+1
Tevens heb ik op het forum ooit eens een filmpje voorbij zien komen van een kerel die zijn suède chukka boots onder de kraan hield en ze met een borstel te lijf ging. Waarna ze er als herboren uitkwamen. Niet dat je dit snel behoeft te doen natuurlijk, maar als ze een keer echt smerig zijn, kan het dus wel. Of men gebruikt de saphir shampoo... Het nadeel is dat ze minder makkelijk waterafstotend te krijgen zijn, zonder je een ongeluk te spuiten met een spray, die als bijkomstigheid het bovenwerk ook een beetje minder ademend maakt.
Indien men in een omgeving verkeert waarbij het risico groot is dat er één of andere vloeistof anders dan water over je schoenen gaat, laten we zeggen een borrelvloer, dan zou ik naar aanleiding van mijn eigen ervaring zeggen dat zwart glad leer het beste is. In tegenstelling tot bruin leer is het makkelijker waterafstotend (of bierafstotend) te krijgen en trekt de vloeistof er minder snel in. Hoe dit komt weet ik niet precies maar het zou te maken kunnen hebben met het feit dat zwarte schoenpoets beter 'hecht' aan het leer. Wrijvingsbeschadigingen kunnen echter nog steeds ontstaan. Aan u de keus zou ik zeggen...
edit: Combi met werkbroek staat goed wat mij betreft hoor, Meloen!