Auteur Topic: Het grote "Mijn eerste pak" topic  (795720 keer gelezen)

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Re: Het grote "Mijn eerste pak" topic
Reactie #2340 Gepost op: 26 juli 2026 - 18:50:11
Honderd of duizend?
Inderdaad, neem aan duizend, het is hier sf!

Vraag is: pas je in een standaard maat? Zo ja lekker susu mtm, gaat er prima mee door en is niet volledig plakpak, volgens mij half canvas en full canvas aanbod.

Geen stretch stof, wol heeft natuurlijke stretch. Drape ga je niet krijgen, dan moet je echt bespoke gaan, omdat drape cut echt lastig is uit te voeren als mtm, check Redmayne op YouTube maar even die biedt ook mtm aan maar is niet dezelfde cut als hun bespoke old school drape cut. Hij verteld je de details die ze moesten opgeven om mtm betaalbaar en viable te maken.

Verder is het ook de vraag hoe vaak je een pak draagt, niet vaak, dan ook zeker niet fors geld investeren (tenzij je het leuk vindt en geld over hebt) jadajadajada.

Tot slot, wil je wat mooiers, Besnard heeft een goed mtm aanbod in de florentine cut, die enigszins de drape cut benaderd, zou een mooie gulden middenweg zijn. Wel wat prijziger dan susu, maar zeker waar voor je geld.

BeauG81

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2341 Gepost op: 26 juli 2026 - 19:05:37
Ben inderdaad bekend met Redmayne, prettig om naar te luisteren. Kan ook goed details uitleggen. Budget is inderdaad zoals je zelf al bedacht had. Mij is door meerdere winkels aangegeven dat als ik iets wil dat comfortabel is en enigszins recht doet aan mijn silhouet ik mtm/ bespoke nodig heb. Vooralsnog nooit een pak gedragen maar een pantalon met een mooi shirt zal ik wel gaan dragen (smart casual). Ik houd van mooie spullen dus dat zal niet anders zijn met een pak. Als ik iets aangemeten krijg dat mij niet lekker zit blijft het hangen, ook al kost het x aantal euro’s.

PS Bedankt voor het advies. Zal naar Besnard kijken. Deze staat hoog in jouw achting begrijp ik.

Laatst bewerkt op: 26 juli 2026 - 19:10:48 door BeauG81
Just a bloke who wants to live life easy

Pitti Carabinieri

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2342 Gepost op: 26 juli 2026 - 19:22:00
Grapje toch om 3-4k stuk te slaan voor een pak wat 1x gedragen wordt?
If you believe in telekinetics, please raise my hand.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2343 Gepost op: 26 juli 2026 - 19:28:23
Hij zal het kunnen lijden. :)

BeauG81

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2344 Gepost op: 26 juli 2026 - 19:33:31
Ik wil en hoop het wel vaker te gaan dragen, wellicht op mijn eigen bruiloft of op andere gelegenheden, of dat het te combineren valt. Wie weet is het een begin van iets als ik eenmaal een pak gedragen heb. Maar als ik de keuze heb tussen een net niet pak  of een goed comfortabel pak dat meer kost kies ik voor het laatste.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2345 Gepost op: 26 juli 2026 - 19:44:40
Ik denk dat de optie van De Jong een heel goede is. Tenzij je fysieke afwijkingen hebt die ze daar niet kunnen opvolgen, maar anders is de stap richting bespoke m.i. er een te veel. Met name omdat dat ook een weg van trial and error is, heb ik uit leeservaring.

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Reactie #2346 Gepost op: 26 juli 2026 - 19:48:23
Ik denk dat de optie van De Jong een heel goede is. Tenzij je fysieke afwijkingen hebt die ze daar niet kunnen opvolgen, maar anders is de stap richting bespoke m.i. er een te veel. Met name omdat dat ook een weg van trial and error is, heb ik uit leeservaring.
100% bespoke is: eerste pannenkoeken is voor de hond, tweede pak/jasje zit hoe jij het echt wilt. 

Mtm als je één pak wilt en er dan niet verder meer een nodig hebt is goed. Ik zou er persoonlijk niet teveel geld tegenaan gooien, je hebt nooit een pak gedragen, dus je weet ook niet hoe je het precies wilt hebben.

BeauG81

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2347 Gepost op: 26 juli 2026 - 20:00:30
Dat lees ik vaker en neem ik van je over. Zal ik doen.

Punt

• Gebruiker
  • Respect the beard
    • Bekijk profiel
Reactie #2348 Gepost op: 27 juli 2026 - 06:53:13
Ik ben het eens met De Jong: bespoke is echt een proces van trial-and-error en daarom niet ideaal als je maar één pak wilt laten maken. Besnard lijkt mij dan ook een uitstekende optie.

Ik zou vooral kiezen voor een iets kleinere zaak. Daar krijg je meestal meer persoonlijke aandacht en is het eindresultaat vaak net wat mooier.

Op basis van wat je beschrijft, denk ik dat je een wat klassiekere pasvorm zoekt, zeker omdat je het hebt over drape en je het niet mooi vindt wanneer kleding gaat opkrullen of trekken.

Kies, ondanks dat je het snel warm hebt, ook voor een stof met iets meer gewicht. Dus niet zo’n licht wolletje van ongeveer 250 gram, maar eerder 350 tot 370 gram. Neem dan wel een stof met een open structuur, zodat deze goed blijft ademen.

Zeker als je wat steviger gebouwd bent, valt een iets zwaardere stof bij de schouders vaak veel mooier en geeft die het pak meer rust en structuur.The
Respect the beard

DL

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2349 Gepost op: 27 juli 2026 - 07:08:46
David Lane/Bigfits1 heeft een grotere maat en kleed zich goed. Veel bespoke van Sartoria Pastena maar volgens mij geeft hij op zijn substack meer tips voor grotere mannen die een pak zoeken.

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2350 Gepost op: 27 juli 2026 - 07:28:36
Jacob Amsterdam ook goed adres.

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2351 Gepost op: 27 juli 2026 - 07:50:35
Gewoon Gianni. Man heeft een superieure blik op maten en pasvorm was mij opgevallen.
live and let die

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2352 Gepost op: 27 juli 2026 - 07:51:09
Bivendien heb je niks in te brengen wat prima is.
live and let die

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2353 Gepost op: 27 juli 2026 - 08:20:41
Gewoon Gianni. Man heeft een superieure blik op maten en pasvorm was mij opgevallen.

Klopt helemaal

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Reactie #2354 Gepost op: 27 juli 2026 - 09:53:32
Grapje toch om 3-4k stuk te slaan voor een pak wat 1x gedragen wordt?

Idem met jurk.