@BS: Ik snap je gevoel, al deel ik 'm natuurlijk niet

Ik vind het design van de oude milsubs echt geweldig en was daarom al een tijdje op zoek naar een horloge in die stijl. Ik heb er zelf één in elkaar geklust als experiment:

Maar die heeft nogal last van de nadelen van een DIY projectje zijn - ik moet 'm absoluut niet in de buurt van water laten komen. En heel soms blijven de handen steken en moet ie een tikje krijgen om weer op gang te komen. Niet optimaal dus

De OWC (verouderde site:
http://www.orangewatchcompany.com/) is een uit de hand gelopen hobby project van een accountant in Australie (uit de stad Orange, vernoemd naar de toenmalige prins van oranje). Die wou betaalbare horloges aanbieden in de zeldzamere stijlen als milsubs of snowflakes, en dacht vrij makkelijk zo'n ding in China te kunnen laten bouwen. Dat resultaat bleek kwalitatief tegen te vallen, waardoor ie het veel serieuzer is aan gaan pakken en de daadwerkelijke launch dus 2 jaar later pas kwam. Uiteindelijk komen de onderdelen nu van over de hele wereld vandaan en laat hij ze door een Australische horlogemaker assembleren en QC'n, inclusief waterdruk test tot 300m van elk individuele klokje. Voor 250eu (pre-order prijs) heeft mijn OWC dus gegarandeerd 300m WR, saffierglas met interne AR coating en een keramische bezel met gelumede markers. Prijstechnisch heb ik toen gekozen voor de variant met Chinees uurwerk, omdat een Zwitserse Soprod A10 de prijs verdubbelde. Heb ik geen spijt van; ik ben nog niet SF-geïndoctrineerd genoeg om prijs/kwaliteit verhouding een vies begrip te vinden

Overigens heb ik de mesh strap er niet bijgekocht, daar ben ik niet zo'n fan van. Ik ga denk ik even op zoek naar een fraaie leren NATO om hem op te zetten.