Zo lekker late reactie 
Je conclusie is niet juist. Een deel van de plooien wordt veroorzaakt doordat de oksel in het armsgat drukt, deze zit door de lage schouders immers lager dan de schouderlijn en armsgatdiepte van het jasje. Het levert effectief minder bewegingsruimte op dan wanneer de schouderstand passend was geweest.
Geen probleem Sergio, ik waardeer het er zeker niet minder om

Ik begrijp wat je bedoelt. Doordat de schouders lager zijn dan die van het jasje, hangt de oksel in feite een beetje in het armsgat. Dit veroorzaakt daardoor plooien op het rugpand. Ik kan mij ook goed voorstellen dat sommige mensen dit als oncomfortabel ervaren, daar je het armsgat voelt bij beweging.
Toch vraag ik mij nog wel af hoe het komt dat het minder bewegingsvrijheid oplevert. Zo heb ik bijvoorbeeld altijd begrepen dat veel bespokekleermakers de armsgaten klein en hoog snijden. Dit zou zijn opdat men dan niet het 'hele jasje' mee beweegt als men de arm heft, als gevolg van het spannen van de stof onder de arm. Hoe zit het dan daarmee? Of is dit slechts geldig indien er meer marge over de schouderbladen wordt genomen?
Bedankt voor jouw verhelderende woorden, ik vind dit soort technische zaken over kleding altijd zeer interessant.