Poll

Hoe strak moet het pak, hoe beklemd het hemd?

Camiceriaal
11 (12.1%)
Strak is niet strak genoeg
5 (5.5%)
Strak is strak genoeg
53 (58.2%)
Iets meer ruimte, graag
21 (23.1%)
Doe maar lekker los
1 (1.1%)
Geef me alle ruimte
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 80

Poll gesloten: 23 mei 2008 – 15:44:20

Auteur Topic: The Battle of the Fit  (260259 keer gelezen)

T4phage

  • Board Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 559
    • Bekijk profiel
The Battle of the Fit
Gepost op: 10 februari 2008 – 16:00:54
Citaat van: "Sergio"


Laat ik beginnen met te zeggen dat ik je posts en kennis zeer waardeer. Wat ik minder waardeer is dat je bijna iedere post moet aangrijpen om kritiek te uiten op de z.g.n. "SF-look". Waarom niet gewoon leven en laten leven? Dat maakt het voor iedereen een stuk gezelliger. Dat heeft overigens niets met censuur te maken... ](*,)


Dank voor je opmerkingen. Je kunt het natuurlijk zo zien maar ik vind de nogal heftige reacties van velen op een andere 'look' op zijn minst vergelijkbaar gedrag. Voorbeelden zijn de reacties op de Rubinacci kostuums van Iammatt of de discussie over het pak van Mikey Fuoco. Misschien is het ook meer opmerkbaar omdat ik een van de weinigen ben die het niet eens is met de 'SF-look' en dit ook regelmatig zegt.

Stromen

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.879
    • Bekijk profiel
De SF-look of een ruimere snit?
Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2008 – 17:50:44
Geheel mee eens. In elk shirt topic komt er minimaal één keer de opmerking voorbij dat het wel strakker kan / moet. Idem voor broeken etc.

Kleding moet passen en passend zijn. Dat wordt vaak vergeten.

Bart

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.016
    • Bekijk profiel
De SF-look of een ruimere snit?
Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2008 – 19:00:28
Ik sluit mij hierbij aan. Kleding moet op de eerste plaats passen en dan bedoel ik met 'passen' zowel in letterlijke als figuurlijke zin. Als kleding goed 'past' is het in mijn ogen ook stijlvol (althans in veel gevallen).
Stemt rechts en haalt links in

Avvocato

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.765
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
De SF-look of een ruimere snit?
Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2008 – 19:12:34
Citaat van: "Bart"
Ik sluit mij hierbij aan. Kleding moet op de eerste plaats passen en dan bedoel ik met 'passen' zowel in letterlijke als figuurlijke zin. Als kleding goed 'past' is het in mijn ogen ook stijlvol (althans in veel gevallen).


I agree! Dat superstrakke en -korte zal allemaal leuk zijn als je student (dat gold niet voor mij overigens, iets te veel kilootjes toentertijd  :D ) of trustfund dandy bent, maar dat kun je imho echt niet dragen als je een serieuze baan hebt.
The man with style, is the man who can smile

Monsieur Seriziat

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.823
    • Bekijk profiel
De SF-look of een ruimere snit?
Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2008 – 19:27:44
Citaat van: "L ' Avvocato"
Citaat van: "Bart"
Ik sluit mij hierbij aan. Kleding moet op de eerste plaats passen en dan bedoel ik met 'passen' zowel in letterlijke als figuurlijke zin. Als kleding goed 'past' is het in mijn ogen ook stijlvol (althans in veel gevallen).


I agree! Dat superstrakke en -korte zal allemaal leuk zijn als je student (dat gold niet voor mij overigens, iets te veel kilootjes toentertijd  :D ) of trustfund dandy bent, maar dat kun je imho echt niet dragen als je een serieuze baan hebt.


Lijkt me wel een goede samenvatting  :D  in de advocatuur kom je d'r niet mee weg lijkt me

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
De SF-look of een ruimere snit?
Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2008 – 20:04:12
Citaat van: "Monsieur Seriziat"
Lijkt me wel een goede samenvatting  :D  in de advocatuur kom je d'r niet mee weg lijkt me
Volgens mij hangt het dus voornamelijk van de kilootjes af, niet zozeer van  de beroepgroep. Ik zou niet weten waarom je in de advocatuur er niet zeer elegant en cctb kan bijlopen, als je dat kunt hebben.

