Auteur Topic: [Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen  (57231 keer gelezen)

XRcrush

  • Gebruiker
  • Berichten: 255
  • Amsterdam
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #90 Gepost op: 19 januari 2013 – 09:14:00
Tijdens het poetsen van mijn schoenen doe ik de zolen altijd met kleurloos leervet. Werkt prima!

Vriend35

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.358
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #91 Gepost op: 01 maart 2013 – 11:36:32
Tijdens het poetsen van mijn schoenen doe ik de zolen altijd met kleurloos leervet. Werkt prima!

Dat zal beter zijn dan de lijnzaadolie om ze waterdicht te maken. Lijnzaadolie is eigenlijk meer om het leer te voeden en zorgen dat het niet gaat rotten, waterdicht zullen ze er niet van worden. Dan zul je een andere schoen moeten nemen die een andere maakwijze heeft.

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #92 Gepost op: 11 augustus 2018 – 11:31:14
Net maar weer eens een behandeling met lijnzaadolie (koudgeperst) gedaan, bij al mijn pareltjes...
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Patrick Bateman

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.478
    • Bekijk profiel
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #93 Gepost op: 11 augustus 2018 – 11:46:28
Wat een rentree!
He was a cop, and good at his job. But then he committed the ultimate sin and testified against other cops gone bad. Cops who tried to kill him, but got the woman he loved instead. Framed for murder, now he prowls the badlands. An outlaw hunting outlaws.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.696
    • Bekijk profiel
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #94 Gepost op: 11 augustus 2018 – 11:56:56
Hèhè.

Hoi Migliore!

wolf

  • Gebruiker
  • Berichten: 15.314
    • Bekijk profiel
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #95 Gepost op: 11 augustus 2018 – 12:03:16
Hotel C.
live and let die

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
[Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #96 Gepost op: 11 augustus 2018 – 13:37:35
Whoa!

Humphrey

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.131
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #97 Gepost op: 23 mei 2022 – 09:29:37
Een paar weken geleden in verband met familielockdown (COVID) hier eens aan de slag gegaan met zoolonderhoud. Tot op heden nog nooit gedaan, behalve bij het schoenpoetsen wat renovateur en schoenpoets op de randen smeren.

Wat me opviel:

Sommige paren heb ik meer dan 10 jaar en loop nog op de originele zool. Voor slijtage hoeft het dus niet persé, als je goed afwisselt.

Er een groot verschil was in de zoolranden tussen mijn leren en suède schoenen. Die laatste waren veel droger en minder fraai. Renovateur op de randen smeren helpt dus echt!

Zo'n flesje Saphir ben je in no-time doorheen. Een flesje koudgeperste lijnzaadolie is veel goedkoper. Twee paar schoenen wat ik tegelijkertijd heb gekocht (leer en suède variant) behandeld, één paar met Saphir, één paar met lijnzaadolie. Geen verschil kunnen merken in gebruik en behandeling.

Al eerder gezegd, je moet er extreem voorzichtig mee zijn. Ook hier een verschil tussen leer en suède. Bij een pas gepoetste leren  schoen zit er een waslaagje op. Als je snel bent, dan veeg je het product er zo af met een doek. Bij suède kun je ook met suèdeshampoo zo'n vlek er niet helemaal uitkrijgen.

Het is wel meditatief om met een kwastje je zolen in te smeren. Het product trekt snel in.

Mijn zoolranden heb ik met een schuurblokje en wat zoolverf nog kunnen bijwerken. Hiervoor een paar van dit soort tubes gekocht: https://www.thegoodthings.de/sohlenrandfarbe

Dit werkt het makkelijkst bij zwarte zolen. Bij bruine zolen is er vaak spraken van wat verschillende kleurenlagen op de hak. Dat effect haal je hiermee weg. Of dat erg is, hangt van de mate van beschadiging en eigen smaak af.

Lang verhaal kort. Smeer vooral je zolen in met renovateur en schoenpoets; dat ga ik voortaan ook bij de suède schoenen doen. Verder staat de lijnzaadolie hier nu naast de olijfolie, voor mevrouw Humphrey en haar salades. Naar mijn beleving heb je er daar meer lol aan dan op je schoenzolen.
Style is never out of fashion

L.deJong

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.889
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Re: [Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #98 Gepost op: 23 mei 2022 – 09:47:49
Dank voor het experiment, en vergeet de crayon niet, werd in een filmpje van CJ gebruikt door Chris, dus dan weet je dat het werkt.
Zelf ga ik niet zitten prutsen met kwastjes. Doe het gewoon met mijn vinger.
Werkt goed, maar heb wel enkele vlekjes gemaakt op mijn suède schoenen, maar daar zie je in de praktijk weinig van.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #99 Gepost op: 23 mei 2022 – 12:12:39
Dank voor het experiment, en vergeet de crayon niet, werd in een filmpje van CJ gebruikt door Chris, dus dan weet je dat het werktdat CJ graag krijtjes verkoopt.

Scarpa

  • Gebruiker
  • Berichten: 520
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen] Lijnzaadolie - verzorging van leren schoenzolen
Reactie #100 Gepost op: 25 mei 2022 – 14:40:41
Wel oppassen met lijnzaadolie.

Citaat
Met lijnzaadolie verontreinigde lappen kunnen, door het polymeriseren, brandgevaarlijk zijn. Als lappen of keukenpapier met lijnzaadolie op een hoop worden gelegd kan er een exotherme chemische reactie optreden, met warmteontwikkeling tot gevolg. Dit heet 'broei' en kan tot brand leiden. Er wordt daarom geadviseerd om lappen en doeken waar lijnzaadolie in zit, vlak op te hangen om de lappen te laten drogen.