Auteur Topic: Jeans  (961666 keer gelezen)

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Re: Jeans
Reactie #3630 Gepost op: 23 januari 2026 - 09:18:58
Ik herinner me ook dat Levi 501 niet echt fijn dat. Knoop zat zo ongeveer in je navel. Je moet er wat overheen dragen want als je shirt in de 501 stopt zit riem optisch veel te hoog.
Lol, ik draag al mijn broeken boven de navel, met of zonder shirt in de broek. Optisch gezien is dat de plek waar een broek hoort te zitten. Althans historisch gezien, onze Derek Guy breekt er op twitter nog altijd een lans voor.

Dus opnieuw, probeer het. Het ziet er wellicht voor jou raar uit, maar dat komt puur omdat je het niet gewend bent. Als we naar foto's kijken van de jaren 90 en daarvoor droeg iedereen zijn broek op of net boven de heup, dus op de natuurlijke taille. Sinds de skinny rage van de zeros is de waist naar beneden gegaan en werden de pijpjes leggings. Je krijgt er carrot legs van, geen gezicht en staat ook echt niet jeugdig/atletisch.

Kijk naar seinfeld, frasier, voor die tijd uiteraard ivystyle en mcqueen, etc. Etc.
Oja vergeet ook back to the future niet en al die andere films van de jaren 90 en daarvoor. Het is echt nog niet zo lang geleden dat de 501 en andere vergelijkbare modellen gewoon een standaard spijkerbroek was.

Qua draagcomfort is het zoveel beter, omdat de broek rust op de heupen hierdoor zakt de broek minder af en als je een buikje hebt slankt het ook af. Het is niet voor niets dat vrouwen bijna altijd high waist broeken en rokken dragen, slankt af.
Laatst bewerkt op: 23 januari 2026 - 09:30:14 door L.deJong

tango

• Gebruiker
  • 0,047 berichten per dag
    • Bekijk profiel
Reactie #3631 Gepost op: 23 januari 2026 - 09:23:38
Lol, ik draag al mijn broeken boven de navel, met of zonder shirt in de broek. Optisch gezien is dat de plek waar een broek hoort te zitten. Althans historisch gezien, onze Derek Guy breekt er op twitter nog altijd een lans voor.

Voor de Bourgondiërs onder ons een lastige fit :D

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3632 Gepost op: 23 januari 2026 - 09:24:36
Ja, die heb ik ook gehad. Prima jeans ja. Nederlands merk volgens mij, gemaakt van oude spijkerbroeken? Nee dus.
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3633 Gepost op: 23 januari 2026 - 09:27:12
Dank voor de reacties en de foto's! Ik dacht dat ik keurig bijhield welke maten ik van bepaalde merken heb gehad. Maar het enige wat ik nog kon vinden is een foto (uit topic nieuwe aanwinsten) waarbij ik zie dat ik ooit Levi 504 in maat 34/34 had. Ik heb momenteel alleen maar jeans met lichte wassing en ik merk nu in de winter dat het een tekortkoming is dat ik geen donkerblauwe jeans heb.

Op foto's van Clay vind ik de 511 toch echt mooier dan de 501. Maar ook wel weer leuk om weer eens een 501 te hebben.
@Clay: weet je nog of je die 501 en 511 in dezelfde maat droeg?

De 501s die ik heb zijn allemaal uit de 90s, heb ooit een moderne geprobeerd maar daar was de verhouding taille/bovenbeen niet goed. De oudere zijn op de bovenbeen iets wijder.

Zijn ook shrink to fit exemplaren, dus de taille maat zegt niet echt iets, volgens mij 34 op het kaartje  maar gekrompen tot 31.

De 511 had ik in 32 dacht ik. Maar maatvoering van Levi’s kan tussen modellen enorm verschillen.

“Echte” Taille en lengte binnenbeen zijn beide 80cm .

En over hoge of lage rise, is natuurlijk wat je zelf fijn vind maar optisch staat hoge juist beter als je shirt in de broek draagt.

