Auteur Topic: Je hebt maatpakken en maatpakken  (19555 keer gelezen)

giuliano

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.375
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Gepost op: 29 mei 2006 – 15:12:01
Nieuw topic...

Wat zijn jullie ervaringen met maatpakken?

In mijn humble opinion is een maatpak niet perse beter dan een goed confectiepak.

Er zijn veel maatpakken die weliswaar 'op maat' (juiste mouwlengte en broekband) zijn afgeleverd, maar waarvan de schouders letterlijk naar lijm ruiken...

En er zijn confectiepakken, waarvan de schouders met paardehaar zijn gezet, de knopen zijn opengewerkt en de revers met de hand gestikt zijn...

Ik ben gelukkig met confectiemaat 48 en kan bij sommige merken (vooral Corneliani Sartoriale) de winkel uit lopen zonder aanpassingen.

Ik ben benieuwd of de mensen die een maandsalaris op een su misura pak van Isaia, Brioni, Kiton of Attolini (etc) hebben stukgeslagen achteraf ook net zo enthousiast zijn als ze vooraf hadden gehoopt...
Wie biedt?
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.

Napoleon

  • Gast
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2006 – 15:19:22
je kunt beter de topics over desbetreffende merken doorspitten, staat alles in...

Daan

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.057
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2006 – 15:41:21
De winkel uitlopen zonder aanpassingen nodig te hebben is vrij uniek.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2006 – 15:44:12
Hier is al veel over geschreven. Samenvattend mijn mening...

Je hebt in mijn ogen:

- RTW (ready to wear, uit het rek)
- RTW vermaakt (uit het rek met aanpassingen)
- MTM (hierin veel verschillende gradaties; waaronder de door jouw genoemde maatconfectie en su misura)
- Bespoke

De gradaties in MTM verschillen in hoeverre een zaak a) te maken heeft met standaardpatronen (m.a.w. invloed heeft op de pasvorm) en b) maat kแn nemen (ervaring, oog voor pasvorm, etc..).

Wat betreft invloed kunnen hebben op de pasvorm: wordt er gewerkt met een vrij beperkt maatsysteem (bijv. zoals SuitSupply MTM)? Hoe dicht staat de winkel in contact met de daadwerkelijke maker (New Tailor Zieniewicz) en zijn dus speciale wensen mogelijk?

Bedenk: een goede MTM is beter dan een slechte bespoke. En een goedzittend confectiepak kan met wat aanpassingen beter zitten dan matige MTM. Omdat je beter kan zien wat het resultaat zal zijn. Hierbij is puntje b) van belang.

Mooi linkje:
http://www.englishcut.com/archives/000016.html
Fashion can be bought. Style one must possess.

giuliano

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.375
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2006 – 15:53:46
Excuus napoleon, ben net nieuw.
Ik heb de topics grotendeels gelezen (kostte me een weekend), maar meende dit onderwerp te missen, ondanks dat velen wel hun commentaar geven bij de merken zelf inderdaad. Was alleen zo gefragmenteerd..

Aan mod: misschien topic sluiten dan?
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2006 – 15:59:04
Prima discussie wat mij betreft, inderdaad centraal. De enige discussie die ik erover kan vinden is zeer leeg. Ik heb wel even de specifieke termen uit de titel gehaald, omdat ik ze persoonlijk niet per definitie d้ twee meest onderscheidende vind. Of correct gebruikt.

Hier nog een uiteenzetting over Bespoke, zeer leerzaam:
http://www.englishcut.com/archives/000004.html

Verder een informatieve post van Looking to Improve:
Citaat van: "Looking to improve"
RTW: Van het rek met (evt.) kleine aanpassingen.
MTM: Maatwerk op basis van aanpassing van een patroon van de fabrikant. Biedt veelal ook keuzemogelijkheden (# knopen/splits/bandplooi(en)/werkende knopen in de mouw/et cetera). Kan meer of minder handwerk bevatten.
Bespoke: Maatwerk op basis van een specifiek voor jou getekend patroon. Biedt tevens de mogelijkheid om (bijna) alle details van de kleding te bepalen (tot soort/gewicht van de canvas voering toe). (Zeer) veel handwerk.

Zie voor definitie/discussies ook volgende topics op AskAndy en StyleForum:
http://www.askandyaboutclothes.com/Forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=1439 en
http://www.styleforum.net/cgi-bin/ikonboard.cgi?s=41d2b2360209ffff;act=ST;f=1;t=207

MtB

Met een aanvulling: een specifiek voor jou getekend patroon hoeft nog geen bespoke te zijn. Zie daarvoor het stukje op englishcut.com.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Re: Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #6 Gepost op: 29 mei 2006 – 16:05:16
Citaat van: "giuliano"
Nieuw topic...
In mijn humble opinion is een maatpak niet perse beter dan een goed confectiepak.

Klopt.

