Auteur Topic: Je hebt maatpakken en maatpakken  (19547 keer gelezen)

Stansfield

  • Gebruiker
  • Berichten: 591
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #15 Gepost op: 29 mei 2006 – 17:26:38
Goede discussie. Merk ook dat er steeds meer maatpakken worden aangeboden overal. Maar één van de eerste dingen die ik op stijlforum geleerd heb is dat een handgemaakt pak uit het rek beter is dan een geplakt maatpak.

Immanuel

  • Gast
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #16 Gepost op: 29 mei 2006 – 17:34:21
Citaat van: "Hilco"
Goede discussie. Merk ook dat er steeds meer maatpakken worden aangeboden overal. Maar één van de eerste dingen die ik op stijlforum geleerd heb is dat een handgemaakt pak uit het rek beter is dan een geplakt maatpak.


een geplakt maatpak is geen maatpak imho, dat is dus het jammere van de hele kwestie, een maatpak uit 1 of ander aziatisch land voor 50 dollar is ook geen maatpak..

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #17 Gepost op: 29 mei 2006 – 17:50:50
Citaat van: "Hilco"
Goede discussie. Merk ook dat er steeds meer maatpakken worden aangeboden overal. Maar één van de eerste dingen die ik op stijlforum geleerd heb is dat een handgemaakt pak uit het rek beter is dan een geplakt maatpak.

Dat klopt, maar zelfs een goed aangepast RTW-plakpak kan nog beter staan (staan... niet zijn) dan een slecht afgemeten maatpak.

Zit nu wel met een klein dilemma... m'n maatpak is perfect gesneden en valt heel natuurlijk... toch denk ik dat veel "leken" (en die komen op de bruiloft) het niet goed zullen vinden staan omdat het niet "past" (te korte pijpen en mouwen, geen schoudervulling etc) in hun ogen...

Op zich probeer ik daar schijt aan te hebben want het zijn "leken" maar op de 1 of andere manier zit ik er wel enigzins mee...

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #18 Gepost op: 29 mei 2006 – 18:15:29
Citaat van: "Fastcruiser"
Op zich probeer ik daar schijt aan te hebben want het zijn "leken" maar op de 1 of andere manier zit ik er wel enigzins mee...

Niet doen dan. Ik bedoel, je moet je prettig voelen in je kleren, da's 't belangrijkste.

Vraag anders aan NT of ze de broek zo op lengte willen maken dat ie later nog langer gemaakt kan worden (wat meer stof achter de hand houden in de omslag naar binnen).
Fashion can be bought. Style one must possess.

Jason

  • Gast
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #19 Gepost op: 29 mei 2006 – 19:11:04
Biedt Oger nou ook bespoke? Dat ze iemand van Borrelli invliegen o.i.d?

JeeWee

  • Gebruiker
  • Berichten: 109
    • Bekijk profiel
Stijl
Reactie #20 Gepost op: 30 mei 2006 – 10:31:38
:idea: Mannen gaan op zoek naar een pak waar ze zich prettig in voelen. De ene man voelt zich bijna in elk pak prettig. Smaak en omgeving waar je je bevindt zijn daarbij dan dus geen discriminanten. Mannen die steeds meer een eigen stijl gaan ontwikkelen kunnen niet altijd met RTW uit de voeten. Zelfs als er aanpassingen worden gedaan kan het lastig zijn.

Zo is mijn lichaamsbouw dermate afwijkend en ben ik uitgekeken op de confectiehemden die me over het algemeen te ruim zitten om het middel. Daarnaast vind ik het bijzonder plezier mijn eigen details te kunnen kiezen waardoor ik de hele dag met een smile rond loop. Het aansluiten van maat en het kunnen kiezen van “persoonlijke” details zijn dan redenen om over te stappen naar MTM. Beter passing en een iets persoonlijkere stijl staan daarbij dan centraal.

