Auteur Topic: [Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen  (57237 keer gelezen)

Marcel

  • Gebruiker
  • Berichten: 73
    • Bekijk profiel
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Gepost op: 01 augustus 2006 – 17:27:16
In een aantal topics is te lezen dat de loopzool behandeld kan worden met lijnzaadolie, dit zou de zool beter waterbestendig maken. Ik liep net door de drogist en zag daar een potje met lijnzaadcapsules voor de spijsvertering staan. Is dit geschikt om de zool waterbestendig te maken of is daar betere olie voor nodig?
 know that I'm born and I know that I'll die, the in between is mine.

godelieven

  • Gebruiker
  • Berichten: 313
    • Bekijk profiel
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #1 Gepost op: 01 augustus 2006 – 17:59:03
Lijkt me sterk dat je die capsules erop gaat wrijven.Beter is een flesje bij de bouwmarkt of hobby winkel te kopen Pipoos in het centrum van rotterdam wellicht.
k ben een knecht van Gusto maar eigenlijk zijn vriendin.

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #2 Gepost op: 01 augustus 2006 – 18:26:09
Of even bij de natuurrvoedingswinkel naar binnen....
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #3 Gepost op: 01 augustus 2006 – 19:40:49
Precies, iig pure lijnzaadolie. Is overigens van LCA ook te krijgen dacht ik? Maar of je dat nou zelf wilt opbrengen, het moet dun en gelijkmatig gebeuren. Morsen is dodelijk, dat krijg je nooit meer uit het leer.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #4 Gepost op: 02 augustus 2006 – 08:44:05
Citaat van: "Sergio"
Precies, iig pure lijnzaadolie. Is overigens van LCA ook te krijgen dacht ik? Maar of je dat nou zelf wilt opbrengen, het moet dun en gelijkmatig gebeuren. Morsen is dodelijk, dat krijg je nooit meer uit het leer.


Inderdaad, gewoon in de biowinkel een potje lijnzaadolie (niet in capsules natuurlijk!) Op een katoenen doekje een beetje doen en dan langzaam insmeren op de zool.... Ik doe dit al een tijdje en het werkt prima...
Niet zo zeer om het leer waterbestendig te maken, maar vooral ook om het leer te VOEDEN. De zool droogt snel uit en elke keer schraap je er weer een laagje vanaf. Die mooie patina´s zitter er niet alleen voor de show op als ze nog nieuw in de doos zitten!!!
Ik heb nog nooit gemorst, maar ben er inderdaad voorzichtig mee!!!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
werkt lijnzaadolie echt?
Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2006 – 19:55:34
Citaat van: "Migliore"
Citaat van: "Sergio"
Precies, iig pure lijnzaadolie. Is overigens van LCA ook te krijgen dacht ik? Maar of je dat nou zelf wilt opbrengen, het moet dun en gelijkmatig gebeuren. Morsen is dodelijk, dat krijg je nooit meer uit het leer.


Inderdaad, gewoon in de biowinkel een potje lijnzaadolie (niet in capsules natuurlijk!) Op een katoenen doekje een beetje doen en dan langzaam insmeren op de zool.... Ik doe dit al een tijdje en het werkt prima...
Niet zo zeer om het leer waterbestendig te maken, maar vooral ook om het leer te VOEDEN. De zool droogt snel uit en elke keer schraap je er weer een laagje vanaf. Die mooie patina´s zitter er niet alleen voor de show op als ze nog nieuw in de doos zitten!!!
Ik heb nog nooit gemorst, maar ben er inderdaad voorzichtig mee!!!


waarom specifiek lijnzaadolie?
Lijnzaadolie is plantaardig (afkomstig van het zaad van de kruisbloem) en
heeft veel overeenkomst met andere plantaardige olieen zoals b.v. zonnebloemolie. Mijn serieus bedoelde vraag is: waarom vraagt zoolleer om lijnzaadolie en niet om zonnebleom-, olijf- of andere olie?

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Re: werkt lijnzaadolie echt?
Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2006 – 20:20:37
Citaat van: "cypripedium"
Citaat van: "Migliore"
Citaat van: "Sergio"
Precies, iig pure lijnzaadolie. Is overigens van LCA ook te krijgen dacht ik? Maar of je dat nou zelf wilt opbrengen, het moet dun en gelijkmatig gebeuren. Morsen is dodelijk, dat krijg je nooit meer uit het leer.


