Retail, ongetwijfeld een vies woord voor de puristen hier. Op het aantal RTW en MTM shirts verkocht wereldwijd. De custom operaties van de bedrijven in kwestie laat ik voor het gemak buiten beschouwing. De Italianen (met in het bijzonder de Napolitanen) zijn op meer plaatsen in de wereld verkrijgbaar en in grotere volumes. Maar misschien is wegdrukken niet het goede woord, in het geval de Italianen wereldwijd een nieuwe markt hebben aangeboord ten koste van locale merken en modemerken. Dan is overvleugeld of overschaduwd een beter alternatief, want de Italiaanse verkoop en marketing is in dat geval groter en toonaangevender, in ieder geval voor het grote publiek.
Op dat laatste punt zal je waarschijnlijk met mij van mening verschillen, maar ik vermoed dat dat ligt aan jouw klassieke(?) Angel-Saksische oriëntatie (ik herinner me een aantal posts in het voorsteltopic) wat betreft stijl. 'Die Italiaanse waan'. Dat geldt denk ik ook voor groep klanten die trouw blijft aan de traditionele Engelse producenten en ik denk dat die groep relatief klein is.
Het is waar dat je grootse omzetten moet draaien om de immer stijgende huurprijzen in Londen te kunnen betalen. Ik wil je er wel op wijzen dat dit aan hun marges vreet. Zie de huurprijzen en Savile Row's strijd voor voortbestaan als kleermakersstraat. In hoeverre de Britse shirtmakers daarvoor kunnen compenseren met behulp van RTW en MTM verkoop in herenmodezaken wereldwijd en die paar vestigingen die ze hebben in Parijs, New York etc. zou ik niet kunnen zeggen.
Wat vind je trouwens van de 'Nieuwe Britten' zoals Oswald Boateng, Richard James, Reuben Alexander en dergelijke?
Retail was in eerste instantie ook een vies woord, maar je ziet dat het merendeel op de row nu ook met rtw bezig is; sommigen kijken zelfs al stiekem naar azië (alhoewel savile row bespoke nog gewoon van savile row komt). Nieuwelingen als richard james en ozwald boateng werden hier ook raar voor aangekeken maar worden inmiddels als volwaardige savile row tailors gezien. Het blijft nou eenmaal moeilijk om de kosten te betalen en dan komt het zakelijke vernuft wel van pas.
Ik las ergens (weet zo even de bron niet) dat g armani van plan is een bespoke atelier op de row te openen, slimme zakelijke zet en/of gehaaide plaagstoot.?