BRAND RECOGNITION ?
Laat mij om te beginnen duidelijk stellen dat ik dit onderwerp aan bod breng omdat ik de marketing die erachter zit niet snap. Beter gezegd het gebrek aan marketing.
En dus zeker niet vanuit een snob standpunt
Enkele voorbeelden
Koop een Polo in de C&A en je zal hem krijgen voor 10 euro, koop er 1 van Lacoste of Ralph Lauren en je moet 7 tot 10 keer meer betalen.
De kwaliteit van beide duurdere merken zal veel beter zijn maar veel mensen kopen dit niet enkel omdat de kwaliteit beter is maar vooral omdat
die krokodil of polo speler er op staan.
Ik ben er 100% zeker van dat de verkoop van Lacoste polo's in elkaar zou storten mochten ze beslissen om deze polo's vanaf morgen te maken zonder dit logo,
of dus onherkenbaar voor de personen te je tegenkomt op straat.
Of koop een trui, weeral te vinden voor 50 euro in de C&A en zelfs voor 20 euro bij de Zeeman

Maar wil je er 1 van Paul & Shark dan zal je tussen 350 en 500 moeten betalen.
Ook Paul & Shark levert producten van de betere kwaliteit en zullen dit ook kenbaar maken door hun kledij discreet te voorzien van merknaam en logo.
Een ander voorbeeld ? Uurwerken, waarom denk je dat Rolex jaarlijks 20 keer meer uurwerken verkoopt dan vergelijkbare IWC's, JLC's of andere goede merken.
Heel simpel, omdat het op de wijzerplaat staat dat het een Rolex is.
Wel, bij schoenen zie je dat fenomeen niet.
Buiten Sebago en Paraboot zijn er voor zover ik weet op het eerste zicht geen merken die je kan herkennen door een aangebracht logo.
En eigelijk is Sebago geen goed voorbeeld want die kosten amper meer dan de rommel die je in Brantano kan kopen.
Ik begrijp dus totaal niet waarom bv merken zoals Church, Crockett & Jones, Santoni, enz hun producten niet herkenbaar maken.
Hetzij op de Paraboot wijze door er een klein bescheiden etiket aan te naaien of een andere manier zoals bv iets op een niet al te opvallende manier op de hiel aan te brengen, of een gedrukte stempel in reliëf op het leer, of hun logo in het leder te naaien ...
De manier waarop laat ik in het midden maar ik ben er 100% van overtuigd dat de verkoopscijfers van een merk op deze manier enorm zouden stijgen.
Breng kwalitatief hoogstaande schoenen op de markt tussen 350 en 650 euro die een herkenningspunt hebben, gooi er een mooi reclame budget tegen en uw verkoop zal exploderen. Heb het nu graag of niet maar voor zeer veel mensen is herkenning belangrijk. Bovendien als een fabrikant fier is op zijn geleverd product zie ik niet in waarom hij zijn naam niet op het product zou aanbrengen.
Mocht Porsche morgen een nieuwe wagen op de markt brengen, totaal anoniem en zonder 1 feit die mensen kan laten vermoeden dat het een Porsche is ... wel ik ben er zeker van dat het anonieme Porsche model van geen meter zou verkopen .
Dus de grote vraag, waarom zien we geen 'brand recognition' bij schoenmerken ??