Ik zie laatste tijd dat de Nederlandse man vooral bruine schoenen onder zijn pakken draagt, in 5 bruintinten met een flinke punt. In het algemeen vind ik bruine schoenen te veel afsteken bij een pak, geldt voor die blitse Santoni's die ik hierboven zie maar ook voor bijvoorbeeld vrijwel alle C&Js. Bruin is gewoon voor casual, formeel altijd zwart.
Edit: Reactie op MMorley dus.
Hulde voor deze Nederlandse mannen. Ik weet niet waar je deze mannen vindt, maar in het straatbeeld bij mij in de buurt blijft jammerlijk genoeg het plaatje van zwarte schoenen onder een pak zich veelal ontvouwen. Een bruine schoen, laat staan een goede bruine schoen is een uitzondering (lees: hoogtepunt).
ConsiIn Italia dragen de meesten bruine schoenen onder hun pakken. Zwart schoeisel is voorbehouden aan ofwel bruiloften dan wel begrafenissen. Ik vindt zwart schoeisel overigens bijzonder saai. Je ziet er niks op of aan (stiksels zijn moeilijk te onderscheiden), het is gewoon een zwarte vorm wat rond je voet gespannen is. Bruine schoenen zijn veel levendiger, je ziet de kleinste kunststukjes die de schoenmakers in de schoen hebben verwerkt. Bruin is daarom veel frivoler en heeft wat mij betreft veel meer klasse. Enige kleur (alhoewel binnen een bepaalde grens) heeft voor mij meer klasse dan doorgedraafde ingetogenheid (lees: zwart). Waarom? It's all about Sprezzatura in plaats van moeiteloos conformisme aan de massa die over het algemeen nog nooit het licht van stijl in de ogen heeft gehad. Daarnaast zou ik niet snel opteren voor suède schoenen voor op een bruiloft. Ik zie suède meer voor informele gelegenheden, waar ik een bruiloft niet onder zou willen scharen.
Voor onder een blauw pak, nu je toch al een blauw pak voor je bruiloft hebt gekocht, zie ik eigenlijk alleen een bruine schoen als optie, ook al is er de wet dat een Napolitaan zwarte schoenen draagt op zijn bruiloft. (De omstandigheden dwingen nu eenmaal anders bij een blauw pak. Je zoekt namelijk nu schoenen bij een al gekocht pak, als je zwarte schoenen zou willen, had je daarbij een pak moeten uitzoeken). Of dat paar schoenen onder het blauwe pak nu een lichtbruin donkerbruine is, doet er niet zoveel toe. Voor een bruiloft zou ik dan misschien eerder voor een wat donkerder kleur bruin gaan, omdat een lichte kleur wellicht toch teveel associeert met een 'gewoon' outfit van bijvoorbeeld een bankier o.i.d. Een zwarte schoen doet mij inderdaad ook denken aan een conducteur in de trein of, zoals gezegd een buschauffeur. Het is een generalisatie, maar ik krijg bij dat beeld meestal nare rillingen. Dit alles is natuurlijk (maar) mijn eigen mening.