Laat ik beginnen met te stellen dat ik tegen iedere vorm van onnodig dierenleed ben. Het is duidelijk dat de mens de dieren nodig heeft en gebruikt voor allerlei zaken maar onnodige dierenleed vind ik absoluut misselijkmakend.
Mits dus op een respectvolle manier gedaan heb ik niet minder moeite met schoenen van zeehondenleer dan paarden of for that matter zelfs kalfsleer. Wanneer het van gecontroleerde bronnen komt die ook oog hebben voor het welzijn van het dier.
Los daarvan vind ik het vrijwel allemaal lelijk en zal ik het nooit dragen maar ik vind het toch enigszins hypocriet dat sommige hier geen moeite hebben met allerlei beesten die niet zo knuffelbaar ogen dan zeehonden en andere beesten met een hoge aaibaarheidsfactor. Deze dieren worden ook gedood om allerlei redenen en vaak blijft de huid nog over, prima om daar dan toch een paar schoenen van te maken?
Zeehondjes met een knuppel de schedel inslaan omdat er dan meer zinvolle vacht overblijft hoort daar overigens niet bij, daar wordt ik misselijk van.