Auteur Topic: Voorsteltopic  (2034563 keer gelezen)

Laurens

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Voorsteltopic
Reactie #6705 Gepost op: 23 februari 2016 - 18:07:45
In je computer zullen ook wel wat rubbers zitten, zit ook stearinezuur in. (Behalve bij Apple)

Of in de banden van je fiets, etc..

Hoe ver wil je gaan?
omnidata.fr voor plaatjes, nu ook op Instagram!

CasualMark

• Bekijk profiel
Voorsteltopic
Reactie #6706 Gepost op: 23 februari 2016 - 19:20:05
Wat is er mis met wol?

Helaas is er toch best veel mis met de meeste wol. Bijvoorbeeld:

"Helaas is ook wol niet al te diervriendelijk. In de meeste landen is wol een bijproduct voor de vleesproductie in de intensieve veehouderij. Stel je bij de diervriendelijkheid daarvan niet al te veel voor. Veehouders snijden gerust de staarten van lammetjes af en gooien geschoren schapen in baden met ontsmettende chemicaliën. Australië staat onder druk om een einde te maken aan mulesing, waarbij schapen onverdoofd van een stuk huid rond de anus worden ontdaan. Is het voorhanden, koop dan biologische wol, en is dat er niet, let er dan op dat in het label niet aangegeven staat dat de wol uit Australië komt. Met wol uit Zuid-Amerika, Nieuw-Zeeland of Europa zit je safer."

Bron: http://www.allesduurzaam.nl/informatieteksten/informatieteksten_item/t/hoe_kleed_je_je_diervriendelijk

In bijna geen enkel label staat echter aangegeven waar de wol vandaan komt en hoe het geproduceerd is...

CasualMark

• Bekijk profiel
Voorsteltopic
Reactie #6707 Gepost op: 23 februari 2016 - 19:29:53
Heb jij alleen polyester kleding dan?

Ik loop veel in katoen en linnen en inderdaad ook wel veel kunststoffen zoals polyester, nylon, viscose etc. Pure kunststof kleding vind ik echter niet prettig dragen dus zal ik eerder voor een blend van katoen met bijvoorbeeld polyester gaan.

Wel jammer dat veel betere/duurdere merken die kwaliteitskleding maken zich bijna uitsluitend op wol en andere dierlijke producten richten.

Kennen jullie nog andere (niet dierlijke) stoffen die ook prettig dragen?

marsvos

• Gebruiker
  • The fantastic Marsvos
    • Bekijk profiel
    • Tumblr
Voorsteltopic
Reactie #6708 Gepost op: 23 februari 2016 - 19:31:55
Je kan nog bamboe proberen, od is dat zielig voor pandas.

CasualMark

• Bekijk profiel
Voorsteltopic
Reactie #6709 Gepost op: 23 februari 2016 - 19:46:56
In je computer zullen ook wel wat rubbers zitten, zit ook stearinezuur in. (Behalve bij Apple)

Of in de banden van je fiets, etc..

Hoe ver wil je gaan?

Tja in veel producten waar je het niet van zou verwachten zitten helaas dierlijke bestanddelen. En dit terwijl er vaak prima alternatieven voor zijn. Van die rubbers in mijn computer wist ik nog niet. Is stearinezuur een soort weekmaker of zo?

Ik probeer zo praktisch mogelijk zo min mogelijk dierenleed te veroorzaken met mijn consumentengedrag. Als er een diervriendelijk alternatief is voor een dieronvriendelijk product dat ik graag wil hebben dan koop ik dat. Als dat er niet is dan koop ik het niet.
Ik probeer steeds een stapje verder te komen.

CasualMark

• Bekijk profiel
Voorsteltopic
Reactie #6710 Gepost op: 23 februari 2016 - 20:03:02
Je kan nog bamboe proberen, od is dat zielig voor pandas.

:)
Ik heb even gezocht op bamboe kleding, maar dit lijkt toch beperkt tot enkel wat t-shirts, sokken etc.
In de winkel ben ik het nog nooit tegen gekomen.

Weet jij een site waar ze ook wat meer stijlvolle kleding van bamboe hebben?

marsvos

• Gebruiker
  • The fantastic Marsvos
    • Bekijk profiel
    • Tumblr
Voorsteltopic
Reactie #6711 Gepost op: 23 februari 2016 - 20:04:06
Nee.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Voorsteltopic
Reactie #6712 Gepost op: 23 februari 2016 - 20:05:08
Weet je hoe ze vroeger aan katoen kwamen?  :mrgreen:

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Voorsteltopic
Reactie #6713 Gepost op: 23 februari 2016 - 20:06:26
Ik vind het maar raar.

