Mooi onderwerp is dit! =D>
Ik kom zelf beroepshalve (ben organisatie adviseur) in contact met diverse klantgroepen in zowel profit als non profit omgevingen. Wat ik daar tegenkom is vaak diep triest!
Ik ben het wel eens met de opvatting dat je beroepsgroepen bijna niet over ้้n kam kan scheren, maar ik heb inmiddels gemerkt dat bijvoorbeeld de kleding in de zorgsector bedroefend slecht is en in het (primair) onderwijs zelfs regelrecht een drama. Pakken worden daar so wie so niet of nauwelijks gedragen en als je ze tegenkomt zijn ze nog van de oude Gako (2 halen 1 betalen hadden die als motto). Leerkrachten lopen er nog slechter gekleed bij dan leerlingen en sommige ouders. Opmerkelijk hierbij vind ik dat er sprake is van een kledingcultuur: wil je er bij horen, dan moet je gewoon rondlopen in slobbertrui, ribbroek en vaag jasje. Dassen worden per definitie gewantrouwd want dat zullen wel dure en onbetrouwbare interim managers zijn ... Schoenen hebben (wegens het vele staan waarschijnlijk en lopen door de lange gangen?) een hoog 'comfort-gehalte', liefst zo vierkant mogelijk met lekker verende rubberzolen.
Ik vind het als consultant met een voorliefde voor mooie en goeie kleding soms best lastig; als ik met groepen medewerkers werk moet ik echt oppassen om overdressed te zijn, ik moet dan zeker geen das om, en wordt geacht om liever in een combinatie op te treden dan in een mooi gesneden, goed uitziend pak.
De enige beroepsgroep die er in mijn ogen vaak wel verantwoord bijloopt zit in de top van (gedegen) internationele en financi๋le organisaties. En daar bedoel ik niet de ING mee, maar bijvoorbeeld pensioenfondsen, een Robeco etc.
Maar lets face it: wij zijn op dit forum toch een uitzondering in de Nederlandse cultuur met onze interesses voor kleding, schoeisel en 'stijlvoorwerpen' en met de bereidheid om daar de portemonnee voor te trekken. Mijn angst is ook altijd dat op een dag winkels als Sartoria, Pauw, New Tailor, etc op de fles gaan wegens gebrek aan klandizie.
Ik heb trouwens nog nooit een goed geklede makelaar gezien ...

Ik zou hem of haar graag eens ontmoeten.