En heeft ETA in het algemeen een wat mindere naam of alleen tov Rolex?
Ik weet zeker niet zoveel als de echte kenners hier, maar laat ik eens een gooi doen. Even specifiek toegespitst op mechanische horloges: een horloge kan manufactuur zijn - wat betekent dat het merk een volledig eigen horloge uurwerk heeft ontworpen en gebouwd in eigen beheer. Het merk kan ook een ebauche, de losse basis onderdelen voor een uurwerk, van een uurwerkfabrikant als ETA kopen en deze dan in eigen beheer aanpassen en assembleren, om een beter model te maken dan ze standaard van ETA zouden kunnen krijgen. Maar het simpelste is gewoon het kopen van een compleet uurwerk van bv ETA en daar in principe niks aan veranderen. Deze komen meestal in een aantal gradaties van afwerking en kwaliteit.
ETA is nu, door flinke overnames en de onderliggende 'swiss made' cultuur, de grootste uurwerkfabrikant en de enige echte speler op de markt. ETA is dus zeker niet slecht, maar het is wel de 'standaard'. Als je als (Swiss Made) merk een automaat wilt hebben? Gooi er maar een 2824 in. Een chronograaf? Doe maar een 7750 (ETA door overname van Valjoux). Handopwinder in grote kast? 6497 (ETA door overname van Unitas). En dat is bij elk merk dat ETA afneemt zo. Het is dus weinig sexy of speciaal in dat opzicht, 90% van de Swiss Made klokjes op de markt zal wel een of andere ETA erin hebben zitten.
Dus heeft ETA een slechte naam? Zeker niet. Maar het is niet speciaal. Daarnaast is het niet zo dat alle producten van ETA onder dezelfde 'kwaliteit' geschoven kunnen worden. En er is zeker een verschil tussen het goedkoopste workhorse automaatje van de laagste graad en het beste, meest fraaie uurwerk in topgraad dat ze kunnen leveren.
Directe uurwerk-op-uurwerk vergelijkingen van een Rolex uurwerk met een ETA uurwerk heb ik nooit gezien, al zou je bv deze 2 reviews met elkaar kunnen vergelijken voor een indicatie:
http://www.chronometrie.com/rolex3135/rolex3135.htmlhttp://www.chronometrie.com/eta2892/eta2892.html