Inderdaad, gewoon in de biowinkel een potje lijnzaadolie (niet in capsules natuurlijk!) Op een katoenen doekje een beetje doen en dan langzaam insmeren op de zool.... Ik doe dit al een tijdje en het werkt prima...
Niet zo zeer om het leer waterbestendig te maken, maar vooral ook om het leer te VOEDEN. De zool droogt snel uit en elke keer schraap je er weer een laagje vanaf. Die mooie patina´s zitter er niet alleen voor de show op als ze nog nieuw in de doos zitten!!!
Ik heb nog nooit gemorst, maar ben er inderdaad voorzichtig mee!!!



waarom specifiek lijnzaadolie?
Lijnzaadolie is plantaardig (afkomstig van het zaad van de kruisbloem) en
heeft veel overeenkomst met andere plantaardige olieen zoals b.v. zonnebloemolie. Mijn serieus bedoelde vraag is: waarom vraagt zoolleer om lijnzaadolie en niet om zonnebleom-, olijf- of andere olie?


Geen idee, wellicht dat het een betere voedende werking heeft en beter waterbestendig maakt!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2006 – 20:55:40
Misschien is het de combinatie lijnzaad olie en lederenzool dat werkt en andere olie niet.Zou het zo ook niet weten.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Carel

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.064
    • Bekijk profiel
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2006 – 21:08:07
Ik ga zoiets niet op mijn leren zolen smeren..  ik loop toch geen uren door de regen.
Tribula

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2006 – 21:09:20
Dat is zeker zo een echte stijlformer heeft daar naturlijk waterlaarzen voor
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2006 – 21:13:52
Citaat van: "Carel"
Ik ga zoiets niet op mijn leren zolen smeren..  ik loop toch geen uren door de regen.


Het is ook eigenlijk niet bedoeld als regenbescherming, maar als voeding voor de loopzool. Door het gebruik slijt er telkens een dun laagje van je zool waardoor er telkens een maagdelijk nieuw onbehandeld laagje tevoorschijn komt.... door nu met b.v. lijnzaadolie te beandelen is de loopzool door en door gevoed en drogen ze minder snel uit en gaat de zool langer mee... Het is ook beter voor de genaaide rand met draad....
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Carel

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.064
    • Bekijk profiel
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2006 – 21:14:06
Citaat van: "gusto napolitano"
Dat is zeker zo een echte stijlformer heeft daar naturlijk waterlaarzen voor


haha hmm hmm  nee ik bedoel.. ik zou daar niet voor kiezen die paar x dat je in de regen loopt.. merkt je nou echt verschil als je het behandelt hebt met lijnzaadolie?
Tribula

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2006 – 21:17:44
Citaat van: "Carel"
Citaat van: "gusto napolitano"
Dat is zeker zo een echte stijlformer heeft daar naturlijk waterlaarzen voor


haha hmm hmm  nee ik bedoel.. ik zou daar niet voor kiezen die paar x dat je in de regen loopt.. merkt je nou echt verschil als je het behandelt hebt met lijnzaadolie?


een volmondig JA!!!

S&S geeft ook als service een soort olie behandeling na enkele ween lopen. Het is een "geheim" recept wat al enkele generaties door S&S uit engeland gehaald wordt. Eduard van Sir Max heeft het trouwens ook!! (oud medewerker van S&S). Het zou me niks verbazen als de basis van dat geheime recept ook lijnzaadolie is!!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Carel

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.064
    • Bekijk profiel
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2006 – 21:17:53
Citaat van: "Migliore"
Citaat van: "Carel"
Ik ga zoiets niet op mijn leren zolen smeren..  ik loop toch geen uren door de regen.


Het is ook eigenlijk niet bedoeld als regenbescherming, maar als voeding voor de loopzool. Door het gebruik slijt er telkens een dun laagje van je zool waardoor er telkens een maagdelijk nieuw onbehandeld laagje tevoorschijn komt.... door nu met b.v. lijnzaadolie te beandelen is de loopzool door en door gevoed en drogen ze minder snel uit en gaat de zool langer mee... Het is ook beter voor de genaaide rand met draad....


Ok.. heb jij je schoenen er al mee behandeld?
Tribula

Carel

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.064
    • Bekijk profiel
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2006 – 21:19:01
Citaat van: "Migliore"
Citaat van: "Carel"
Citaat van: "gusto napolitano"
Dat is zeker zo een echte stijlformer heeft daar naturlijk waterlaarzen voor


haha hmm hmm  nee ik bedoel.. ik zou daar niet voor kiezen die paar x dat je in de regen loopt.. merkt je nou echt verschil als je het behandelt hebt met lijnzaadolie?


een volmondig JA!!!

S&S geeft ook als service een soort olie behandeling na enkele ween lopen. Het is een "geheim" recept wat al enkele generaties door S&S uit engeland gehaald wordt. Eduard van Sir Max heeft het trouwens ook!! (oud medewerker van S&S). Het zou me niks verbazen als de basis van dat geheime recept ook lijnzaadolie is!!


ok interessant  :)  mijn mening draait bij
Tribula