijnen kleine kleermakers te zitten die niet voor de Napolitanen onder doen wat betreft kwaliteit, maar ook zij zijn eigenlijk nooit hun eiland afgekomen, hebben geen websites, hebben geen advertenties in GQ en zijn daarom volledig obscuur. Zie ook de oude kleermakershuizen van het continent, ze zijn bijna allemaal dood en begraven...
Let wel: voor mij maakt dat soort eigenschappen, het zakelijk onvermogen en de traditie, dergelijke firma's alleen maar aantrekkelijker. Ik zou er graag regelmatig winkelen. Het is alleen helaas zo dat mijn huidige financiële situatie mij beperkt tot RTW en een beetje MTM binnen de landsgrenzen.
Waarom zijn de Napolitanen en de Noord Italiaanse en Romeinse producten dan wel zo toonaangevend? Borrelli schijnt vandaag de dag 700* shirts per dag te produceren en wordt over de hele wereld in department stores verkocht en aangeprezen als 'the best from Italy'.
*
Klik voor bron