Bij Bespoke heb je een stijl ontwikkeld die dermate persoonlijk is dat MTM eigenlijk niet meer voldoet. Een eigen stijl die niet te koop is staat daarbij centraal.

Een belangrijke vraag daarbij is dan natuurlijk: “wat heb je er voor over?” Hoe meer het afwijkt van de standaard hoe duurder het vaak is om te realiseren.

Daarnaast heb “culturen” waar pakken ingebakken zijn. In deze culturen is de behoefte aan “maatwerk” groter. Het is daarom niet vreemd dat Italië en Engeland daarbij voorlopers zijn. In deze landen is een “business system” ontstaan. Farbrikanten van stoffen; garen; ateliers enz… Ketens die de kwaliteit naar persoonlijke vraag steeds hoger proberen te krijgen en het toch “betaalbaar” te houden. Vraag en aanbod blijven belangrijk.

Mijn stijl sluit aan op de italiaanse. Daar voel ik me happy bij. Daarnaast heb ik een postuur waardoor ik over het algemeen niet met confectiematen uit kom. Dan kom ik eerder bij duitse producenten terecht. Om nu dus te voldoen aan mijn “volgende behoefte” ben ik op zoek naar die “italiaanse” leverancier die binnen het geen ik er voor over heb dat te leveren wat ik nu zoek. Ik zit nu in de fase semi-confectie/semi-maatwerk. Waarbij ik langzaam mijn persoonlijke stijl kan gaan ontwikkelen. Ik ben benieuwd waar deze zoektocht op uit komt. Kortom ik ben benieuwd wat mijn persoonlijke stijl is/wordt.

Ik wilde dit graag met jullie delen om jullie inzicht te geven in wat mijn afwegingen zijn om over te stappen van RTW naar MTM enz…

Stijl is persoonlijk. Stijl zet die smile op je gezicht waardoor de hele wereld tegen je lacht.



Grtz. JeeWee
leding maakt de man...

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #21 Gepost op: 30 mei 2006 – 12:18:07
Citaat van: "Nexus"
Ik bedoel, je moet je prettig voelen in je kleren, da's 't belangrijkste.

Oh dat doe ik zeker wel. Ik verwacht echter wel dat ik me tegen "leken in stijve plakpakken" moet gaan verdedigen over m'n kledingstijl :P

Broeklengte is overigens prima hoor... imho ;)

Immanuel

  • Gast
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #22 Gepost op: 30 mei 2006 – 12:39:57
Citaat van: "Fastcruiser"
Citaat van: "Nexus"
Ik bedoel, je moet je prettig voelen in je kleren, da's 't belangrijkste.

Oh dat doe ik zeker wel. Ik verwacht echter wel dat ik me tegen "leken in stijve plakpakken" moet gaan verdedigen over m'n kledingstijl :P

Broeklengte is overigens prima hoor... imho ;)


Als je daar uitleg aan gaat moeten geven... er zijn voor die mensen wel interessantere zaken om over te praten dan jou liefhebberij voor pakken, praat liever over voetbal of zo :lol:  :wink:  ik bedoel hiermee dat het leven meer is dan pakken alleen..

JeeWee

  • Gebruiker
  • Berichten: 109
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #23 Gepost op: 30 mei 2006 – 12:48:44
Citaat
Als je daar uitleg aan gaat moeten geven... er zijn voor die mensen wel interessantere zaken om over te praten dan jou liefhebberij voor pakken, praat liever over voetbal of zo   ik bedoel hiermee dat het leven meer is dan pakken alleen..


Voor de een is het voetbal voor de ander pakken. Het is maar waar je hart ligt. Ieder zijn pleziertje he  :lol:
leding maakt de man...

giuliano

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.375
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #24 Gepost op: 30 mei 2006 – 12:51:37
Ja, het is altijd lastig balanceren als je het buitenbeentje bent, terwijl JIJ als kenner/liefhebber juist degene bent die de norm zou moeten zijn (...)

