Auteur Topic: Horloges  (6760207 keer gelezen)

Edgar

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Horloges
Reactie #10965 Gepost op: 09 oktober 2011 - 12:06:28
@Fedor
Prachtig horloge en schitterend merk dat Jaquet Droz!
Ook de kastvorm, die op het eerste gezicht erg gewoon lijkt, zit als gegoten om
mijn pols.
Ik was verge week bij de JD Boutique in Ruse de la Paix, waar de meeste modellen liggen
en ik was echt verbaasd, wat een fraaie collectie dit is.
Maar weinig mensen kennen het eigenlijk.
GEO

De horloges van Jaquet Droz zijn inderdaad schitterend. Ook een prachtige heritage. Voor echte liefhebbers. De ontwerpen zijn ijzersterk als je het mij vraagt.
En toch zal ik niet snel een horloge van Jaquet Droz kopen (ook al heb ik al een paar keer op het punt gestaan om het toch te doen) en dat heeft te maken met de maat. Die 43 mm is best fors en zo oogt hij ook vanwege de smalle lunette. Het horloge valt ook vrij groot. Groter, zo lijkt het, dan andere horloges van 43 mm.
The question then becomes, do you want to be part of the original group, or do you want be part of the cover band?

TBD

• Moderator
  • Gebruiker
  • Eén miljoen zevenhonderdduizend en nogwat
    • Bekijk profiel
Reactie #10966 Gepost op: 10 oktober 2011 - 08:10:10
Wat zijn goede sites om te kijken naar gebruikte Omega De Ville's? Niet voor mijzelf, maar mijn oom is in de markt voor een dergelijk horloge.

Thanks!

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10967 Gepost op: 10 oktober 2011 - 09:17:33
chrono24.com

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10968 Gepost op: 10 oktober 2011 - 11:09:53
Even een vlugge vraag aan de kenners:

ETA is een fabrikant van uurwerken, right? En Rolex gebruikt uurwerken van Rolex. Als een Rolex een ETA uurwerk heeft, is dit dan in de regel een neppert, of brengt Rolex ook modellen op de markt (onder eigen naam, dus niet Tudor) met een ETA uurwerk? Of ben ik nu kort door de bocht?

Veel dank alvast.

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10969 Gepost op: 10 oktober 2011 - 11:14:21
Rolex+eta= nep
Kun je nog ruilen?
live and let die

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10970 Gepost op: 10 oktober 2011 - 11:22:39
Rolex+eta= nep
Kun je nog ruilen?

Cheers, wolf... Nee, ik vroeg het mij af ten behoeve van een tekstje waar ik mee bezig ben. Ik zou zelf sowieso nooit een Rolex kopen. En heeft ETA in het algemeen een wat mindere naam of alleen tov Rolex?

Timothy

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10971 Gepost op: 10 oktober 2011 - 11:44:26
Swann, je weet duidelijk niet echt waar je het over hebt... wellicht moet je wat meer onderzoek doen voordat je begint met schrijven (je schrijft een 'stukje' nietwaar ?).
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10972 Gepost op: 10 oktober 2011 - 11:46:50
Van horloges heb ik inderdaad weinig kaas gegeten. Maar ik begrijp dat het niet zo een, twee, drie uit te leggen is?

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10973 Gepost op: 10 oktober 2011 - 12:01:04
Van horloges heb ik inderdaad weinig kaas gegeten. Maar ik begrijp dat het niet zo een, twee, drie uit te leggen is?

Het heeft meer te maken met de historie. Ik ben geen kenner, dus heb geen recht van spreken, maar om een iets opbouwender verhaal te typen dan 'je weet duidelijk niet echt waar je het over hebt'; het heeft te maken met het maken van uurwerken in eigen beheer. Er zijn merken die al sinds de oprichting zelf uurwerken maken en andere merken hadden/hebben aangepaste ETA's in hun klokjes zitten. Sommige merken voerden ETA uurwerken, maar maken tegenwoordig in eigen beheer uurwerken. Weer anderen 'pimpen' een ETA.

Een eenduidig rechtlijnig antwoord als ETA = minder dan Rolex is volgens mij dan ook niet te geven.
Er zitten veel kenners hier die je zo in de goede richting kunnen wijzen. Help, iemand?

