Waarde leden,
Na jaren van wat naar ik begrijp bekend staat als 'lurken' - is het hier niet een van de betere plekken voor consequent hoog smaakinzicht, dan toch beslist voor gebruikservaringen en 'wat er zoal leeft' over de hele linie - heb ik, nu ik weer langere tijd in het Vaderland verwacht te vertoeven, toch eens een account aangemaakt.
Wat stijl betreft pas ik in hokjes als 'conservatief', 'onopvallende luxe', 'degelijk'. Men schat me dikwijls (verkeerd) in als diplomaat, nooit (wat even incorrect zou zijn) als geslaagd zakenman. Ik rook Cubaans, rij Brits 2.5 litre V6, mijn wollen truien zijn behalve van Fjällraven voor buitensport van William Lockie, na een jachtongelukje met mijn favoriete Longines draag ik een 1946 cal. 60 IWC en een vroege Omega Seamaster De Ville het meest. In de bergen loop ik op Zamberlan, in de stad op Crockett & Jones, een enkel paar Van Lier en Santoni. Als er gedanst wordt na het diner, gaat dat het prettigst op Duitse schoenen uit de jaren '50 en '60. De Panama kan (en wordt) als het moet gerold. Glas en porcelein komt van Dibbern en Riedel, behalve op zondag, dan is het antiek. Paperassen worden verplaatst in leer van een onbekende Ierse vooroorlogse maker of van Castelijn en Beerens en getekend met Sheaffers Crest in sterling of lak. Scheermessen van Heljestrand en Herder, wetstenen Eschers en Coticules, riemen van Herold en Kanayama, kwasten vintage Pyrenese zilverdas en Thäter. Maatwerk van ondergoed tot overjas van diverse herkomst, evenwel niets frivools; strak gesneden maar solide.
- tot nu althans: omstandigheden nopen tot herziening van prioriteiten. De uitdaging is de esthetiek en het comfort er niet al te zeer onder te laten lijden. Liever versleten dan van New Royal of Mandemaker heb ik reeds begrepen. Ik laat me graag dieper voorlichten over SuSu, Jakob, Oger Red, Pakkend, Vacerra en huns gelijken. Intussen blijf ik genieten van de kiekjes en wederwaardigheden van beter gefortuneerde leden.
Leergierige groet,
Oldengaerde