4 ply is een manier van weven. Meestal zijn 4-ply stoffen 4 over 2, oftewel, 4 draden worden geweven met 2 draden.
Wat het ermee doet? Je krijgt een wat grovere structuur, en meestal wat zwaardere stoffen. Waardoor de drape beter kan zijn.
Voor zover ik weet klopt dit niet: termen als 2-ply en 4-ply duiden geen wevingen aan, zoals bijvoorbeeld 'herringbone' en 'nailhead' dat doen.
Volgens mij zit het zo:
Een ply is een enkele lengte gesponnen garen. Bij 2-ply worden twee lengtes garen in elkaar getwijnd om een sterkere en veerkrachtigere draad te verkrijgen. Bij 4-ply worden twee 2-ply draden in elkaar getwijnd om dit effect nog eens te verdubbelen. Daarna wordt er pas geweven (of gebreid, gehaakt, gepunnikt...).
Het voordeel van een stof uit 4-ply garen is dat deze stof duurzamer is en zich sneller herstelt van kreuken.
Vroeger, toen er nog niet zoveel variatie was in soorten garen, kon het aantal 'plies' ook een aanduiding zijn voor het gewicht van een stof.
Kan zijn dat mijn verhaal niet helemaal klopt, maar ik ben er vrij zeker van dat 4-ply geen weving is maar een behandeling van het garen zelf.