Auteur Topic: Je hebt maatpakken en maatpakken  (19548 keer gelezen)

Jason

  • Gast
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #30 Gepost op: 30 mei 2006 – 13:21:13
Citaat
Maar de personen in kwestie waren zo enthousiast over hun Soc13ty maatpakken (vroegen uiteraard m'n mening en ik heb me ingehouden en gemeld dat het er goed uitzag) dat ik verwacth dat ze nog wel eens beginnen.


Altijd lastig dat soort situaties.

ruby tuesday

  • Gebruiker
  • Berichten: 4.240
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #31 Gepost op: 30 mei 2006 – 13:47:46
Citaat van: "Immanuel"
Citaat van: "JeeWee"
Citaat
Als je daar uitleg aan gaat moeten geven... er zijn voor die mensen wel interessantere zaken om over te praten dan jou liefhebberij voor pakken, praat liever over voetbal of zo   ik bedoel hiermee dat het leven meer is dan pakken alleen..


Voor de een is het voetbal voor de ander pakken. Het is maar waar je hart ligt. Ieder zijn pleziertje he  :lol:



dat bedoel ik, ik praat overigens nooit over voetbal hoor, maar t was louter een voorbeeld, ik bedoelde echter dat je nooit uitleg hoeft te geven over luxe aanschaffen, een ander hoeft jou rekening niet te maken zeggen ze hier..


nee, je speelt het alleen  :wink:

overigens gaat passie voor beiden makkelijk samen  :P

Immanuel

  • Gast
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #32 Gepost op: 30 mei 2006 – 14:11:02
Citaat van: "ruby tuesday"
Citaat van: "Immanuel"
Citaat van: "JeeWee"
Citaat
Als je daar uitleg aan gaat moeten geven... er zijn voor die mensen wel interessantere zaken om over te praten dan jou liefhebberij voor pakken, praat liever over voetbal of zo   ik bedoel hiermee dat het leven meer is dan pakken alleen..


Voor de een is het voetbal voor de ander pakken. Het is maar waar je hart ligt. Ieder zijn pleziertje he  :lol:



dat bedoel ik, ik praat overigens nooit over voetbal hoor, maar t was louter een voorbeeld, ik bedoelde echter dat je nooit uitleg hoeft te geven over luxe aanschaffen, een ander hoeft jou rekening niet te maken zeggen ze hier..


heb nog wel wat andere passies.. :wink:

nee, je speelt het alleen  :wink:

overigens gaat passie voor beiden makkelijk samen  :P

Looking to improve

  • Gebruiker
  • Berichten: 421
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #33 Gepost op: 30 mei 2006 – 16:56:17
Citaat van: "giuliano"
Ik zie de gezichten nu al voor me ("Non lavoriamo per vuoi Ignoranti!!")

Ik denk niet dat je zo snel een dergelijke opmerking naar je hoofd zult krijgen... Je komt immers wél voor een pak, en dat is weer handel voor de kleermaker. Misschien dat je niet direct die keer bestelt, maar je bent kennelijk wel op zoek naar een kleermaker en ze zullen best ook aan 'klantenwerving' en 'voorlichting' doen.

Citaat
Ik vraag me alleen af hoe ongemakkelijk je je kunt voelen als je voor het eerst een bespoke pak gaat kopen en iemand bij bijv. Attolini je vraagt hoe jouw bespoke pak er dan uit moet zien. Probleemschets:
1) je kunt geen antwoord geven, want je kunt zelf niet tekenen of 2) je komt besmuikt met je Corneliani RT aanzetten "want die zit zo mooi".

Dat hangt ervan af, denk ik.
1- Niet iedere kleermaker maakt hetzelfde silhouet/dezelfde snit: een A&S ziet er héél anders uit dan een Huntsman; zo zijn ook de silhouetten van een Brioni en een Borrelli héél verschillend. Je zult dus in eerste instantie moeten weten wát voor snit jíj zoekt en die bij je past, en dan een kleermaker moeten zoeken die in pakken met zo'n silhouet maakt;
2- Het lijkt me sterk dat je naar een kleermaker gaat en pas ter plaatse bedenkt wat je wilt. De stof/het gewicht daarvan/voering/single breasted/double breasted/splits/ga zo maar door. Ik ben zelf bezig geweest met een lijstje voor mijn eerste bespoke en daar heb ik over behoorlijk wat details nagedacht. (En nóg ben ik dingen vergeten). Ik denk dat Nexus ook niet zomaar bij een kleermaker is binnengelopen.
3- Ik zou wel degelijk de eerste keer gaan met een pak dat mij goed zit en dat (liefst) in de buurt komt van hetgeen ik wil. Dat maakt uitleggen een stuk eenvoudiger, helemaal als je kleermaker een andere taal spreekt. En als dat pak dan een r-t-w van de Zeeman is (extreem voorbeeld), dan zij dat zo. (Ter geruststelling: ik had een m-t-m Brioni aan, en ja, daar ben ik zeer tevreden mee). Een volgende keer kun je dan waarschijnlijk best in een t-shirtje met een korte broek en teenslippers binnenwandelen, de keer dat je gaat bestellen en opgemeten wordt zou ik dat niet doen. Als je geen pak hebt dat bij jouw wensen in de buurt komt, dan is een andere optie om een pak aan te trekken en daarop aan te geven wat je dan absoluut niet wilt, maar dat is een lastiger strategie, lijkt me.