Avvocato

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.765
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
De SF-look of een ruimere snit?
Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2008 – 20:26:02
Citaat van: "paulbrussel"
Citaat van: "Monsieur Seriziat"
Lijkt me wel een goede samenvatting  :D  in de advocatuur kom je d'r niet mee weg lijkt me
Volgens mij hangt het dus voornamelijk van de kilootjes af, niet zozeer van  de beroepgroep. Ik zou niet weten waarom je in de advocatuur er niet zeer elegant en cctb kan bijlopen, als je dat kunt hebben.


Ik bedoelde ook zeker niet dat je er niet elegant kunt bijlopen - dat kan m.i. overigens ook met wat meer kilo's imo - en cttb kan ook prima, maar de hier veelvuldig bejubelde superstrakke stijl met extreem hoogwater is gewoon niet erg gepast in een zakelijke omgeving, ongeacht de precieze beroepsgroep.

En dan heb ik het dus niet over bijvoorbeeld Cami, dat zie ik meer als een soort catwalk waar je de zaken net wat extremer aanpakt om een bepaald stijlidee bij "normale" mensen te laten doordringen (en dat dan uiteraard zonder te suggereren dat Cami niet "normaal" is  :wink: ).
The man with style, is the man who can smile

Camiceria

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.914
  • Respect Perry
    • Bekijk profiel
De SF-look of een ruimere snit?
Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2008 – 20:34:42
Citaat van: "L ' Avvocato"
en dat dan uiteraard zonder te suggereren dat Cami niet "normaal" is  :wink:


ik ben gewoon gestoord he - weet ik zelf ook wel  :wink:
Cami schrijft een blogje op www.heerlijkbynvn.blogspot.com

Hobson: 'Ah yes, Arthur, bathing is a lonely business.' Arthur: 'Except for fish. Fish all bathe together.'

Charl

  • Gebruiker
  • Berichten: 48
    • Bekijk profiel
De SF-look of een ruimere snit?
Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2008 – 22:11:23
Citaat van: "L ' Avvocato"
Citaat van: "paulbrussel"
Citaat van: "Monsieur Seriziat"
Lijkt me wel een goede samenvatting  :D  in de advocatuur kom je d'r niet mee weg lijkt me
Volgens mij hangt het dus voornamelijk van de kilootjes af, niet zozeer van  de beroepgroep. Ik zou niet weten waarom je in de advocatuur er niet zeer elegant en cctb kan bijlopen, als je dat kunt hebben.


Ik bedoelde ook zeker niet dat je er niet elegant kunt bijlopen - dat kan m.i. overigens ook met wat meer kilo's imo - en cttb kan ook prima, maar de hier veelvuldig bejubelde superstrakke stijl met extreem hoogwater is gewoon niet erg gepast in een zakelijke omgeving, ongeacht de precieze beroepsgroep.

En dan heb ik het dus niet over bijvoorbeeld Cami, dat zie ik meer als een soort catwalk waar je de zaken net wat extremer aanpakt om een bepaald stijlidee bij "normale" mensen te laten doordringen (en dat dan uiteraard zonder te suggereren dat Cami niet "normaal" is  :wink: ).


Ik denk dat dit een belangrijk punt is: zij die beroepshalve elke dag een pak aan hebben (in dit verband: ik draag 5 dagen per week gedurende 46 weken per jaar een pak, oftewel 66% van de tijd) zijn in de eerste plaats gebaat met een pak dat comfortabel is.

De Engelse traditie spruit ook voort uit dit gegeven. Pakken op Savile Row werden (en worden) gemaakt voor Heren die zich professioneel dan wel sociaal gezien begeven in een omgeving waar een 'good suit of clothes' een vereiste is. Kwaliteit van stof en  cut is het enige dat telt, de rest is aanstellerij. 'Less is more' is het adagium.

Wat op dit forum vaak als 'italiaanse stijl' wordt aangemerkt is natuurlijk in feite niets meer dan, inderdaad, aanstellerij. Leuk voor vaudeville artiesten en andere non-valeurs als een JK en een YVRA, maar uiteindelijk natuurlijk gewoon niet serieus. Het is een  'in your face' soort van stijl waarvan de belangrijkste boodschap is: kijk mij eens, dit outfitje komt echt niet van Peek en Cloppenburg.