Had laatst een bruiloft. Hoop gasten hadden "maatwerk" van Soc13ty terwijl ik een flink aangepaste RTW had (ook niet al te duur trouwens). Sprong er volgens heel wat dames uit kwa goede pasvorm en taillering. Veel "maatpakken" daar gezien waarvan de vingers van de drager nog net zichtbaar waren  :shock:

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2006 – 16:10:09
Ja, helaas wordt de betekenis 'maatpak' nogal breed (en steeds vaker) toegepast. Ook voor iets wat je geen echt maatpak mag noemen.

Fastcruiser, laat die SOC13TY pakjes maar lekker stuntelen met hun open knoopjes en vermaak jezelf met hun pasvorm. Geniet ondertussen van je onopvallend onberispelijk zittende superpak. Heerlijk toch, die priv้-genoegens?

Goede pasvorm, daar gaat het om. Hoe je dat bereikt (MTM, RTW, bespoke), is van ondergeschikt belang.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Immanuel

  • Gast
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2006 – 16:15:10
Citaat van: "Nexus"
Ja, helaas wordt de betekenis 'maatpak' nogal breed (en steeds vaker) toegepast. Ook voor iets wat je geen echt maatpak mag noemen.

Fastcruiser, laat die SOC13TY pakjes maar lekker stuntelen met hun open knoopjes en vermaak jezelf met hun pasvorm. Geniet ondertussen van je onopvallend onberispelijk zittende superpak. Heerlijk toch, die priv้-genoegens?

Goede pasvorm, daar gaat het om. Hoe je dat bereikt (MTM, RTW, bespoke), is van ondergeschikt belang.


er zou een soort maatpak gilde moeten zijn..

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2006 – 16:16:56
Is wat voor te zeggen.

Aan de andere kant. Je draagt het voor jezelf. Zelf weet je op een gegeven moment ook wel wat goed is.

Het zal niet de eerste keer zijn dat bepaalde termen misbruikt worden voor marketing.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Immanuel

  • Gast
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2006 – 16:23:48
Citaat van: "Nexus"
Is wat voor te zeggen.

Aan de andere kant. Je draagt het voor jezelf. Zelf weet je op een gegeven moment ook wel wat goed is.

Het zal niet de eerste keer zijn dat bepaalde termen misbruikt worden voor marketing.


Dat begrijp ik, het is ook niet meetbaar..

giuliano

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.375
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2006 – 16:24:27
Goede link.
Ik vraag me alleen af hoe ongemakkelijk je je kunt voelen als je voor het eerst een bespoke pak gaat kopen en iemand bij bijv. Attolini je vraagt hoe jouw bespoke pak er dan uit moet zien. Probleemschets:
1) je kunt geen antwoord geven, want je kunt zelf niet tekenen of 2) je komt besmuikt met je Corneliani RT aanzetten "want die zit zo mooi". Ik zie de gezichten nu al voor me ("Non lavoriamo per vuoi Ignoranti!!")

Lijkt me uiteraard wel dat ze voorbeelden hebben van revers, aantal knopen etc. maar dan wordt het al zo snel weer MTM in mijn ogen.

Maw: wat ik het liefst zou willen voor EUR 2,000 is een besloten kamer met schilderijen en notehouten tafel ergens in Milaan/Rome/Napels, een waanzinnige expresso, alle aandacht van de kleermaker en het gevoel dat je even de koning bent, waar men je 100% serieus neemt zonder dat je je van tevoren hoeft te bekommeren om de outfit die je aandoet om het te gaan kopen (herkenbaar?!) of om het feit dat je nog niet precies weet wat je het liefst zou willen.

Is er iemand in NL die dat biedt? (Oger's boardroom??)
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2006 – 16:24:41
Citaat van: "Nexus"
Het zal niet de eerste keer zijn dat bepaalde termen misbruikt worden voor marketing.

"Hi-end" in audioland werd op het laatst ook door de Wehkamp gebruikt om hun troep te verkopen...

Maatpakkengilde? Dan blijft de vraag "wat is een maatpak"...

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2006 – 16:28:06
Citaat van: "giuliano"
Maw: wat ik het liefst zou willen voor EUR 2,000 is een besloten kamer met schilderijen en notehouten tafel ergens in Milaan/Rome/Napels, een waanzinnige expresso, alle aandacht van de kleermaker en het gevoel dat je even de koning bent, waar men je 100% serieus neemt zonder dat je je van tevoren hoeft te bekommeren om de outfit die je aandoet om het te gaan kopen (herkenbaar?!) of om het feit dat je nog niet precies weet wat je het liefst zou willen.

Is er iemand in NL die dat biedt? (Oger's boardroom??)

Nee.

In NL hebben ze geen Milaan/Rome/Napels ;)

Onder de 2000 zit je overigens meestal nog in het MTM-gebeuren. Een "maatpak" gaat daar vaak wel overheen.

giuliano

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.375
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2006 – 16:46:02
:D good point

Bespoke dus, en het budget laten we dan vooralsnog even buiten beschouwing.
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.