Citaat
Lijkt me uiteraard wel dat ze voorbeelden hebben van revers, aantal knopen etc. maar dan wordt het al zo snel weer MTM in mijn ogen.

De voorbeelden zullen ze best hebben, in de vorm van onderhanden werk, maar het belangrijkste is dat jij al naar binnen gaat met een idee van wat je hebben wilt. En ik denk dat het grote verschil met m-t-m is, dat je bezig bent met een totaal op jouw wensen en lichaam toegesneden pak. Bij m-t-m loop je hoe dan ook (eerder) tegen beperkingen aan. Boevndien biedt bespoke de mogelijkheid om onderweg nog 'bij te sturen' door de 'passen'. Wil je dat de revers toch rolt tot halverwege de bovenste twee knopen? Dan kan dat vaak nog best aangepast worden, als je dat vroeg genoeg signaleert en aangeeft! Aan de andere kant, sommige aanpassingen lukken zelfs bij de eerste pas niet meer!

Bovendien ga je als je met bespoke begint, ook een proces in van steeds verder verfijnen. Zowel van jouw wensen, als van de pasvorm van je pakken/jasjes/etc. Op het moment dat je voor een volgend kledingstuk komt, kunnen er verdere bijstellingen gedaan worden aan het patroon. Bij m-t-m loop je dan toch op een gegeven moment aan tegen de beperking van het basispatroon. Ik vermoed dat Nexus met zijn jasje dat nu in de maak is toch enige wijzigingen in de pasvorm zal hebben doorgegeven. Je werkt zo dus steeds verder naar een ideaalbeeld toe. En dat is jouw ideaalbeeld, en niet dat van Corneliani, of Brioni, of Pal Zileri, of wie dan ook.

Citaat
Maw: wat ik het liefst zou willen voor EUR 2,000 is een besloten kamer met schilderijen en notehouten tafel ergens in Milaan/Rome/Napels, een waanzinnige expresso, alle aandacht van de kleermaker en het gevoel dat je even de koning bent, waar men je 100% serieus neemt zonder dat je je van tevoren hoeft te bekommeren om de outfit die je aandoet om het te gaan kopen (herkenbaar?!) of om het feit dat je nog niet precies weet wat je het liefst zou willen.

Los van de prijs... De besloten kamer zal sowieso wel lukken, en alle aandacht die je krijgt ook, zelfs als je op dat moment nog niet gaat bestellen, maar aan het researchen bent. Ik heb vaker het advies gezien om een afspraak te maken en dan alleen te gaan praten met de kleermaker. Dan weet je zeker dat hij het op dat moment niet te druk heeft, hij kan in alle rust uitleg geven, en jij kunt nagaan of je je op je gemak voelt met en bij deze persoon, want als het persoonlijk al niet klikt... Bovendien denk ik dat een kleermaker zich realiseert dat hij -als je besluit wél bij hem een pak te laten maken- een klant krijgt die een stuk beter weet wat hij wil en wat die klant verwacht van hem als kleermaker, wat voor hem het risico van grote aanpassingen onderweg vermindert.

 :arrow: Desondanks geloof ik dat als je met een kleermaker in zee wilt, de kern van het verhaal is: denk na over hetgeen je wil, en ga dan zoeken naar een kleermaker die dat het best voor jou zou kunnen realiseren.

MtB
Waar zal ik nu eens niet op reageren...

giuliano

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.375
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #34 Gepost op: 30 mei 2006 – 17:03:17
@ looking:  bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ondanks het feit dat het in zekere zin natuurlijk wel voor de hand ligt om je goed voor te bereiden (en dat ik enigszins gechargeerd mijn verhaal heb opgetekend), krijg ik nu steeds meer zin in het voorbereiden zelf - is ook een groot deel van het plezier dat je aan het kopen van een bespoke hebt, dunkt me. Als ik nog niet overtuigd was, dan ben ik het nu wel   :wink:
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.