CasualMark

• Bekijk profiel
Voorsteltopic
Reactie #6714 Gepost op: 23 februari 2016 - 20:16:25

Je bedoeld met die slaven op de katoenplantages in de VS?

Oris

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Voorsteltopic
Reactie #6715 Gepost op: 23 februari 2016 - 20:34:11
Ik eet ook geen vlees, en had vroeger ook liever geen leer. Toen ik ben gaan motorrijden (o.a. op het circuit) was een lederen pak een must. Sindsdien heb ik meerdere lederen motorpakken en sinds enkele jaren draag ik ook lederen schoenen, riemen en horlogebandjes. Bont en exotische leersoorten blijf ik vanaf, net als een lederen jas indien deze niet voor het motorrijden is bedoeld. Ik ben met leer dus vreemd genoeg niet erg selectief (meer), leer heeft er mede aan bijgedragen dat ik nog leef.

Goed om te lezen dat jij wel zo selectief bezig bent. Keep it up en welkom nog.

guest45

• Gast
Voorsteltopic
Reactie #6716 Gepost op: 23 februari 2016 - 21:52:13
Welkom!

Bachelor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Voorsteltopic
Reactie #6717 Gepost op: 23 februari 2016 - 21:58:35

rupsen martelen
Quotidie potest esse ultimo die

Lewis

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Voorsteltopic
Reactie #6718 Gepost op: 24 februari 2016 - 00:09:00
Ik vind het wel geinig eigenlijk. Op een positieve manier. Wens je verder veel succes, maar mij brengt qua kleding weinig meer plezier dan een mooi stukje dier aan het lijf. Maar chapeau voor je inzet.
Wat een enorme winnaar is hij toch!

CasualMark

• Bekijk profiel
Voorsteltopic
Reactie #6719 Gepost op: 24 februari 2016 - 07:56:24
Diergerelateerd blijkbaar; het is maar hoe ver je wilt gaan in opvattingen/principes.  :/

Leer mag/kan niet om dezelfde reden? hmm. de huiden worden anders weggegooid, kan je ze m.i. beter gebruiken voor schoenen o.i.d.; de vleesconsumptie gaat toch gewoon door.  :?

Kunststof is toch vaak nog meer milieu verontreinigend dan dierlijke (afval)producten, hier dus ook geen affiniteit met deze insteek.

Helaas blijken dit fabeltjes te zijn. Bijvoorbeeld:

"Toch is er over ons leer nog weinig bekend bij de consument. Vaak wordt gedacht dat leer een afvalproduct is uit de vlees- en melkindustrie. Het tegendeel is waar.
Een grote hoeveelheid van ons leer is afkomstig uit ontwikkelingslanden als India en China, waar dierenwelzijnswetten niet bestaan of nauwelijks worden toegepast. Uit een undercoveronderzoek van dierenwelzijnsorganisatie Peta is gebleken dat de runderen die in deze landen worden gebruikt voor de leerindustrie niet hetzelfde leven hebben als de rund die op straat aanbeden wordt. Deze runderen worden gedwongen vaak lange afstanden af te leggen tot het slachthuis zonder eten en drinken.
Uitgeputte dieren worden onderweg gemarteld door de staarten te breken of er wordt chilipeper of tabak in de ogen gewreven om hen te dwingen op te staan en verder te gaan. In de slachthuizen worden de dieren routinematig geslacht door de keel door te snijden. Hierna worden ze gevild en opengesneden terwijl ze vaak nog bij bewustzijn zijn.
Naast dit dierenleed is de leerindustrie ook verantwoordelijk voor veel schade aan het milieu. Om dierenhuiden goed te houden worden veel giftige chemicaliën gebruikt die in de bodem terecht komen. De hoeveelheid afval en vervuiling veroorzaakt door de leerindustrie is enorm. Ondanks dat kunststof vaak wordt gezien als milieuvervuilend, is het vele malen milieuvriendelijker dan leer.
Gelukkig zijn er steeds meer plekken waar diervriendelijke mode gekocht kan worden waarbij producten uit de bont- leer- en exotische huidenhandel worden vermeden."

Bron: http://www.piepvandaag.nl/dierenleed-in-leerindustrie/