Auteur Topic: Welke beroepsgroep kleedt zich het beste (of het slechtste)?  (32220 keer gelezen)

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Ik ging er van uit dat notarissen redelijk ervaren pakkendragers waren met een flink kledingbudget, plus dat de klanten ontvangen. Redelijk wat zaken die zouden kunnen leiden tot betere kleding.

Na een paar bezoekjes aan notarissen ben ik hier heel hard op terug gekomen  :?, wat een draken lopen er in die business rond.

Wat zijn dan wel beroepsgroepen waar de betere kleding rondloopt? Ik kom (helaas) nog niet verder dan makelaars... ;)


En het slechtste? Nou in de ICT is het op casual gebied natuurlijk zwaar klote, ook op pakkengebied is het vaak niet al te best omdat die mensen vaak verplicht met pakken rondlopen en er dus liever geen aandacht/geld aan besteden.

ruby tuesday

  • Gebruiker
  • Berichten: 4.240
    • Bekijk profiel
Welke beroepsgroep kleedt zich het beste (of het slechtste)?
Reactie #1 Gepost op: 08 juni 2006 – 10:16:16
Ik denk niet dat je iedere groep over een kam kan scheren. Er zijn in elke beroepsgroep uitzonderingen. Ik ken mensen uit bepaalde groepen die horen bij uitersten. Sommigen geven gewoon geen hol om kleding.

Napoleon

  • Gast
Welke beroepsgroep kleedt zich het beste (of het slechtste)?
Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2006 – 10:42:57
makelaars zijn mislukte reclamejongens met cognac avang schoenen. Je moet alles relativeren, in heel veel branches gaat het meer om te inhoud dan om de verpakking, logisch ook. 70% van Nederland geeft niets om kleren, dus het heeft geen zin dat te veranderen

Philanthropist

  • Gebruiker
  • Berichten: 26
    • Bekijk profiel
Welke beroepsgroep kleedt zich het beste (of het slechtste)?
Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2006 – 10:45:19
Strafrecht advocaten dragen vaak mooie kleding. Met als brandend voorbeeld natuurlijk Abraham Moszkowicz (fanatiek Borrelli drager):

Napoleon

  • Gast
Welke beroepsgroep kleedt zich het beste (of het slechtste)?
Reactie #4 Gepost op: 08 juni 2006 – 10:50:26
Citaat van: "Philanthropist"
Strafrecht advocaten dragen vaak mooie kleding. Met als brandend voorbeeld natuurlijk Abraham Moszkowicz (fanatiek Borrelli drager):
er zijn ook genoeg strafrechtadvocaten in een c&a pak. Denk dat er niet echt een duidelijke beroepsgroep is die zich goed kleed, over het algemeen de mensen in de kledingbranche (hehe)..

ruby tuesday

  • Gebruiker
  • Berichten: 4.240
    • Bekijk profiel
Welke beroepsgroep kleedt zich het beste (of het slechtste)?
Reactie #5 Gepost op: 08 juni 2006 – 10:54:57
idd, zie mijn post.. uitzonderingen hou je altijd, maar om die branche nu gelijk goedgekleed te noemen.. tegenover waar ik werk zit ook een winkel die een poging doet vrouwenkledij?(denk ik) te verkopen.. maar om nu te zeggen dat hij met bandplooi + spekzolen + hawaihemd er goed bijloopt nee..

giuliano

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.375
    • Bekijk profiel
Welke beroepsgroep kleedt zich het beste (of het slechtste)?
Reactie #6 Gepost op: 08 juni 2006 – 11:09:05
Het ligt er ook aan wat je doet in de betreffende sector. Ik werk in beginsel ook in de ICT, maar heb veel contact met C-level (CEO, CFO, CIO) relaties, dus ben ook gebonden aan een representatief voorkomen. Dat geldt uiteraard voor velen die een management baan hebben, of in de sales, of marketing werken. Ik denk dat de banksector gemiddeld genomen het meest traditioneel gekleed gaat, maar ook daar is een slecht pak geen uitzondering. Ik zou bijna durven stellen dat een goed gekozen jeans met bijv Santoni's en een mooi shirt er beter uitziet dan een slecht pak en een Mickey Mouse das. Wat vinden jullie?
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.

H_D

  • Gebruiker
  • Berichten: 644
    • Bekijk profiel
Welke beroepsgroep kleedt zich het beste (of het slechtste)?
Reactie #7 Gepost op: 08 juni 2006 – 11:11:01
Mee eens. Het is echter de vraag hoe dat wordt gewaardeerd; in veel gevallen kun je dan misschien toch beter die mickey mouse das erbij pakken, wetende dat men een pak verwacht (hoe lelijk ook).
If you're paying peanuts, you'll end up hiring monkeys"

dutchcourage

  • Gebruiker
  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
Welke beroepsgroep kleedt zich het beste (of het slechtste)?
Reactie #8 Gepost op: 08 juni 2006 – 12:26:41
Mooi onderwerp is dit!  =D>

Ik kom zelf beroepshalve (ben organisatie adviseur) in contact met diverse klantgroepen in zowel profit als non profit omgevingen. Wat ik daar tegenkom is vaak diep triest!