Daarbij dient ook nog opgemerkt te worden dat wat hier 'italiaanse stijl' genoemd wordt in feite natuurlijk allerminst Italiaans is. Wie wel eens naar Rai Uno kijkt, en dan niet naar die lekkere wijven maar naar een serieus programma zoals bijvoorbeeld Porta a Porta 's avonds laat, ziet dat de Italiaanse Heren daar allemaal hetzelfde gekleed zijn: Italiaanse maatpakken (drie knoopjes op de manchet) in donkerblauw of donkergrijs die natuurlijk en comfortabel gesneden zijn, lichtblauwe overhemden met single cuff en een donker getinte, meestal effen, das. Mijn Italiaanse collega's, en dat zijn er heel veel, hebben ook allemaal die 'understated' stijl. In feite verschilt die stijl nauwelijks van de Engelse, zij het dat Italianen iets beter overweg kunnen met lichtere (dwz qua gewicht) stoffen dan de Engelsen.

Als ik een angry young man zou zijn zoals velen hier op SF lijken te zijn dan zou ik ook ongetwijfeld in de verleiding komen me uit te dossen in hoogwaterpijpjes, te krappe jasjes en Santoni schoentjes. Maar op de iets langere duur werkt het niet. De kracht van de herenmode is namelijk dat het mannenpak basically in 200 jaar nauwelijks veranderd is.

Ik draag vandaag de dag nog pakken die 16 jaar geleden gemaakt zijn. Ik betwijfel of de SF-adepten hetzelfde kunnen en durven zeggen over 16 jaar.

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
De SF-look of een ruimere snit?
Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2008 – 22:33:10
Interessante post, Charl!

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
De SF-look of een ruimere snit?
Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2008 – 22:34:47
Ik zou JK en Yvo niet over één kam scheren. Het enige extreme aan JK zijn de erg korte en slanke pijpjes. Zij broeken en jasjes zitten verder uiterst comfortabel en zijn van zeer goede kwaliteit..... Hier hoeven we toch niet over te discussieren. Het zelfde geld voor YvRA en bij hem zijn de broeken gewoon normaal gesneden!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

marcos

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.152
    • Bekijk profiel
De SF-look of een ruimere snit?
Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2008 – 22:41:03
Ik denk niet dat het zakelijk handig is om zulke pakken te dragen. Is volgens mij ook gewoon een modeding en geen geen zakelijk outfit. Ik werk nu ruim tien jaar, zit dagelijks tussen de (Londense) lawyers en investment bankers, maar ben het nog nooit tegengekomen. Je plaatst je met zo'n outfit gewoon mijlenver buiten de groep.

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
De SF-look of een ruimere snit?
Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2008 – 22:48:17
De te kleine broek en bretels horen bij het merk 'Jort Kelder', het begon als grap en nu is het een herkenbaar 'unique selling point'. Ik vermoed dat Kelder alleen op tv bretels draagt, in zijn vrije tijd draagt hij gewoon een riem. Hetzelfde zie je bij Michael Moore, die draagt in de media ook altijd een lelijk versleten leren jack en baseballpet (op aanraden van een vriend), dat zijn trademarks. Die moet je niet willen imiteren, dan loop je voor lul.

En de snit van YvRA's pakken is toch niet extreem? Je let erop omdat je weet dat die man manisch ijdel is, maar als je dat niet weet is de man gewoon netjes gekleed.
cyka blyat

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
De SF-look of een ruimere snit?
Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2008 – 22:50:56
Citaat van: "marcos"
Ik denk niet dat het zakelijk handig is om zulke pakken te dragen. Is volgens mij ook gewoon een modeding en geen geen zakelijk outfit. Ik werk nu ruim tien jaar, zit dagelijks tussen de (Londense) lawyers en investment bankers, maar ben het nog nooit tegengekomen. Je plaatst je met zo'n outfit gewoon mijlenver buiten de groep.


Kan dit niet als Lawyer of IB??

Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
De SF-look of een ruimere snit?
Reactie #14 Gepost op: 10 februari 2008 – 22:51:49
Citaat van: "Daedalus"


En de snit van YvRA's pakken is toch niet extreem? Je let erop omdat je weet dat die man manisch ijdel is, maar als je dat niet weet is de man gewoon netjes gekleed.


Dat bedoel ik dus......
Helemaal mee eens!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot