Auteur Topic: Stoffen  (369123 keer gelezen)

T4phage

• Board Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Stoffen
Reactie #180 Gepost op: 09 mei 2009 - 21:58:55
De minimum hoeveelheid om af te nemen is 25 meter. Mijn laatste 2 bestellingen (niet in de foto) waren visgraat - 1 aubergine melange met een bottlegreen windowpane en de andere was bottlegreen/tarwe melange met een rust windowpane.
 Als je meer details wil, stuur me dan een e-mail.

En gezien je interesse in Drapers hier zijn 2 foto's van mijn bezoek vorig jaar:

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #181 Gepost op: 09 mei 2009 - 22:04:12
Kijk, dat zijn leuke inkijkjes. Aarzel niet om dit topic van meer informatie en foto's te voorzien!

Lappeleer

• Bekijk profiel
Reactie #182 Gepost op: 15 mei 2009 - 11:15:10

Leuk inderdaad. Er wordt steeds meer geëxperimenteerd met nieuwe (en vaak biologisch geteelde) stoffen; naast bamboe bijvoorbeeld ook hennep en brandnetel (nee, prikt niet).
(Bijdrage even gekopieerd vanuit Pak topic)
Ben sinds kort bezitter van een Canali jasje gemaakt van een hennep/linnen combinatie. Heerlijke stof, maar prijzig.
Waarom wordt er niet als de wiede weerga door 85% van 'swerelds katoenplanters overgeschakeld op de productie van het ongeloofelijke hennepvezel? Is zoveel beter voor mens (supersterk, zacht, geweldige eigenschappen om vocht te verwerken) en natuur. (groeit haast overal en zeer snel; water, pesticiden of kunstmest vrijwel onnodig)
Is het nou enkel omdat hennep vanwege de wiet toepassing een slechte naam heeft dat bijna niemand zich hieraan waagt? Waarom wordt de wereld dit wonderbaarlijke gewas onthouden? Rekening houdend met de milieuproblemen van deze tijd heeft de wal het schip zo langzamerhand gekeerd. Obama, knock yourself out! :x
Je kan uit hennep bovendien nog zoveel meer halen dan (recreatieve) medicijnen: huidverzorgingsproducten (ander topic), bouwmaterialen, brandstof, voedsel, enz. Bijna te mooi om waar te zijn zoveel voordelen. Als je het mij vraagt ook een prachtig materiaal voor 'groene revolutie' marketing.
Deze ommezwaai krampachtig politiek tegenhouden tegen beter weten in vind ik meer dan stompzinnig. Zo'n houding wordt langzamerhand gewoon crimineel. :o. Kleermakers en consumenten verenigt u om deze nieuwe oeroude vezels!
In de zuidelijke VS was tijdens de Grote Depressie veel landbouwgrond 'cottoned out' dwz totaal uitgeput door er steeds maar katoen te planten. Het is een gepasseerd station.
 :r
What hempen homespuns have we swaggering here,
So near the cradle of our Fairy Queen?
(A Midsummernight's Dream)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #183 Gepost op: 15 mei 2009 - 23:36:18
Katoen is me te lief om op te geven (hoewel er inderdaad grote nadelen/problemen aan kleven, die wel deels worden opgelost door de biologische variant), maar ik ben zeker ook benieuwd naar de ontwikkeling of toepassing van andere natuurlijke materialen (hennep, bamboe, brandnetel). Ik heb geen idee of wevers daar ook mee bezig zijn.

Lappeleer

• Bekijk profiel
Reactie #184 Gepost op: 18 mei 2009 - 12:34:03
Katoen is me te lief om op te geven (hoewel er inderdaad grote nadelen/problemen aan kleven, die wel deels worden opgelost door de biologische variant), maar ik ben zeker ook benieuwd naar de ontwikkeling of toepassing van andere natuurlijke materialen (hennep, bamboe, brandnetel). Ik heb geen idee of wevers daar ook mee bezig zijn.
Er zijn ontwikkelingen gaande. Belangrijk zijn inderdaad de technische omschakelingen die door spinnerijen, weverijen enz moeten worden gemaakt. Men begint het vezel beter onder de knie te krijgen. :-({|=
http://www.wur.nl/NL/nieuwsagenda/dossiers/Hennep.htm (Wageningen Universiteit)
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article716234.ece/Hennep_in_Oude_Pekela
http://www.eiha.org/index.php?PHPSESSID=2ddf53b6900c4be174c03d7b24f319ee
Kocht bij wijze van proef een hennep/katoen T-shirt van HempValley in zo'n obscuur zaakje met vooral veel teveel nadruk op zaden en pijpjes. De hennepstoffen moeten om echt door te breken vooral verdwijnen uit die coffeeshop sfeer. #-o
Zit heerlijk. Minder zweetplekken onder de oksels. Pasvorm zo zo: small = medium. Met Eur. 25,= wat mij betreft nog wat te duur voor het gebodene.
Laatst bewerkt op: 19 mei 2009 - 12:34:37 door Lappeleer

Michael Corleone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #185 Gepost op: 18 mei 2009 - 14:41:46
armani was in 96 al bezig met hennep in t shirts en jeans... Dhr Armani deed dat met doel de hennep kwekers er van te weerhouden de drugs kant uit te gaan, tenminste zo werd dat gecommuniceerd... wat vooral opviel was de exteem hoge prijs voor de hennep "base" artikelen ...bestaat dat nog eigenlijk?

Lappeleer

• Bekijk profiel
Reactie #186 Gepost op: 19 mei 2009 - 12:36:34
Er zijn ontwikkelingen gaande. Belangrijk zijn inderdaad de technische omschakelingen die door spinnerijen, weverijen enz moeten worden gemaakt. Men begint het vezel beter onder de knie te krijgen. :-({|=
Kocht bij wijze van proef een hennep/katoen T-shirt van HempValley in zo'n obscuur zaakje met vooral veel teveel nadruk op zaden en pijpjes. De hennepstoffen moeten om echt door te breken vooral verdwijnen uit die coffeeshop sfeer. #-o
Zit heerlijk. Minder zweetplekken onder de oksels. Pasvorm zo zo: small = medium. Met Eur. 25,= wat mij betreft nog wat te duur voor het gebodene.

Ik heb de links even veranderd. Meer betrouwbare bronnen. :idea:

Lappeleer

• Bekijk profiel
Reactie #187 Gepost op: 19 mei 2009 - 15:53:59

Op een filmpje zag ik Patrick Grant, head honcho van W. W. Norton zijn racefiets parkeren in de winkel op Savile Row. Wat voor soort pantalon draagt hij eigenlijk op de fiets? Kunstvezel en met een DryMax zeempje? Een of ander generiek koeriersmodel, lijkt me stug, of een bespoke exemplaar al dan niet door W. W. Norton gemaakt? Bij het topic 'duurzaamheid pak' wordt het gevaar van verblijf op een oud Brooks zadel genoemd. Ik ben fietsforens en voel er weinig voor om me iedere dag op het werk te moeten verkleden.
Geen leren zeem in een wollen koersbroek meer, maar welke (natuur)vezel dan wel? :-s
Brandnetel misschien!? :mrgreen:

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #188 Gepost op: 19 mei 2009 - 16:12:34
Moleskin iets voor je, Lappeleer? Oersterke en -zware katoen.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #189 Gepost op: 19 mei 2009 - 17:15:59
Wordt wel kaal.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #190 Gepost op: 19 mei 2009 - 17:26:10
Mooi kaal, hoor ik weleens. Kun je dat bevestigen, V? Ik bedoel dat moleskin er net als spijkerstof met de jaren mooier uit gaat zien. (In het algemeen; buiten zadelafdrukslijtage, die misschien minder aantrekkelijk is.)

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #191 Gepost op: 19 mei 2009 - 20:57:13
Nou ja... moleskin heeft, net als sučde, een pool (zie Van Dale, 2e betekenis - niet nodig voor Carwo). Die slijt dus en dat vind ik zelf niet zo mooi.

Lappeleer

• Bekijk profiel
Reactie #192 Gepost op: 20 mei 2009 - 12:46:31
Moleskin iets voor je, Lappeleer? Oersterke en -zware katoen.
Katoen voelt snel vochtig aan en zo'n zware variant droogt vast erg langzaam na een bui. In de wielrennerij is de term 'zwaar' zowiezo zwaarbeladen hoor. :-k
Hoe is de waterhuishouding van Bamboe/Brandnetel/Hennep stoffen?
Kunnen er dunne stretch varianten van worden gesponnen/geweven?
Een zeem van natuurvezel zou van hennep kunnen worden gemaakt omdat het goeie stoffen voor de huid bevat, is prettiger voor het zitvlak.  ;) Bamboe bevat nogal wat silicaten die zacht genoeg moeten kunnen worden gebeukt.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #193 Gepost op: 20 mei 2009 - 14:07:06
Die vragen kan ik helaas niet beantwoorden, omdat ik zelf geen kleding van die stoffen heb.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #194 Gepost op: 20 mei 2009 - 22:44:12
Hoe is de waterhuishouding van Bamboe/Brandnetel/Hennep stoffen?

Aangezien het ook plantaardige vezels zijn kan ik me voorstellen dat ze net zoals katoen hydrofiel zijn. Alleen in welke mate - geen idee.

Hoe kleurecht is hennep eigenlijk?