Auteur Topic: Stoffen  (369118 keer gelezen)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Stoffen
Reactie #120 Gepost op: 05 maart 2009 - 22:13:35
Website met een uitgebreide stoffenwoordenlijst:

http://www.apparelsearch.com/

Deze link is handiger: http://www.apparelsearch.com/glossary.htm. Dan kun je meteen op de beginletter klikken van de term die je zoekt:

TBD

• Moderator
  • Gebruiker
  • Eén miljoen zevenhonderdduizend en nogwat
    • Bekijk profiel
Reactie #121 Gepost op: 05 maart 2009 - 22:52:05
Een overzicht van verschillende stoffen:

http://www.craftstylish.com/item/2617/guide-to-fibers

En nog een linkje met de geschiedenis van wol (en zijde, katoen etc.):

http://www.oldandsold.com/articles04/textiles13.shtml

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #122 Gepost op: 05 maart 2009 - 23:06:40
Thanks, Marijn.

TBD

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #123 Gepost op: 07 maart 2009 - 16:49:32

Heren, wie kan mij iets meer vertellen of laten zien van deze four ply. Ik ken deze weving (?) eigenlijk niet zo goed en kan er weinig over vinden. BVD.

Stromen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #124 Gepost op: 07 maart 2009 - 20:03:20
4 ply is een manier van weven. Meestal zijn 4-ply stoffen 4 over 2, oftewel, 4 draden worden geweven met 2 draden.

Wat het ermee doet? Je krijgt een wat grovere structuur, en meestal wat zwaardere stoffen. Waardoor de drape beter kan zijn.
Laatst bewerkt op: 08 maart 2009 - 10:08:48 door Stromen

TBD

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #125 Gepost op: 07 maart 2009 - 22:10:38
Dank Stromen, weet je toevallig ook wat dit doet met een stof?

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #126 Gepost op: 08 maart 2009 - 19:41:57
4 ply is een manier van weven. Meestal zijn 4-ply stoffen 4 over 2, oftewel, 4 draden worden geweven met 2 draden.

Wat het ermee doet? Je krijgt een wat grovere structuur, en meestal wat zwaardere stoffen. Waardoor de drape beter kan zijn.

Voor zover ik weet klopt dit niet: termen als 2-ply en 4-ply duiden geen wevingen aan, zoals bijvoorbeeld 'herringbone' en 'nailhead' dat doen.

Volgens mij zit het zo:
Een ply is een enkele lengte gesponnen garen. Bij 2-ply worden twee lengtes garen in elkaar getwijnd om een sterkere en veerkrachtigere draad te verkrijgen. Bij 4-ply worden twee 2-ply draden in elkaar getwijnd om dit effect nog eens te verdubbelen. Daarna wordt er pas geweven (of gebreid, gehaakt, gepunnikt...).
Het voordeel van een stof uit 4-ply garen is dat deze stof duurzamer is en zich sneller herstelt van kreuken.

Vroeger, toen er nog niet zoveel variatie was in soorten garen, kon het aantal 'plies' ook een aanduiding zijn voor het gewicht van een stof.

Kan zijn dat mijn verhaal niet helemaal klopt, maar ik ben er vrij zeker van dat 4-ply geen weving is maar een behandeling van het garen zelf.

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #127 Gepost op: 08 maart 2009 - 19:52:38
Correct. Het aantal plies wordt bepaald door de draden dat omelkaar gedraaid worden. Eigenschappen weet ik zo 1, 2, 3 niet, maar ik geloof dat Velponi zijn huiswerk goed gedaan heeft!
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

TBD

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #128 Gepost op: 08 maart 2009 - 20:13:38
Ah, mijn dank is groot heren. Via google kwam ik niet verder. Toch handig, zo'n forum.

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #129 Gepost op: 08 maart 2009 - 20:32:59
Ah, mijn dank is groot heren. Via google kwam ik niet verder. Toch handig, zo'n forum.

You're welcome! Als ik mij niet vergis staat er ook iets in Pak op Zak over plies. Ik pak nu even mijn handboek erbij, geloof dat daar ook het een en ander instaat, hang on!
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #130 Gepost op: 08 maart 2009 - 20:44:04
Singe ply, two ply, three ply, etc.

Deze Engelstalige termen worden in het Nederlands wel vertaald naar respectievelijk getwijnd, dubbel getwijnd, driedubbel getwijnd, etc. Dit twijnen doelt op een handeling met de katoendraad die weordt gepleegd voordat de stof geweven wordt.

Het twijnen van een stof houdt in dat er twee losse katoendraden om elkaar worden gewikkeld op hiermee de stevigheid te vergroten. Dubbel getwijnd houdt in dat er twee getwijnde draden wederom om elkaar gewikkeld worden waardoor er dus een draad onstaat van vier losse katoendraden. Bij driedubbel gewtijnd gebeurt dit nogmaals met twee dubbel getwijnde draden.

Een goed visueel voorbeeld is de inbeelding van een grof touw; daar is duidelijk te zien dat dit bestaat uit meerdere kleine touwen die strak om elkaar zijn gewikkeld.

Buiten het vergroten van de stevigheid is een voordeel van het weven met gewtijnde draden dat de kleurintensiteit versterkt kan worden. Dit hangt samen dat er met fijnere draden een strakkere weving gemaakt kan worden waardoor het aantal draden per (bijvoorbeeld) vierkante centimeter toeneemt en er dus een betere dekking ontstaat.

Cheers! ;)

TBD

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #131 Gepost op: 08 maart 2009 - 21:05:14
Thanks Narcissus!

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #132 Gepost op: 08 maart 2009 - 21:08:50
Thanks Narcissus!

Waar is dat plusje nou?!  :mrgreen:

Nogmaals, geen dank.

Narcissus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #133 Gepost op: 08 maart 2009 - 22:46:10
Very nice, indeed.

Mooie, heldere kleuren.

[ at ] diezelde Carwo: Toevallig een idee waar ik een lapje van dergelijke tweed kan kopen? Am liebsten van een redelijk stofhuis; opdat de stof en met name de kwaliteit daarvan acceptabel te noemen is?

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #134 Gepost op: 08 maart 2009 - 23:04:44
Holland & Sherry heeft bijvoorbeeld mooie tweeds, maar dergelijk kleurrijke ben ik nog niet tegengekomen. Geen idee dus, helaas. Misschien iemand anders? Of een mailtje naar Huntsman?