C&A

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.851
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #35 Gepost op: 30 mei 2006 – 17:15:01
Citaat van: "Looking to improve"
Ik ben zelf bezig geweest met een lijstje voor mijn eerste bespoke en daar heb ik over behoorlijk wat details nagedacht. (En nóg ben ik dingen vergeten). ... Ik zou wel degelijk de eerste keer gaan met een pak dat mij goed zit en dat (liefst) in de buurt komt van hetgeen ik wil. ... (Ter geruststelling: ik had een m-t-m Brioni aan, en ja, daar ben ik zeer tevreden mee)

MtB


MtB, begrijp ik goed dat jij ook een bespoke pak hebt besteld/aan het bestellen bent? Ben erg benieuwd waar. London? Of opteer jij als nexus ook voor Italiaans?
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

toni sarto

  • Gebruiker
  • Berichten: 123
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijnhelsen.com
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #36 Gepost op: 07 september 2006 – 01:32:30
DAT MOET HIER EENS GEDAAN MET DIE B*******T !

Zo ! Da's straffe taal hé ?

Bottomline :
Citaat van: "Nexus"

Niet doen dan. Ik bedoel, je moet je prettig voelen in je kleren, da's 't belangrijkste.


En daar is alles mee gezegd !

Vertel me eens WIE in godsnaam aan het revers van je jasje gaat voelen om te zien of het genaaid of gekleefd is ?

Ik draag voornamelijk handgemaakte pakken, én ik zit in het vak, dat heeft me nog nooit iemand gevraagd.

Een Super 150 die met hele dunne vlies gekleefd is is bijna zo mooi afgewerkt als genaaid tegen het haar.

De ENIGE situaties waarbij gekleefde pakken door de mand vallen is na de droogkuis, of na een regenbui.

Citaat van: "JeeWee"
Zo is mijn lichaamsbouw dermate afwijkend en ben ik uitgekeken op de confectiehemden die me over het algemeen te ruim zitten om het middel. Daarnaast vind ik het bijzonder plezier mijn eigen details te kunnen kiezen waardoor ik de hele dag met een smile rond loop. Het aansluiten van maat en het kunnen kiezen van “persoonlijke” details zijn dan redenen om over te stappen naar MTM. Beter passing en een iets persoonlijkere stijl staan daarbij dan centraal.

Bij Bespoke heb je een stijl ontwikkeld die dermate persoonlijk is dat MTM eigenlijk niet meer voldoet. Een eigen stijl die niet te koop is staat daarbij centraal.

Een belangrijke vraag daarbij is dan natuurlijk: “wat heb je er voor over?” Hoe meer het afwijkt van de standaard hoe duurder het vaak is om te realiseren. ...

...Stijl is persoonlijk. Stijl zet die smile op je gezicht waardoor de hele wereld tegen je lacht.

Grtz. JeeWee


Heel mooi gezegd ! (vooral dat laatste zinnetje  :) )

Mensen staan er dikwijls niet bij stil dat een vakman nu eenmaal geld kost !
Als je weet dat een knoopsgat naaien door een geroutineerde vakman zo'n dertig minuten in beslag neemt, dan weet je wat die "gimmick" je gaat kosten.
If you want more, you pay more. Simple.

Maar stijl heeft niets te maken met een maatpak !
Iemand kan énorm stijlvol gekleed gaan in een SuSu pak van 300 euro wanneer het geheel smaakvol is gecombineerd.

Citaat van: "Looking to improve"

1- Niet iedere kleermaker maakt hetzelfde silhouet/dezelfde snit: een A&S ziet er héél anders uit dan een Huntsman; zo zijn ook de silhouetten van een Brioni en een Borrelli héél verschillend. Je zult dus in eerste instantie moeten weten wát voor snit jíj zoekt en die bij je past, en dan een kleermaker moeten zoeken die in pakken met zo'n silhouet maakt;
2- Het lijkt me sterk dat je naar een kleermaker gaat en pas ter plaatse bedenkt wat je wilt. De stof/het gewicht daarvan/voering/single breasted/double breasted/splits/ga zo maar door. Ik ben zelf bezig geweest met een lijstje voor mijn eerste bespoke en daar heb ik over behoorlijk wat details nagedacht. (En nóg ben ik dingen vergeten). Ik denk dat Nexus ook niet zomaar bij een kleermaker is binnengelopen.
3- Ik zou wel degelijk de eerste keer gaan met een pak dat mij goed zit en dat (liefst) in de buurt komt van hetgeen ik wil. Dat maakt uitleggen een stuk eenvoudiger, helemaal als je kleermaker een andere taal spreekt. En als dat pak dan een r-t-w van de Zeeman is (extreem voorbeeld), dan zij dat zo. (Ter geruststelling: ik had een m-t-m Brioni aan, en ja, daar ben ik zeer tevreden mee). Een volgende keer kun je dan waarschijnlijk best in een t-shirtje met een korte broek en teenslippers binnenwandelen, de keer dat je gaat bestellen en opgemeten wordt zou ik dat niet doen. Als je geen pak hebt dat bij jouw wensen in de buurt komt, dan is een andere optie om een pak aan te trekken en daarop aan te geven wat je dan absoluut niet wilt, maar dat is een lastiger strategie, lijkt me.

