Wat Carmina verder betreft; ...................................Omdat het leer wat losser van structuur is zit het vrijwel meteen lekker en duurt het inlopen minder lang. Nadeel is dat het minder goed zijn vorm behoudt en sneller gaat plooien..............Mijn wholecuts hebben nu ook tamelijk diepe plooien voor hun leeftijd.
Juist door het plooien in gebruik aan de voet krijgt de schoen zijn karakteristieke uiterlijk en wordt hij in mijn optiek mooier/stijlvoller. Dat geldt voor een strakke
whole cut in quadraat.
Kwalitatief gezien is het minder goed. ........... Ik ben benieuwd hoe zij zich over de komende jaren gaan houden...................Het bovenleer is alleen kwalitatief wat minder dan dat van een CJ benchgrade..........
Waarop baseer je dat het leder kwalitatief minder is?
C&J gebruik nogal eens vrij dun bovenleder en een tussenlaagje. De samenvoeging van het binnenleder, tussenleder en het bovenleder doen het dan dik aanvoelen. Door het gebruik van een tussenlaagje van sterke vezel blijft de schoen dan wel erg vormvast. Of je dat als betere kwaliteit moet beoordelen, of als "bedonderen" is een vraag die je mag stellen.
Als je C&J's echt op zijn; knip dan eens door het bovenleder. Grote kans dat je het bovenstaande moet constateren.
Ik ben van menig dat een goed gevulde passende schoen juist mooi plooit en de plooiing door het gebruik, dus ook weer bijdraagt aan de uiteindelijke verfraaiing van de schoen. Een goed verzorgde gedragen schoen toont ook altijd veel stijlvoller dan een gladde nieuw ogende schoen.