Lijkt me wel een goede samenvatting
in de advocatuur kom je d'r niet mee weg lijkt me
Volgens mij hangt het dus voornamelijk van de kilootjes af, niet zozeer van de beroepgroep. Ik zou niet weten waarom je in de advocatuur er niet zeer elegant en cctb kan bijlopen, als je dat kunt hebben.
Ik bedoelde ook zeker niet dat je er niet elegant kunt bijlopen - dat kan m.i. overigens ook met wat meer kilo's imo - en cttb kan ook prima, maar de hier veelvuldig bejubelde superstrakke stijl met extreem hoogwater is gewoon niet erg gepast in een zakelijke omgeving, ongeacht de precieze beroepsgroep.
En dan heb ik het dus niet over bijvoorbeeld Cami, dat zie ik meer als een soort catwalk waar je de zaken net wat extremer aanpakt om een bepaald stijlidee bij "normale" mensen te laten doordringen (en dat dan uiteraard zonder te suggereren dat Cami niet "normaal" is
).
Ik denk dat dit een belangrijk punt is: zij die beroepshalve elke dag een pak aan hebben (in dit verband: ik draag 5 dagen per week gedurende 46 weken per jaar een pak, oftewel 66% van de tijd) zijn in de eerste plaats gebaat met een pak dat comfortabel is.
De Engelse traditie spruit ook voort uit dit gegeven. Pakken op Savile Row werden (en worden) gemaakt voor Heren die zich professioneel dan wel sociaal gezien begeven in een omgeving waar een 'good suit of clothes' een vereiste is. Kwaliteit van stof en
cut is het enige dat telt, de rest is aanstellerij. 'Less is more' is het adagium.
Wat op dit forum vaak als 'italiaanse stijl' wordt aangemerkt is natuurlijk in feite niets meer dan, inderdaad, aanstellerij. Leuk voor vaudeville artiesten en andere non-valeurs als een JK en een YVRA, maar uiteindelijk natuurlijk gewoon niet serieus. Het is een 'in your face' soort van stijl waarvan de belangrijkste boodschap is: kijk mij eens, dit outfitje komt echt niet van Peek en Cloppenburg.
Daarbij dient ook nog opgemerkt te worden dat wat hier 'italiaanse stijl' genoemd wordt in feite natuurlijk allerminst Italiaans is. Wie wel eens naar Rai Uno kijkt, en dan niet naar die lekkere wijven maar naar een serieus programma zoals bijvoorbeeld
Porta a Porta 's avonds laat, ziet dat de Italiaanse Heren daar allemaal hetzelfde gekleed zijn: Italiaanse maatpakken (drie knoopjes op de manchet) in donkerblauw of donkergrijs die natuurlijk en comfortabel gesneden zijn, lichtblauwe overhemden met
single cuff en een donker getinte, meestal effen, das. Mijn Italiaanse collega's, en dat zijn er heel veel, hebben ook allemaal die 'understated' stijl. In feite verschilt die stijl nauwelijks van de Engelse, zij het dat Italianen iets beter overweg kunnen met lichtere (dwz qua gewicht) stoffen dan de Engelsen.
Als ik een
angry young man zou zijn zoals velen hier op SF lijken te zijn dan zou ik ook ongetwijfeld in de verleiding komen me uit te dossen in hoogwaterpijpjes, te krappe jasjes en Santoni schoentjes. Maar op de iets langere duur werkt het niet. De kracht van de herenmode is namelijk dat het mannenpak
basically in 200 jaar nauwelijks veranderd is.
Ik draag vandaag de dag nog pakken die 16 jaar geleden gemaakt zijn. Ik betwijfel of de SF-adepten hetzelfde kunnen en durven zeggen over 16 jaar.