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10974 Gepost op: 10 oktober 2011 - 12:07:54
Cheers, bilspleet. Een link waar ik mij fatsoenlijk kan inlezen over merken is ook welkom. Uiteraard ben ik wel liever lui dan moe.

Voor hoe een horloge precies werkt, vond ik deze wel aardig en behapbaar: http://www.dirkoskam.nl/index.php/horloge-kennis-voor-beginners

Fedor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10975 Gepost op: 10 oktober 2011 - 12:35:57
Een eenduidig rechtlijnig antwoord als ETA = minder dan Rolex is volgens mij dan ook niet te geven.
Er zitten veel kenners hier die je zo in de goede richting kunnen wijzen. Help, iemand?
Rolex uurwerken worden als "bulletproof" beschouwd en gaan lang mee. Of ze dat dan meteen beter maakt dan een ETA, valt echter niet te zeggen. ETA's zijn in principe ook prima (basis)uurwerken, waar veel modificaties op kunnen plaatsvinden.

Voorbeeldje: De rotor van Rolex draait om een smalle centrale as (smering nodig), waardoor er een goede krachtoverbrenging is en dus een hoog rendement qua opwinden. ETA gebruikt een (bredere)kogellager, wat dan weer onderhoudsvriendelijker is. Dat zijn keuzes die een ontwerper maken en voor beiden valt wat te zeggen.

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10976 Gepost op: 10 oktober 2011 - 13:27:58
Rolex+eta= nep
Kun je nog ruilen?

+ Zenith?  ;)

Fedor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10977 Gepost op: 10 oktober 2011 - 13:38:59
+ Zenith?  ;)
Het El Primero is echt geen ETA ;) en voldeed aan de robuustheid die Rolex eiste.

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10978 Gepost op: 10 oktober 2011 - 13:52:29
Goede investering die Daytona van me.  :mrgreen:

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #10979 Gepost op: 10 oktober 2011 - 14:24:55
En heeft ETA in het algemeen een wat mindere naam of alleen tov Rolex?

Ik weet zeker niet zoveel als de echte kenners hier, maar laat ik eens een gooi doen. Even specifiek toegespitst op mechanische horloges: een horloge kan manufactuur zijn - wat betekent dat het merk een volledig eigen horloge uurwerk heeft ontworpen en gebouwd in eigen beheer. Het merk kan ook een ebauche, de losse basis onderdelen voor een uurwerk, van een uurwerkfabrikant als ETA kopen en deze dan in eigen beheer aanpassen en assembleren, om een beter model te maken dan ze standaard van ETA zouden kunnen krijgen. Maar het simpelste is gewoon het kopen van een compleet uurwerk van bv ETA en daar in principe niks aan veranderen. Deze komen meestal in een aantal gradaties van afwerking en kwaliteit.

ETA is nu, door flinke overnames en de onderliggende 'swiss made' cultuur, de grootste uurwerkfabrikant en de enige echte speler op de markt. ETA is dus zeker niet slecht, maar het is wel de 'standaard'. Als je als (Swiss Made) merk een automaat wilt hebben? Gooi er maar een 2824 in. Een chronograaf? Doe maar een 7750 (ETA door overname van Valjoux). Handopwinder in grote kast? 6497 (ETA door overname van Unitas). En dat is bij elk merk dat ETA afneemt zo. Het is dus weinig sexy of speciaal in dat opzicht, 90% van de Swiss Made klokjes op de markt zal wel een of andere ETA erin hebben zitten.

Dus heeft ETA een slechte naam? Zeker niet. Maar het is niet speciaal. Daarnaast is het niet zo dat alle producten van ETA onder dezelfde 'kwaliteit' geschoven kunnen worden. En er is zeker een verschil tussen het goedkoopste workhorse automaatje van de laagste graad en het beste, meest fraaie uurwerk in topgraad dat ze kunnen leveren.

Directe uurwerk-op-uurwerk vergelijkingen van een Rolex uurwerk met een ETA uurwerk heb ik nooit gezien, al zou je bv deze 2 reviews met elkaar kunnen vergelijken voor een indicatie:
http://www.chronometrie.com/rolex3135/rolex3135.html
http://www.chronometrie.com/eta2892/eta2892.html