Wat we natuurlijk niet moeten vergeten is dat we deze liefhebberij een plaats kunnen geven JUIST omdat er maar weinig zijn die de finesse van kleding etc begrijpen. Lang leve de ignoranti dus, en goede onderwerpen in gezelschap zijn: beurskoersen, auto's, Van Nistelrooij en Sylvie Meis (afhankelijk van de gesprekspartner, dat wel...)   :D
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #25 Gepost op: 30 mei 2006 – 12:52:28
Citaat van: "Immanuel"
Als je daar uitleg aan gaat moeten geven... er zijn voor die mensen wel interessantere zaken om over te praten dan jou liefhebberij voor pakken, praat liever over voetbal of zo :lol:  :wink:  ik bedoel hiermee dat het leven meer is dan pakken alleen..

Gelukkig wel...

Maar de personen in kwestie waren zo enthousiast over hun Soc13ty maatpakken (vroegen uiteraard m'n mening en ik heb me ingehouden en gemeld dat het er goed uitzag) dat ik verwacht dat ze nog wel eens beginnen.

Ik praat IRL vrijwel nooit met anderen over kleding... heeft geen zin om uit te leggen waarom bijvoorbeeld een shirt >200 kost...

[edit]: Maak daar maar >100 van als ik bijvoorbeeld naar m'n collega's kijk...

giuliano

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.375
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #26 Gepost op: 30 mei 2006 – 12:59:03
haha, nee, of uitleggen waarom je meer dan 1 horloge hebt of waarom er geen Mephisto op jouw schoenen staat, of...  hou op    :wink:
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.

JeeWee

  • Gebruiker
  • Berichten: 109
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #27 Gepost op: 30 mei 2006 – 12:59:10
Citaat
Ik praat IRL vrijwel nooit met anderen over kleding... heeft geen zin om uit te leggen waarom bijvoorbeeld een shirt >200 kost...


Lijkt me een goede eigenschap. Mensen die het waarderen zien het. Mensen die het niet waarderen niet. Dus of je herkent iemand aan de stijl en dan heb je raakvlak zoals hier op het forum of mensen begrijpen er weinig van.

De stijl heb je ook meer voor jezelf dan voor anderen. Zo zou het in iedergeval moeten zijn is mijn mening.

Grtz JeeWee
leding maakt de man...

JeeWee

  • Gebruiker
  • Berichten: 109
    • Bekijk profiel
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #28 Gepost op: 30 mei 2006 – 13:03:00
Citaat
Lang leve de ignoranti dus, en goede onderwerpen in gezelschap zijn: beurskoersen, auto's, Van Nistelrooij en Sylvie Meis (afhankelijk van de gesprekspartner, dat wel...)


Ik praat liever met anderen dan over anderen. En er zijn zoveel mooie dingen van het leven. Beurskoersen? Het schommelen van getallen op het sentiment van de koper? Ik weet het niet... geef mij maar mooie italiaanse dingen. Kleding, kunst, muziek...uhm.. jahoor ook auto's of motoren  :lol: maar ja met mijn bijna 2 mtr is dat ook niet altijd een pretje  :shock:

Grtz. JeeWee
leding maakt de man...

Immanuel

  • Gast
Je hebt maatpakken en maatpakken
Reactie #29 Gepost op: 30 mei 2006 – 13:12:15
Citaat van: "JeeWee"
Citaat
Als je daar uitleg aan gaat moeten geven... er zijn voor die mensen wel interessantere zaken om over te praten dan jou liefhebberij voor pakken, praat liever over voetbal of zo   ik bedoel hiermee dat het leven meer is dan pakken alleen..


Voor de een is het voetbal voor de ander pakken. Het is maar waar je hart ligt. Ieder zijn pleziertje he  :lol:



dat bedoel ik, ik praat overigens nooit over voetbal hoor, maar t was louter een voorbeeld, ik bedoelde echter dat je nooit uitleg hoeft te geven over luxe aanschaffen, een ander hoeft jou rekening niet te maken zeggen ze hier..