..., maar het belangrijkste is dat jij al naar binnen gaat met een idee van wat je hebben wilt.


Elke kleermaker werkt idd op zijn eigen manier, en verschillene mensen kunnen zich daar niet in vinden.
Normaal ook, verschillende mensen, verschillende smaken.

Wij stellen de vragen aan de klant.
En die vragen zijn 40% over hoe hij z'n pak wil hebben, maar 60% over z'n persoonlijke levenssfeer.

En daar verbazen we de mensen toch nog altijd mee !

Voorbeeldjes ?

- Iemand die veel vliegt maken we één binnenzak dieper zodat het vliegticket er beter in past.
- De binnenzak voor de pen wordt STEEDS aan de tegenovergestelde kant van de schrijfhand genaaid.
-Iemand die veel aan z'n computer zit en toch zijn jasje wil aanhouden, daarvan geven we wat meer ruimte achteraan onder de mouw, zodat de schouder niet te veel omhoog komt bij het gebruik van de muis.

Zo kan ik nog even blijven doorgaan.

DAN PAS kan je spreken van bespoke.

Bespoke is gewoon niet alleen dat een pak past naar jouw normen, maar dat het pak past in "your way of living".

Gr.

T. 8)
ww.stijnhelsen.com

Alex

  • Gebruiker
  • Berichten: 697
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #37 Gepost op: 07 september 2006 – 02:19:56
@ Toni Sarto

Hulde voor de manier waarop jullie werken. Die kleine verschillen maken het echt tot 'jouw' pak en niet alleen het verschil in pasvorm tussen mtm&bespoke en rtw.

Erg goede post voor iemand die hier nog maar zo kort lid is, maar wat verwacht je dan ook van een liefhebber uit het vak :)

Immanuel

  • Gast
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #38 Gepost op: 07 september 2006 – 10:27:59
sorry, maar ik lees hier niets nieuws :D

Napoleon

  • Gast
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #39 Gepost op: 07 september 2006 – 12:21:26
goed verhaal

Dhr. Lex P

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.101
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #40 Gepost op: 07 september 2006 – 15:42:55
Citaat van: "toni sarto"

De ENIGE situaties waarbij gekleefde pakken door de mand vallen is na de  droogkuis, of na een regenbui.


Belgs voor stomerij neem ik aan??
Voor de rest een onderhoudend verhaal :)
size=9]A fashion is merely a form of ugliness so unbearable that we are compelled to alter it every six months.  (Oscar Wilde)[/size]

ruby tuesday

  • Gebruiker
  • Berichten: 4.240
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #41 Gepost op: 07 september 2006 – 15:54:36
Citaat van: "Dhr. Lex P"
Citaat van: "toni sarto"

De ENIGE situaties waarbij gekleefde pakken door de mand vallen is na de  droogkuis, of na een regenbui.


Belgs voor stomerij neem ik aan??
Voor de rest een onderhoudend verhaal :)


klopt

Napoleon

  • Gast
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #42 Gepost op: 07 september 2006 – 16:04:08
Citaat van: "Immanuel"
sorry, maar ik lees hier niets nieuws :D
voor geen enkele doorgewinterde SF-er die maatpakken draagt zal dit nieuws zijn...

ruby tuesday

  • Gebruiker
  • Berichten: 4.240
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #43 Gepost op: 07 september 2006 – 16:19:25
voor de niet maatpakkendraagende maar wel actieve sf'er ook niet

toni sarto

  • Gebruiker
  • Berichten: 123
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijnhelsen.com
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #44 Gepost op: 07 september 2006 – 23:55:22
Citaat van: "Napoleon"
Citaat van: "Immanuel"
sorry, maar ik lees hier niets nieuws :D
voor geen enkele doorgewinterde SF-er die maatpakken draagt zal dit nieuws zijn...


Ik ben (nog) geen doorgewinterde SF-er.
Maar goed, message understood, ik zeg nix meer... [-(

Gr.

T.  8)
ww.stijnhelsen.com