Zie ook dit draadje:
https://x.com/dieworkwear/status/1787709600327971011?s=46

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3634 Gepost op: 23 januari 2026 - 09:27:50

Ouwe buschauffeur ben je. Of Adenhauer

There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Reactie #3635 Gepost op: 23 januari 2026 - 09:38:49
Ouwe buschauffeur ben je. Of Adenhauer

Goh, deze hoort met bretels onder een pak. Is andere pasvorm, plus ander lichaam.

Hoelang prediken de stijlgoden al dat enige hoge rise beter is? Ik roep het inmiddels al zo'n 7 jaar hier. Fotos to prove it.

Hier wat voorbeelden van echte stijliconen:

edit: broek van Adenhauer is een erg slechte fit, de front-back balance is helemaal verkeerd, ik denk dat hij deze broek al 10+ jaar draagt en is afgevallen en hem daarom te hoog op moet trekken.

Mijn pak broeken draag ik denk ik 2cm lager (en vaak met bretels) dan Adenhauer en dat zit heel comfortabel en zowel zonder als met jas is het keurig afgekleed. En ziet het er naar mijn mening een stuk mooier uit dan die broekjes die tot aan de grens van je crotch eindigen. Maar smaken verschillen uiteraard.

Edit2, vergeet Robert Redford niet:
Zie foto 2 kun je goed de rise inschatten.
Laatst bewerkt op: 23 januari 2026 - 09:52:56 door L.deJong

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3636 Gepost op: 23 januari 2026 - 10:07:26

B2P

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3638 Gepost op: 23 januari 2026 - 10:58:09
Laatste tijd best wel wat broeken besteld en teruggestuurd. Nu maar weer een 501 in 34x36, net niet helemaal mijn fit, maar laat hem dan wat innemen en inkorten. Het feit dat inseam 34 te kort is, is een pain in the ass.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3640 Gepost op: 23 januari 2026 - 11:05:24
Goh, deze hoort met bretels onder een pak. Is andere pasvorm, plus ander lichaam.

Hoelang prediken de stijlgoden al dat enige hoge rise beter is? Ik roep het inmiddels al zo'n 7 jaar hier. Fotos to prove it.

Hier wat voorbeelden van echte stijliconen:

edit: broek van Adenhauer is een erg slechte fit, de front-back balance is helemaal verkeerd, ik denk dat hij deze broek al 10+ jaar draagt en is afgevallen en hem daarom te hoog op moet trekken.

Mijn pak broeken draag ik denk ik 2cm lager (en vaak met bretels) dan Adenhauer en dat zit heel comfortabel en zowel zonder als met jas is het keurig afgekleed. En ziet het er naar mijn mening een stuk mooier uit dan die broekjes die tot aan de grens van je crotch eindigen. Maar smaken verschillen uiteraard.

Edit2, vergeet Robert Redford niet:
Zie foto 2 kun je goed de rise inschatten.

Bij dat pak is het mooi, zeker met vest. Maar bij die jeans...mwa.

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Reactie #3641 Gepost op: 23 januari 2026 - 11:15:33
Bij dat pak is het mooi, zeker met vest. Maar bij die jeans...mwa.
Smaken verschillen, geef het nog een jaartje of 3 moet duidelijk nog even marineren.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3642 Gepost op: 23 januari 2026 - 11:23:00
Smaken verschillen, geef het nog een jaartje of 3 moet duidelijk nog even marineren.

Wat bedoel je precies?

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3643 Gepost op: 23 januari 2026 - 12:14:23
Dat ik over jaar of drie ook het standpunt van L. deJong aanhang.

Overigens een Levi 511 via Vinted gekocht, zgan. Als de maat goed is ga ik toch ook weer eens een 501 aanschaffen. Nu met die wijde broekenrage valt een 501 niet op.

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Reactie #3644 Gepost op: 23 januari 2026 - 13:04:58
Dat ik over jaar of drie ook het standpunt van L. deJong aanhang.

Overigens een Levi 511 via Vinted gekocht, zgan. Als de maat goed is ga ik toch ook weer eens een 501 aanschaffen. Nu met die wijde broekenrage valt een 501 niet op.
Esattamente, deel hier maar je ervaringen er zijn genoeg leden die deze willen overnemen, en gewoon paar keer dragen hè.
Niet alleen maar voor de spiegel.