Ik ben het wel eens met de opvatting dat je beroepsgroepen bijna niet over ้้n kam kan scheren, maar ik heb inmiddels gemerkt dat bijvoorbeeld de kleding in de zorgsector bedroefend slecht is en in het (primair) onderwijs zelfs regelrecht een drama. Pakken worden daar so wie so niet of nauwelijks gedragen en als je ze tegenkomt zijn ze nog van de oude Gako (2 halen 1 betalen hadden die als motto). Leerkrachten lopen er nog slechter gekleed bij dan leerlingen en sommige ouders. Opmerkelijk hierbij vind ik dat er sprake is van een kledingcultuur: wil je er bij horen, dan moet je gewoon rondlopen in slobbertrui, ribbroek en vaag jasje. Dassen worden per definitie gewantrouwd want dat zullen wel dure en onbetrouwbare interim managers zijn ...  Schoenen hebben (wegens het vele staan waarschijnlijk en lopen door de lange gangen?) een hoog 'comfort-gehalte', liefst zo vierkant mogelijk met lekker verende rubberzolen.

Ik vind het als consultant met een voorliefde voor mooie en goeie kleding soms best lastig; als ik met groepen medewerkers werk moet ik echt oppassen om overdressed te zijn, ik moet dan zeker geen das om, en wordt geacht om liever in een combinatie op te treden dan in een mooi gesneden, goed uitziend pak.

De enige beroepsgroep die er in mijn ogen vaak wel verantwoord bijloopt zit in de top van (gedegen) internationele en financi๋le organisaties. En daar bedoel ik niet de ING mee, maar bijvoorbeeld pensioenfondsen, een Robeco etc.

Maar lets face it: wij zijn op dit forum toch een uitzondering in de Nederlandse cultuur met onze interesses voor kleding, schoeisel en 'stijlvoorwerpen' en met de bereidheid om daar de portemonnee voor te trekken. Mijn angst is ook altijd dat op een dag winkels als Sartoria, Pauw, New Tailor, etc op de fles gaan wegens gebrek aan klandizie.  :?


Ik heb trouwens nog nooit een goed geklede makelaar gezien ...  :( Ik zou hem of haar graag eens ontmoeten.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it”

dutchcourage

  • Gebruiker
  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
Welke beroepsgroep kleedt zich het beste (of het slechtste)?
Reactie #9 Gepost op: 08 juni 2006 – 12:31:47
Citaat
Ik zou bijna durven stellen dat een goed gekozen jeans met bijv Santoni's en een mooi shirt er beter uitziet dan een slecht pak en een Mickey Mouse das. Wat vinden jullie?


Ben ik absoluut met je eens. Ik weet echter zeker dat vele anderen in Nederland dat niet met je eens zijn. Die zien alleen maar een paar afwijkend vormgegeven gladde 'pooierschoenen' en een spijkerbroek met een overhemd. Ze zullen simpelweg het vertrouwde 'colbert' met geinige MM-das missen, ongeacht of het een slecht pak is, want dat ziet (buiten de SF-mensen en goede kleermakers. verkopers) geen mens.  :evil:

Een vraag die bij me opkomt is: kan je (gevoel voor) stijl aanleren/ ontwikkelen?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it”

Rogier

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.127
    • Bekijk profiel
Welke beroepsgroep kleedt zich het beste (of het slechtste)?
Reactie #10 Gepost op: 08 juni 2006 – 12:33:43
Ik denk dat Pauw, Oger, Sartoria, en NT niet zo snel zullen verdwijnen. Er zijn altijd nog genoeg rijke mensen die in het topsegment kopen.

Wat wij uitgeven bij die winkels is nog maar peanuts.  :lol:
This, madame, is Versailles.

Napoleon

  • Gast
Welke beroepsgroep kleedt zich het beste (of het slechtste)?
Reactie #11 Gepost op: 08 juni 2006 – 12:36:24
Citaat van: "Rogier"
Ik denk dat Pauw, Oger, Sartoria, en NT niet zo snel zullen verdwijnen. Er zijn altijd nog genoeg rijke mensen die in het topsegment kopen.

Wat wij uitgeven bij die winkels is nog maar peanuts.  :lol:
relatief gezien met 99,9% van Nederland is het f*&^@#ing veel

Rogier

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.127
    • Bekijk profiel
Welke beroepsgroep kleedt zich het beste (of het slechtste)?
Reactie #12 Gepost op: 08 juni 2006 – 12:39:26
Citaat van: "Napoleon"
Citaat van: "Rogier"
Ik denk dat Pauw, Oger, Sartoria, en NT niet zo snel zullen verdwijnen. Er zijn altijd nog genoeg rijke mensen die in het topsegment kopen.

Wat wij uitgeven bij die winkels is nog maar peanuts.  :lol:
relatief gezien met 99,9% van Nederland is het f*&^@#ing veel


Klopt, en relatief gezien met de Gusto's en nog ver daarboven is het tamelijk weinig.  :lol:
This, madame, is Versailles.

Steef

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.599
    • Bekijk profiel
Welke beroepsgroep kleedt zich het beste (of het slechtste)?
Reactie #13 Gepost op: 08 juni 2006 – 12:45:03
De betere juweliers zijn vaak ook goed gekleed...

giuliano

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.375
    • Bekijk profiel
Welke beroepsgroep kleedt zich het beste (of het slechtste)?
Reactie #14 Gepost op: 08 juni 2006 – 12:52:58
Ik ken er die in elk huis dat ze hebben dezelfde auto('s) voor de deur willen hebben, en dezelfde kleding collectie in de kast. Ik houd zelf wel van een beetje diversiteit, dus voor mij hoeft het niet zo, maar je kunt je voorstellen dat zo'n bestelling zelfs bij Zegna en Canali wenkbrauwen doet optrekken.  Maar voor iemand die pakweg EUR 3mln per jaar verdient (is zo'n 150K netto per maand), maakt het natuurlijk niet zo verschrikkelijk veel uit allemaal. Ik denk overigens wel dat het typische nouveau riche excessen zijn...
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.